Home > Rubriky a sekce > Bleskovky > Článek
Geniální konstruktér F1 prohnal své nové silniční auto s V12 bez turba, i v 5 000 ot. zní fantasticky
26.7.2021 | Petr Prokopec
U běžných silničních aut je už 5 tisíc otáček docela dost, u tohoto superstroje nejde ale ani o polovinu maxima. Přesto už v těchto sférách zní božsky.
Nepřímý nástupce legendárního McLarenu F1, britský supersport s poněkud nelibozvučným označením T.50, představil jeho tvůrce Gordon Murray již loni v létě. Jednalo se však o prezentaci statickou, na víc jsme si museli ještě dlouho počkat. Samotný motor stroje, dost možná poslední nový točivý motor bez turba určený pro silniční auto, se na brzdě předvedl teprve nedávno. A nyní máme možnost spatřit v alespoň trochu ostřejší akci celé auto.
Vůz se v rámci příprav sériového provedení objevil na aerodromu v Dunsfoldu, který proslul jako testovací trať Top Gearu. Vyložené drama nečekejte, neboť oba prototypy s interními označeními XP2 a XP3 měly omezený potenciál pouze na 5 tisíc otáček, i tak je ale jekot nového dvanáctiválce jasně patrný.
Za volant jednoho z vozů usedl sám Murray, autor několika převratných monopostů Formule 1, a s výsledkem byl spokojen. Vůz prý adekvátně reagoval na pokyny, byl agilní a jízda v něm stála za to. Původem jihoafrický konstruktér mimo jiné poukázal hlavně na to, že motor byl neskutečně živý i v omezeném pásmu otáček, přičemž k rozparádění pneumatik stačilo jen drobně klepnout na plynový pedál. Jak jsme již zmínili, dvanáctiválcová pohonná jednotka zvládá až 12 100 otáček na zadní kola pošle až 663 koní. V případě britské novinky je nicméně dalším důležitým údajem hmotnost, která vyšplhala na pouhých 986 kg. Rázem zde tak máme lepší poměr koní a kil, než jaký vám nabídne třeba ani jakékoliv moderní Bugatti. Při 700 koních na tunu při zvoleném jízdním režimu VMax se totiž T.50 dostává spíše na úroveň prototypů LMP1 z Le Mans. I proto sám autor dodává, že na okruhu s těmito závoďáky dokáže jeho novinka držet krok.
Dodat můžeme už jen tolik, že T.50 vznikne ve sto exemplářích, přičemž výroba se rozjede v lednu příštího roku. Jakmile pak britská automobilka nesoucí Murrayho jméno vyexpeduje poslední kousek, vrhne se na okruhové provedení Niki Lauda, které dorazí jen v pětadvacetikusové sérii. Ve srovnání se základem u této verze výkon narostl na 735 koní, zatímco hmotnost poklesla na 852 kg. Přítlak pak s ohledem na enormní zadní křídlo dosahuje neskutečných 1 500 kg









Gordon Murray si na testovací trati Top Gearu mohl vyzkoušet své nové dílo, supersport T.50 s působivým poměrem výkonu a hmotnosti. I s omezovačem nastaveným na 5 000 ot./min dokáže ohromit. Foto: Gordon Murray Automotive
Zdroj: Gordon Murray Automotive
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
včeraPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
24.6.2025Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Časový program v Assenu včera 10:00
- MS side pokračovalo v Mostě - Top-3 dělí 3 body 23.6.2025
- Honda Gold Wing mazinárodní sraz Pivovar Kněžínek 10.-13.7.2025 23.6.2025
- #93 vyhrálo dnes 93. Grand Prix 22.6.2025
- Moto2 vyhrál Gonzalez, 12. Salač 22.6.2025
Nejčtenější články
Fernando Alonso se po trati GP Monaka prohnal v tisícikoňovém silničním Astonu, zabodoval tak víc než v samotné Velké ceně
26.5.2025V Evropě se začalo prodávat levné čínské rodinné auto. I když cestou k nám citelně zdražilo, pořád stojí relativně málo
26.5.2025Designový šéf Ferrari osvětlil pozadí rozchodu s Pininfarinou, teď by možná chtěl vrátit čas
26.5.2025Německý automobilový průmysl se hroutí, přiznávají po vývoji z posledních let sami Němci. Špatné zprávy přicházejí pomalu den co den
27.5.2025Volvo vsadilo na špatného koně a musí propouštět, v některých částech firmy dostane padáka každý šestý člověk
27.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva