Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek

(doplněno 12.3.) Významný ženevský autosalon je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek i informace o autosalonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek

12.3.2012 | Autoforum.cz | 7 příspěvků

(doplněno 12.3.) Významný ženevský autosalon je v plném proudu. Projděte si přehled všech novinek i informace o autosalonu.

Magna Steyr Mila Coupic

Jeden z největších světových dodavatelů součástek a komponentů pro automobilový průmysl, rakousko-kanadská společnost Magna Steyr, má ve zvyku pravidelně vyrukovat s nějakým konceptem, který má demonstrovat její vývojový potenciál, technologie a ekonomickou sílu. Letos dorazí do Ženevy s poněkud balkánsky znějícím jménem Mila Coupic.

Zvláštní druhá část názvu patrně vychází ze spojení slov coupé a pickup, nicméně Magna tvrdí, že jejich novinka kombinuje mnohem více automobilových segmentů. Coupic má být mixem „sportovního SUV, robustního pickupu a elegantního kabrioletu“. Abychom plně docenili, co tím chtěla Magna říci, patrně bude nejrozumnější podívat se na video s počítačovou animací, kterou doprovází písnička otextovaná oslavnou ódou na originální koncepci.

Pokud se vám na to nechce koukat, tak vězte, že jde o jakýsi hybrid Citroënu C3 Pluriel a Škody Felicie Fun. Také zde máte posuvnou lamelovou střechu, sklápěcí zadní sedadla a v případě potřeby dlouhou ložnou plochu na převoz zavazadel a zbytečností. O motoru se tisková zpráva nezmiňuje, nicméně v krátkém snímku jsou náznaky, že by vůz měl dostat pohonnou jednotku využívající vodík, takže buď palivový článek spojený s akumulátory a elektromotorem nebo upravený spalovací motor.

Zjistěte více: První video, které o možnostech Mila Coupic říká o mnoho více než jediný uvolněný snímek.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 155 - Magna Steyr Mila Coupic

Maserati GranTurismo Sport

Základní GranTurismo se i v našem testu objevilo již v roce 2008, zrovna tou dobou ale Maserati dobře vědělo o zájmu zákazníků pořídit si také něco trochu ostřejšího. Záhy proto představilo provedení GranTurismo S s posíleným motorem, brzdami, upraveným podvozkem i vzhledem, aby právě takto smýšlejícím jedincům vyšlo vstříc. A zřejmě zamířilo správným směrem, neboť „eSko” se od té doby stalo vůbec nejprodávanějším provedením dnes nejmenšího trojzubce.

Automobilka tento model navíc průběžně vylepšovala. Loni přišla s verzí Automatic Sport Pack chlubící se rychlejším automatem a upraveným výfukem, naposledy pak vyrukovala s provedením Limited Edition určeným pouze pro dvanáct zákazníků. Tehdy jsme ještě netušili, že jde o labutí píseň GranTurisma S, jak jej známe, ale bylo tomu tak. Od letošního léta totiž žádné S k mání nebude, nahradí jej verze Sport.

Hlavním důvodem bude zřejmě fakt, že S asi neznělo dost sportovně, nepůjde ale o stejný vůz s pouze pozměněným jménem. Základem bude pochopitelně nadále „staré dobré” GranTurismo, dostane ale dále upravený osmiválcový motor objemu 4,7 litru, který bude vozu nově dodávat až 460 koní výkonu (o 10 více než dosud). Výrobce slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund a maximální rychlost přes 285 km/h, přesná čísla ale hodlá držet v tajnosti až do autosalonu v Ženevě.

Prohlédněte si více: Všechny dosud známé specifikace GranTurisma Sport.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 156 - Maserati GranTurismo Sport 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 157 - Maserati GranTurismo Sport 02

Mazda Takeri - evropská premiéra konceptu

Pokud se alespoň trochu zajímáte o japonská auta, koncept Mazda Takeri vám musel utkvět v paměti. Poprvé ve představil loni na autosalonu v Tokiu s neskrývaným cílem stát se nástupcem současného modelu 6. A je třeba říci, že k něčemu takovému nemá vůbec daleko - zdá se, že by se po jen pár drobných úpravách mohl klidně začít vyrábět a jeho vizuální atraktivita mu jistě není překážkou.

Jestliže vám k podobnému závěru nestačily zprvu uvolněné oficiální fotografie a nepomohlo ani později publikované video, můžete nyní přitažlivost Takeri znovu zvážit prostřednictvím přiložené sady snímků. Tu Mazda jistě nezveřejnila náhodou - vůz čeká evropský debut v Ženevě a už předem nám chce jasně říci, že bude na co koukat.

Novými informacemi vám nemůžeme sloužit, všechno známé zaznělo v již zmiňovaném představení. Vlastně úplně všechno ne, o řešení ukládání kinetické energie i-ELoop se Mazda podrobněji rozpovídala až později. V Ženevě bychom se pak mohli dozvědět znovu něco navrch, třeba i to, kdy se nová generace šestky dostane do výroby. Máme ale za to, že očekávání jejího příchodu v roce 2013 není vůbec nemístné.

Prohlédněte si více: Kompletní galerie 81 nových fotek Mazdy Takeri, máme i první „akční” video.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 158 - Mazda Takeri nove 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 159 - Mazda Takeri nove 05Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 160 - Mazda Takeri nove 06

Mercedes A 2012

Odhalení nového Mercedesu A není zrovna bleskem z čistého nebe, první pořádné fotky přece jen říkají více. Konec konců i proto, že dříve uniklé fotky zachycovaly vůz jen v provedení s paketem AMG, nyní se můžete podívat také na základní provedení. I to je přes decentnější nárazníky střiženo velmi atraktivně a též v jeho případě lze hovořit o proměně popelky v... Rockyho Balbou. Vyloženě rodinné auto se stalo sportovně vyhlížejícím hatchbackem a podle nás je to jedině dobře. Pro rodinu je tu i nadále třída B.

Z detailů jsou krom již zmíněných nárazníků s celkem masivními otvory pro pohyb chladícího vzduchu zřejmě nejzajímavější výrazná hlavní světla kosodelníkového tvaru takřka kompletně lemovaná LED pro denní svícení. Světelné diody pak najdeme i v koncových světlometech, které svým tvarem také rozhodně nejsou přehlédnutelné.

Design vozu můžete s pomocí přiložených fotek pořádně prozkoumat sami, co z nich ale nevyčtete jsou rozměry vozu. Ten měří na délku 4 292 mm a na šířku 1 780 mm, což je o 487 resp. 15 mm více než dosud. Relativně největší nebo lépe řečeno nejviditelnější změna ale postihla výšku, která se snížila o 163 mm. Auto navíc těží z nízkého koeficientu odporu vzduchu Cx jen 0,26 a spolu se subtilnější stavbou by tak mělo být mnohem efektivnější.

Přečtěte si více: Úplné představení nového Mercedesu třídy A, nyní i s kompletní fotogalerií, máme pro vás i naše první dojmy z nového Áčka přímo ze Ženevy.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 161 - Mercedes A 2012 oficialni 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 162 - Mercedes A 2012 oficialni 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 163 - Mercedes A 2012 oficialni 03

Mercedes C Coupé Sport a C AMG Plus Sports

Velká germánská trojka se navzájem pozoruje s ostražitostí hráčů pokeru a snaží se vymyslet protitahy vůči svým rivalům. To je také důvodem, proč novinky divize M Performance jako třeba M135i nebo M550d xDrive nezůstanou dlouho bez odpovědi. Jako první bude mít soupeře řada 3 M Performance v podobě třídy C vyladěné sportovním oddělení AMG z Affalterbachu.

Mercedes vymyslel pro Véčko dva programy. První z nich se týká přeplňovaných čtyřválcových verzí C 250 a C 250 CDI a nese označení Sport. Za tímto názvem se ukrývají tužší tlumiče i pružiny, pozměněná geometrie i uložení zavěšení. Oba stroje dostanou větší kotoučové brzdy, nově odladěné řízení citlivěji reagující na změnu rychlosti, jiný výfukový systém s ostřejším zvukem, vylepšenou odezvu motoru na plyn a rychleji řadicí automatické převodovky lépe nastaveným podřazováním při brzdění.

Přečtěte si více: Kompletní informace o nových sportovně laděných paketech pro Mercedes třídy C.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 164 - Mercedes C 250 Sport 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 165 - Mercedes C 250 Sport 05Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 166 - Mercedes C 250 Sport 06

Mercedes SL63 AMG 2012 - nová generace

Po loňské premiéře nového Mercedesu SL bylo jen otázkou času, kdy přijde řada i na ostré provedení z dílen divize AMG. Vzhledem k množícím se špionážním fotografiím prototypů se stále mírnějším maskováním bylo možné očekávat, že Mercedes nepromarní šanci užít si s novinkou záře reflektorů ženevského autosalonu. A také že nepromarní, což naznačovalo již včerejší uvolnění prvních fotografií a informací při příležitosti představení nového monopostu pro letošní šampionát Formule 1 ve španělské Barceloně přispěchal. Nyní máme k dispozici i kompletní informace a obvyklejšími snímky, tak si to všechno pojďme projít.

Předně je třeba říci, že zatímco včerejší způsob prvotního odhalení překvapivý byl, na samotném SL63 AMG 2012 je všechno tak nějak podle očekávání. Už jeho vzhled nepřichází téměř s ničím novým, když se oproti výchozímu provedení liší jen mírně upraveným předním nárazníkem s novými LED-světly pro denní svícení, novým zadním nárazníkem s integrovaným difuzorem lemovaným dvěma dvojitými koncovkami výfuků a dále už jen řadou drobností jako je výraznější odtrhová hrana na víku zavazadelníku. Ani specifická kola nevypadájí zvlášť dramatičtěji - buď je tedy již základní SL „vysportované” jak to jen jde, nebo to od AMG vsadilo na decentnější tón.

Podobná slova bychom mohli opakovat na adresu interiéru, který nyní vidíme vlastně poprvé. Jsou tu nová sedadla, čalounění kůží Nappa nebo obložení palubní desky karbonovými doplňky, tím ale krom pár dodatečných označení písmeny AMG odlišnosti víceméně končí. A tak se raději podívejme na techniku.

Prohlédněte si více: Podrobné představení nového Mercedesu SL AMG, prohlédnout si jej můžete i pořádné sadě oficiálních videí.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 167 - Mercedes SL 63 AMG 2012 nove 00Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 168 - Mercedes SL 63 AMG 2012 nove 00bAutosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 169 - Mercedes SL 63 AMG 2012 nove 01

Mercedes SLS AMG E-Cell - představení techniky

Sériový vůz, jehož pohon Mercedes a sportovní divize AMG vyvíjely od roku 2010 a nyní představují ve finální podobě, bude ovšem připraven do výroby až v roce 2013. Souhrnný výkon elektromobilu poháněného čtyřmi elektromotory bude 533 koní a nejvyšší točivý moment 880 newtonmetrů. Automobilka uvádí čas potřebný k akceleraci na 100 km/h za rovné čtyři vteřiny, tedy o dvě desetiny sekundy více, než potřebuje k dosažení stejné mety verze poháněná atmosférickým osmiválcem 6,2 litru disponující výkonem 571 koňských sil a 650 newtonmetry.

Mercedes nyní potřebuje více publicity, aby přilákal pozornost dostatečně movité klientely vyznávající elektrické kilowatty buď z přesvědčení anebo zeleného pozérství, každopádně s definitivní cenou se zatím nepochlubil. Firma využila k propagaci především novou sadu obrázku znázorňujících rozmístění hlavních komponentů pohonu, úpravy na zavěšení a další detaily konstrukce.

Elektrické SLS pracuje s napětím 400 voltů, přičemž dvanáct chlazených modulů po 72 lithium-iontových článcích je umístěno uprostřed vozu v karbonovém tunelu integrovaném do hliníkové platformy. Celkovou kapacitu baterií sériového auta Mercedes již potvrdil. Je shodná s konceptem - 48 kWh, tedy přesně dvojnásobek toho, kolik má Nissan Leaf.

Prohlédněte si více: Úplné představení techniky elektrického Mercedesu SLS AMG.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 170 - Mercedes SLS AMG E-CELL 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 171 - Mercedes SLS AMG E-CELL 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 172 - Mercedes SLS AMG E-CELL 03

Mini Clubvan

Ani s oficiálním odhalením jsme se o Clubvanu mnoho nedozvěděli. K již dříve známým informacím víme, že výplň bočních oken je vyrobena z polykarbonátu, vozu opravdu zůstaly všechny čtyři (nebo pět, chcete-li) dveře bez jakékoli modifikace a jednolitý zavazadlový prostor oddělený od toho pro přední cestující vcelku tradiční mříží dostal krom viditelných také 12V zásuvku a šest ok pro uchycení nákladu. Zadní křídlové dveře si ponechaly původní, i když zatmavené prosklení.

Technické specifikace vozu nebyly upřesněny ani v nejmenším, a tak musíme zůstat u spekulací. Co do objemu prostoru pro náklad lze očekávat o něco více místa než u Clubmanu (ten nabízí 920 litrů, Clubvan by se mohl dostat někam hodnotě 1 100 litrů). Označení Cooper na zádi více než naznačuje použití klasické benzinové šestnáctistovky s atmosférickým plněním, pohled do interiéru pak vůz usvědčuje z použití přímo řazené převodovky, pravděpodobně se šesti stupni.

Ani pravděpodobnost budoucí výroby Clubvanu nebyla s oficiálním odhalením naznačena, britská média ovšem spekulují o tom, že sériová produkce čeká vůz ještě letos. A zřejmě se nemýlí, neboť výrobce předem živě vykresluje možné zákazníky tohoto modelu, kteří by měli ocenit „spojení radosti z řízení, kterou je Mini vyhlášené, se zvětšeným prostorem pro převoz nákladu”.

Projděte si více: Podrobnější představení Clubvanu s dalšími snímky.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 173 - Mini Clubvan oficialni 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 174 - Mini Clubvan oficialni 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 175 - Mini Clubvan oficialni 04

Mini Countryman JCW

Ani představení ostré verze Countrymanu rozhodně nejde označit za překvapení. Nejen kvůli tomu, že se něco podobného dalo obecně očekávat, ale i proto, že automobilka již v polovině prosince avizovala, že právě tento vůz přiveze na letošní ženevský autosalon a dokonce uvolnila i snímky z testů, na kterých se částečně maskované JCW prohánělo sněhem. O dva a půl měsíce později byl tento model představen zcela, a tak se podívejme, s čím přichází.

Co je zajímavé především, Countyman v provedení nesoucím jméno Joha Coopera není vizuálně ani technicky tak odlišen od konfekce, jako jeho sourozenci cejchovaní stejnými písmeny. Pokud si odmyslíme divoké barevné schéma, honosí se tato verze ve srovnání se základem jen lehce upravenými spodními částmi nárazníků a jinými bočními prahy. Ani světlá výška se na pohled příliš nezměnila a konkrétní čísla to dokládají.

Vůz byl poslán k zemi pouze o 10 mm a také odpružení pracující s 18" koly nemá být tak tvrdé jak je u Mini JCW obvyklé. Ani o interiéru se - i přes dílčí modifikace - nakonec nedá hovořit jako o vnitřku sportovního vozu. Zkrátka už Countryman představuje na Mini kompromis, a tak není divu, že ostrá verze míří po všech stránkách stejným směrem. Spíše než o nějaký hot hatch (hot SUV?) tak půjde o rychlé cestovní auto.

Projděte si více: Úplné představení Countrymanu JCW s dalšími fotografiemi, prohlédnout si můžete i poněkud „ujeté” první video.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 176 - Mini Countryman John Cooper Works oficialni 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 177 - Mini Countryman John Cooper Works oficialni 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 178 - Mini Countryman John Cooper Works oficialni 04

Mitsubishi Outlander 2012

Mitsubishi už v loňském roce na různých místech světa vystavovalo koncepty PX-MiEV, naposledy pak v Tokiu ten se jménem PX-MiEV II. Už jeho provedení bylo vcelku umírněné a měli jsme zato, že sériová verze nebude vypadat o mnoho jinak. Ona nakonec ani příliš odlišně nevypadá, ale již v únoru avizované zmírnění tvarů předních světel, nárazníku, vnějších zpětných zrcátek a pár jemných úprav na zádi dodalo vozu... no nechceme říci nudný, ale rozhodně dosti konzervativní vzhled. Auto je to ve výsledku sympatické, ale aspoň podle mého názoru nevypadá příliš „nově”. A to má na trhu vydržet nějakých sedm let.

Vzhled zevnějšku ale jistě dobře zhodnotíte sami a to samé určitě zvládnete i nad snímky interiéru. Sám se ale ani zde nemohu ubránit dojmu, že všechno co vidíme je dobře známé. Aby řeč nestála, Mitsubishi slibuje kvalitnější materiály, zejména pak na omak příjemné měkké plasty a vylepšenou palubní elektroniku. Na detaily ale automobilka zůstala zatím skoupá a dodala jen, že svůj nový výtvor považuje za „solidní, jednoduchý a bezpečný” - žádná více vzrušující slova na jeho adresu ostatně ani pronést nelze.

Přesuneme-li se k čistokrevným faktům, je třeba zmínit, že produkční verze nového Outlanderu je 4 655 mm dlouhá, 1 800 mm široka, 1 680 mm vysoká a stojí na podvozku s rozvorem náprav 2 670 mm. To ve srovnání s dnešním Outlanderem představuje změnu o přesně 0 mm ve všech směrech. Je to trochu podivné a nejsme si tedy úplně jisti, jestli náhodou někdo v Mitsubishi jen mylně nezkopíroval údaje platné pro předchozí generaci, ale v tiskové zprávě jsou přesně tato čísla.

Projděte si více: Podrobné představení nového Outlanderu.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 179 - Mitsubishi Outlander 2012 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 180 - Mitsubishi Outlander 2012 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 181 - Mitsubishi Outlander 2012 03

Morgan - čtyři novinky

Nejkonzervativnější značka na světě, vedle níž jsou i lidé od Rolls-Royce jen skupinka divoce modernistických vizionářů, se nebývale překonává a do Ženevy dorazí se čtyřmi novinkami. I když „novinkami“ samozřejmě chápejte raději v intencích Morganu.

Od prosince víme, že britská manufaktura vyrobí omezenou sérii modelu 4/4 75th Anniversary Edition a před pár dny jsme vám představili nástupce AeroMaxu nazvaného Aero Coupe. Dvojku aktuálně doplňuje typ Morgan Roadster vybavený novým vidlicovým šestiválcem Ford cyclone o objemu 3,7 litru.

„Revoluční“ kvarteto pak uzavírá Morganu Plus 8 - klasický dřevák nafasoval stejně jako hliníkové Aero Coupe vidlicový osmiválec BMW o objemu 4,8 litru a k němu máte buď manuál, nebo automat ZF, v obou případech vždycky šestistupňový. Další detaily k tomuto modelu najdete ve společném článku věnovaném též zmíněnému Roadsteru.

Kdyby vám to snad bylo málo, je tu i novinka pátá, i když za nový model ji označit nelze. Jedná se o elektrický pokus Morgan E Plus, jehož budoucnost nastíní teprve odezva návštěvníků ženevského autosalonu.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 182 - Morgan plus 8 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 183 - Morgan plus 8 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 184 - Morgan plus 8 06
Morgan Plus 8 dostal do vínku osmiválec BMW. Je ale jen jednou ze čtveřice ženevských novinek značky.

Nissan Hi-Cross

Studie Nissan Hi-Cross, podobně jako v Detroitu vystavený nový Pathfinder, demonstruje snahu Japonců transformovat robustní a těžké SUV na svižněji vypadající a lépe jezdící crossovery. Na rovinu to značka neřekla, ale s vysokou pravděpodobností se teď díváme na novou generaci modelu X-Trail.

Tomu by odpovídaly také lehce zvětšené rozměry. Hi-Cross má na délku 4 660 mm (+ 30), šířku 1 850 mm (+ 65), výšku 1 670 mm (- 10) a oproti aktuálnímu modelu X-Trail výrazně delší rozvor náprav - 2 780 vs. 2 630 milimetrů. Jedenadvacetipalcová kola berte pouze jako autosalonovou extravaganci.

Že tato úvaha není lichá, potvrzují rovněž slova výkonného viceprezidenta Nissanu Andyho Palmera, který ve svém vyjádření postavil koncept Hi-Cross do kontextu s crossovery Juke, Qashqai a větším Muranem.

Prohlédněte si více: Podrobnější představení budoucího X-Trailu v podobě konceptu Nissan Hi-Cross.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 185 - Nissan Hi-Cross 01Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 186 - Nissan Hi-Cross 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 187 - Nissan Hi-Cross 03

Nissan Invitation

S trochu nadsázky by se dalo říci, že Nissan je o rok pozadu za Fordem. Ten loni v Ženevě představil malé MPV B-Max a nedávno se vytasil s jeho sériovou verzí. Nissan chce vůz velmi podobně laděné koncepce i vzhledu představit v Ženevě letos a na trh s ním zamířit v roce příštím. Pojďme se tedy podívat, o co se jedná.

Novinka se jmenuje Invitation dalo by se říci, že pro Nissan je to pozvánka do světa atraktivně vyhlížejících kompaktních MPV. Dosavadnímu modelu obdobného ražení Note je možné přiznat leccos, ale vizuální přitažlivost snad ani ne. Zároveň se přitom Invitation drží svými základními tvary tradičních řešení a nesklouzává k šíleným kreacím jakými je obdařeno SUV Juke.

Vizuální stránka vozu bude ostatně to hlavní, co bude Invitation v Ženevě předvádět, Nissan pak podle reakcí publika zváží své další záměry s ním. Podle nás ale nebude muset design konceptu nikterak zásadně měnit ani mírnit - pokud si odmyslíte široký přední nárazník, trochu divočejší osvětlení, „konceptoidní” řešení vnějších zpětných zrcátek a snad až příliš akční podobu spodní části zadního nárazníku, máte před sebou malé MPV, které může zítra zamířit do výroby.

Projděte si více: Představení konceptu Nissan Invitation s dalšími snímky včetně záběrů interiéru.

Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 188 - Nissan Invitation prvni 02Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 189 - Nissan Invitation prvni 03Autosalon Ženeva 2012: velký přehled všech novinek - 190 - Nissan Invitation prvni 04

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

zobrazit vše