Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde

Lada dnes stále prodává původní Nivu z roku 1977, kterou průběžně modernizuje a říká ji dnes 4x4. Vedle toho se do její nabídky dostal i vůz pojmenovaný Niva z konce 90. let, v prodeji ale měl být touto dobou dávno ještě jiný, skutečně nový vůz.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde

dnes | Petr Prokopec

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde

/

Foto: Rospatent

Lada dnes stále prodává původní Nivu z roku 1977, kterou průběžně modernizuje a říká ji dnes 4x4. Vedle toho se do její nabídky dostal i vůz pojmenovaný Niva z konce 90. let, v prodeji ale měl být touto dobou dávno ještě jiný, skutečně nový vůz.

AvtoVAZ na sklonku loňského roku ukončil své partnerství s americkým koncernem General Motors a odkoupil zpět poloviční podíl v jejich joint venture. Zpět do vlastnictví Rusů se tak dostal mimo jiné název Niva, který používá na druhé generaci tohoto vozu již nabízeného dealery. Až detaily této transakce ale odhalily, co všechno se mezi nimi a Američany odehrálo a upřesňují, proč jsme se dosud nedočkali Nivy mladší než čtyři resp. dvě dekády.

Jak patrně víte, jméno legendárního off-roadu, který u nás proslavil zejména televizní seriál Návštěvníci, již přes 20 let nenosí ruský originál, ale novější SUV vyráběné původně s logem Chevroletu. Tento vůz měl být původně druhou generací ruské ikony, ovšem Rusové na jeho dokončení neměli zdroje. Proto sáhli ke spolupráci s Američany a „obě Nivy” (ta původní se formálně přejmenovala na Ladu 4x4, třebaže ji tak málokdo říká) se prodávaly bok po boku a dnes už se prodávají jako Lady.

Během této spolupráce ale měla vzniknout úplně nová, moderní Niva. Výroba auta byla v plánu, vývoj byl prakticky hotový, veřejnosti se svého času ukázal i předprodukční koncept a v roce 2015 byla patentována i produkční podoba. Nicméně na jeho sériovou výrobu nakonec nedošlo, a to kvůli nové továrně v Togliatti, která nikdy nebyla dokončena.

Její stavba byla už v plném proudu a zmiňované joint venture do ní vrazilo 700 milionů rublů (dnes přes 200 milionů Kč). Celková cena podniku ovšem činila 2 miliardy rublů (dnes asi 590 milionů Kč) a k jejímu úplnému zaplacení nedošlo. A z toho se vyklubala potíž, která nejprve zhatila výrobu nové Nivy a dodnes dělá problémy i samotnému výrobci Lad.

Stavební společnost Industrial Construction si totiž na stavbu vzala úvěr, který měla pojištěný potvrzením GM a AvtoVAZu, že uhradí plnou cenu. K tomu však nedošlo, místo toho byl 5. března 2015 kontrakt ze strany joint venture bez uvedení důvodu vypovězen. Stavení firma v následujících měsících zbankrotovala, neboť banky se dožadovaly splacení úvěrů. Šéf společnosti Igor Kadyrov byl dokonce obviněn z tunelování a skončil na rok a půl ve vazební cele. Posléze byl ovšem propuštěn bez jakéhokoliv dalšího soudu.

Kadyrov od té doby odstartoval několik soudních pří, ty však dosud nebyly uzavřeny. Vedle něj se žalobou přišel i Alexandr Bratjašin, správce konkurzní podstaty Industrial Construction. Ten požadoval obstavení továrny, která by logicky neměla připadnout AvtoVAZu. Za pravdu mu již na konci roku 2018 dal arbitrážní soud regionu Samara, kde továrna leží. A letos tento výrok potvrdil i tamní obvodní soud. Továrna tedy byla obstavena, což pro značku Lada není zrovna dobrá zpráva.

I když fabrika nikdy neposloužila svému účelu, dokončena je na 80 procent. Rusové nejspíše doufali, že po letech vše dotáhnou do úspěšného konce a začnou zde vyrábět Nivu druhé generace se svým logem. Na to ale nedošlo a AvtoVAZ si musel vystačit s dosavadními linkami. Nová továrna by byla ideálním východiskem z dané situace, aktuálně však má AvtoVAZ smůlu, stejně jako měla svého času smůlu skutečně nová Niva, ze které zbyly jen obrázky onoho konceptu, pohledy na holé karoserie a vlastně kde co připravené pro sériovou výrobu.

Že by se Rusové k tomuto vozu vrátili, je prakticky vyloučené, pokud automobilka přijde s novou Nivou, půjde o zcela jiný koncept, vedle něhož je předchozí pokus už zastaralým zbožím. Je ale otázkou, zda se to vůbec stane, jistotou pro další léta je pořád jen zachování výroby oněch dvou aut starých přes 20 resp. přes 40 let.

Jak vidíte, osudy aut nesoucích jméno Niva (nebo těch alespoň tak titulovaných) jsou velmi spletité a i kvůli tomu si nikdy nemůžeme být jisti, s čím Rusové v budoucnu ve skutečnosti přijdou. Pokud dostanou skutečně novou Nivu do prodeje v nejbližších letech, bude to poprvé, kdy na originál naváží, jak se sluší a patří.


Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 1 - Lada problemy tovarna v Togliatti 2020 04Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 2 - Lada problemy tovarna v Togliatti 2020 03
Lada ve spolupráci s Chevroletem před několika léty přichystala úplně novou Nivu. Toto SUV byl prakticky hotové, ukázalo se jako předprodukční koncept, hotové byly přípravy na výrobu... Foto: GM-AvtoVAZ

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 3 - Lada problemy tovarna v Togliatti 2020 05Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 4 - Lada problemy tovarna v Togliatti 2020 06
...a finální podoba byla zaregistrována také u patentového úřadu. Projekt ale nakonec zamířil k ledu, do prodeje se nikdy nedostal a už ani nikdy nedostane. Foto: Rospatent

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 5 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 02Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 6 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 03Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 7 - Lada Niva 2019 facelift nova oficialni sada 05
Automobilka tak jen dokola inovuje Nivu z roku 1977, která si dnes říká 4x4. Foto: AvtoVAZ

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 8 - Lada Niva 2020 oficialni prvni 08Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 9 - Lada Niva 2020 oficialni prvni 18Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 10 - Lada Niva 2020 oficialni prvni 09
Její logo se letos dostala i Nivu z roku 1998, která si takto skutečně říká. Foto: AvtoVAZ

Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 11 - Lada Niva Vision 2018 prvni sada 13Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 12 - Lada Niva Vision 2018 prvni sada 23Lada už měla hotovou úplně novou Nivu, do výroby ale nešla a nikdy nepůjde - 13 - Lada Niva Vision 2018 prvni sada 50
Vize opravdu nové Nivy zůstává dnes dále jen konceptem. Foto: AvtoVAZ

Zdroj: AvtoVAZ

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše