Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW?

11.4.2017 | Marek Bednář | 6 příspěvků

Motory W12 jsou vlastní hlavně vozům značky Bentley, ve slabé chvilce je ale VW použil i ve vozech vlastní značky. Dnes dají kůži velmi lacino.

Dvanáctiválce jsou považovány za šlechtu mezi motory, a to zcela právem. Bavíme-li se o V12, máme před sebou dva řadové šestiválce na jedné klikové hřídeli, dva téměř dokonale vyvážené motory. To znamená, že V12 mají dokonale hladký chod. Jenže taky jsou opravdu dlouhé, a tedy se nevejdou všude, kam by je konstruktéři chtěli vměstnat.

To je třeba příklad Volkswagenu. Z touhy po dvanácti válcích pod kapotou auta, kam by se V12 těžko vešla, zkombinoval dva motory VR6, už tak unikátní koncepci, aby vytvořil W12. V šestilitrové verzi se tenhle motor objevil a stále objevuje pod kapotami hezké řádky aut, nejnověji v extrémně drahém Bentley Bentayga, ovšem logo VW na přídi nosily jen dva vozy - Touaereg a také Phaeton, kterému jsme se věnovali i v rámci desítky aut, která nikdo nechtěl.

Dvanáctiválcové Phaetony se ve své době - v letech 2004 až 2011, abychom byli přesní - prodávaly za opravdu vysoké sumy. Byl to vrchol nabídky vlajkové lodi značky, konkurence pro Mercedes-Benz třídy S či BMW řady 7, takže mastné cenovky byly samozřejmostí. To samé platilo i o Touaregu W12, jenže zatímco ten si drží cenu alespoň trochu výše, u Phaetonu padly ceny až na samotné dno.

Patnáct let po startu výroby Phaetonu W12 se tak můžeme na trhu ojetin setkat s kousky, které pořídíte za 150 tisíc korun. Není to překlep, nechybí tam nula, opravdu se Phaetony W12 dají pořídit takhle levně. Asi to budou „kasičky” - věci, do kterých budete neustále sypat peníze, i tak na pohled vypadají. Jenže už o kousek výš se dají koupit kousky, které vypadají o poznání lépe a prodávající deklaruje jejich velmi dobrý stav.

Jeden z důvodů, proč tomu tak je, jsme vysvětlili téměř přesně před dvěma lety v článku s titulkem „luxus pro každého” - údržba luxusní limuzíny je násobně dražší než třeba u Octavie. Hodinové sazby v originálních servisech mohou klidně přesáhnout tisíc korun a i když se jim vyhnete, náhradní díly levnými neučiníte - třeba vzduchové tlumiče mohou stát klidně 30 tisíc za kus. Zapalovací svíčky či cívky nejsou čtyři, ale je jich dvoj- i trojnásobek.

Zároveň není zaručeno, že budou drahá auta trvanlivější či spolehlivější než ta levná. Zní to zvláštně, ale důvod je jednoduchý - nevyrábí se jich tak moc, takže se ohromně vysoké náklady na vývoj a testování musí rozložit do menšího počtu prodaných automobilů. Na tohle bude Volkswagen trpět asi méně než třeba Jaguar, ale v žádném případě nelze počítat s tím, že auto za 4 miliony vydrží desetkrát víc než auto za 400 tisíc. Spíše to bude naopak, třebaže ne desetkrát.

Proto koupíte-li si pár let starou luxusní limuzínu, mějte na paměti, že zatímco za auto samotné dáte relativně mrzký peníz, údržba bude pořád stejně náročná, jako byste za vůz dali ony čtyři miliony. Přesto však nadšence láká dvanáctiválec pod kapotou. Pořád je to dvanáctiválec a kdyby se auta skutečně kupovala hlavou, ne srdcem, jezdíme všichni v Golfech TDI Variant nebo v něčem podobně nudném. Je-li tedy člověk s auty v srdci ochoten se smířit s dvacetilitrovou spotřebou a údržbou v intencích výše naznačeného, může se vydat do zákeřných vod trhu s auty z druhé ruky.

Narazí tam třeba na tenhle zlatý Phaeton W12, který má za sebou 163 500 km za přesně 14 let od první registrace. Pod kapotou je slabší verze W12, která má 420 koní, a interiér je v luxusnější čtyřmístné verzi. Opotřebení tu samozřejmě je vidět, díváme se na čtrnáct let staré auto, které opravdu jezdilo. Německý prodejce hovoří o nutnosti servisu střešního okna a nefunkčním tempomatu.

K vozu ale je servisní knížka, která ukazuje, že se mu dostávalo pravidelného servisu u Volkswagenu, takže o péči bychom strach neměli. Chce se napsat, že by to mohla být fajn koupě a může ji být, jenže... pořád je to levná luxusní limuzína a už odstranit dvě zmíněné závady může znamenat několik desítek tisíc korun. Prodávající žádá 6 600 Eur, tedy asi 175 tisíc korun. Jestli je to zajímavá příležitost, posuďte sami, levnější, alespoň trochu rozumné cesty k noblesní W12 dnes ale každopádně není.

Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 1 - vw phaeton w12 164k prodej 01Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 2 - vw phaeton w12 164k prodej 02Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 3 - vw phaeton w12 164k prodej 03Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 4 - vw phaeton w12 164k prodej 04Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 5 - vw phaeton w12 164k prodej 05Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 6 - vw phaeton w12 164k prodej 06Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 7 - vw phaeton w12 164k prodej 07Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 8 - vw phaeton w12 164k prodej 08Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 9 - vw phaeton w12 164k prodej 09Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 10 - vw phaeton w12 164k prodej 10Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 11 - vw phaeton w12 164k prodej 11Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 12 - vw phaeton w12 164k prodej 12Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 13 - vw phaeton w12 164k prodej 13Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 14 - vw phaeton w12 164k prodej 14Nejlevnější cesta k motoru W12: víte, jak málo dnes stojí kdysi vrcholný VW? - 15 - vw phaeton w12 164k prodej 15
Bylo by fajn se vozit dvanáctiválcem, zejména když stojí 175 tisíc, zdá se být ve slušném stavu a byl dobře udržovaný. Provozní náklady přesto mohou být krutější písnička

Zdroj: Mobile

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama