Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí

26.10.2016 | Marek Bednář | 30 příspěvků

Představa, že k prodejcům nových aut proudí v houfech mladší lidé s cílem obstarat tak své rodiny, podnikání či práci je naprosto lichá. Naprosto.

Přijdou vám komické snahy automobilek nabízet „vozy pro mladé” s ceníkem, ve kterém u zajímavějších verzí nacházíte částky okolo sedmi, osmi set tisíc korun? Samozřejmě není mladý člověk jako mladý člověk, ovšem statistika věkového rozložení zákazníků nových a ojetých aut ukazuje, že tenhle dojem nemusí být jen dojem. Mladí lidé podle ní nová auta moc nekupují. Vlastně je nekupují prakticky vůbec.

Čísla, která vám ukážeme, jsou z Nizozemska od společnosti VWE, která se zaměřuje na výzkumy v oblasti motorismu. Pracujeme s nimi proto, že u nás nikdo podobnou statistiku v takové šíři nezpracoval, nečekejme ale, že u nás místní realita bude podstatně jiná. Od českých dealerů aut zaznívají slova, která naznačují úplně to samé - že jejich zákazníci jsou relativně staří lidé, čímž mj. vysvětlují i širokou a stále širší oblibu SUV a dalších aut podobného ražení. Není to jistě jediný faktor, těmto lidem se ale má do aut s vyšší stavbou lépe nastupovat a vystupovat, což je pro příjemný život s autem docela podstatný aspekt.

Podle získaných dat je aktuální průměrný věk kupujícího nového auta 61 let. Je to na pohled docela vysoké číslo, zvláště když uvážíme, že Nizozemsko je bohatou zemi s hrubým domácím produktem na obyvatele ve výši 44 828 dolarů. To je srovnatelná hodnota s Německem a o 30 % více než v ČR.

Člověk by tedy čekal, že alespoň tady bude mít na nové auto kde kdo, ale buď cena není jediný faktor a nebo situaci na úroveň blízkou té české posouvá jiný aspekt - že při koupi nového auta se tam platí daň při nákupu podle emisí a pak ještě roční daň z provozu. Obě patří k nejvyšším v Evropě a eko-daně při nákupu tam dosahují desítek procent z ceny auta. To pochopitelně zvyšuje částku, kterou musí člověk za auto zaplatit, a tím dělá nová auta hůře dostupnější pro méně majetné lidi - právě zde můžeme vidět důvod, proč je průměrný věk kupujících nových aut takhle vysoký i zde.

Tabulky níže ukazují, že u nových aut je největší procento zákazníků starších 65 let a směrem k těm nejmladším se čísla postupně snižují. Vidíme také, že 79 procentům všech zákazníků nových aut je více než 45 let a pouze dvě procenta tvoří nejmladší skupina, lidé do 25 let věku. Zákazníci, kteří si koupí nové auto, si ho také nechají nejdéle - v průměru 5,5 roku.

Věkové rozložení zákazníků nových aut

Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 1 - vekove slozeni kupujicich nl tab 01

Statistika se podívala také na prodeje ojetých aut a zcela podle očekávání se tu průměrný věk posouvá níže. U ojetin do pěti let stáří je vidět menší zájem starších lidí, největší procento je tu v kategorii 46 - 55 let. Nejmladší zákazníci ale stále tvoří nejmenší podíl. Ojetinu mladší pěti let si noví majitelé nechají v průměru 4,2 roku.

Věkové rozložení zákazníků ojetých aut do 5 let stáří

Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 2 - vekove slozeni kupujicich nl tab 02

Prodeje ojetin starších pěti let pokračují ve stejném trendu - největší procento zákazníků je ve věku 26 - 35 let. Nejmenší procento tvoří lidé starší 65 let a průměrně si nový majitel nechává takovouto ojetinu 3,1 roku. Graf vedle tabulky ukazuje stejná čísla názorně vedle sebe, popsaný vývoj je tam dobře vidět.

Věkové rozložení zákazníků ojetých aut na 5 let stáří

Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 3 - vekove slozeni kupujicich nl tab 03

Celkový grafický přehled

Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 4 - vekove slozeni kupujicich nl graf

Zajímá-li vás průměrný věk auta v Nizozemsku, můžeme posloužit jinými daty. I přes vysoké daně zmíněné výše tam byl v květnu letošního roku průměrný věk aut 10,2 roku, tedy výrazně méně než u nás, kde jsme na 15,1 roku. Průměrný věk však roste, za posledních 10 let se zvýšil z 8,4 na 10,2 roku. Podíl aut starších 15 let se za stejné období zvýšil z 11 na 20 %, naopak podíl nejmladších aut do 3 let stáří se snížil z 20 na 16 %. Auta s benzínovými motory bývají starší než ta s dieselovými, průměry jsou 11 let, resp. 7,2 roku.

Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 5 - vekove slozeni kupujicich nl ilu 01Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 6 - vekove slozeni kupujicich nl ilu 02Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 7 - vekove slozeni kupujicich nl ilu 03Kdo dnes kupuje nová auta? A kdo ojetiny? Statistika překvapí - 8 - vekove slozeni kupujicich nl ilu 04
Do nových aut sedají stále starší lidé, nizozemská statistika to jen potvrzuje

Zdroj: VWE přes Autoblog.nl

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 30 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše