Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie?

Každé nové auto je podle automobilky, která ho vyrobila, úspornější než dřív. Jak to tedy dopadne, když teď změříte spotřebu starých aut v provozu?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie?

23.3.2017 | Marek Bednář | 124 příspěvků

Každé nové auto je podle automobilky, která ho vyrobila, úspornější než dřív. Jak to tedy dopadne, když teď změříte spotřebu starých aut v provozu?

Spotřeba paliva je u automobilů velmi sledovaným faktorem, tedy alespoň pro většinu lidí. Jednak kvůli provozním nákladům samotných majitelů a řidičů, které spotřeba výrazně ovlivňuje, v dnešní době ale také proto, že čím větší spotřebu auto má, tím více produkuje emisí CO2. A tím více výrobce zaplatí na pokutách za nadlimitní emise CO2, což znamená pokuty pro automobilky a vyšší ceny pro zákazníky.

Pro většinu spotřebitelů je tenhle prvek důležitější z prvního zmiňovaného důvodu, automobilky jej ale více sledují z toho druhého. Člověk by si řekl: „Ve výsledku dělají úspornější auta, co na tom.” Ano, jistě se o to snaží, pod hrozbou pokut ale nedělají jen to - auta jsou do značné míry optimalizována proto, aby byly úsporná jen v normovaném testu způsoby, které jsou v reálném světě neopakovatelné. Nebo vy si snad před cestou upečete pneumatiky v troubě a uříznete vnější zpětná zrcátka, aby mělo auto o deci, možná dvě nižší spotřebu?

Jsme tak svědky toho, že katalogové hodnoty spotřeby se od těch reálných stále více vzdalují a vytváří poněkud mylný dojem, o kolik jsou automobily úspornější než dříve. Dnes vídáme v katalozích čísla nezřídka nejen pod pět, ale i pod čtyři litry na 100 km. To bylo dříve nemyslitelné, byl ale od té doby učiněn skutečně takový pokrok?

Kdybychom srovnávali jen papírové hodnoty, je to vážně ohromující změna. Například katalog Škody z roku 1985 hovoří u modelu 120 L o spotřebě 6,4 l/100 km při 90 km/h, 9,2 při 120 km/h a 9,0 ve městě dle tehdejší normy EHK. Sice v tu dobu nebylo nic jako dnešní kombinace, ale devět litrů na sto? To dnes bude na papíře brát nějaké dvoutunové SUV. Kdybychom za moderní ekvivalent Škody 120 vzali s přivřenýma očima dnešní Škodu Octavia 1,4 TSI coby střed nabídky „rodinného auta pro každého”, pak jsme na 4,3 litru mimo město, 6,7 v něm a 5,2 litru v kombinaci. Úplně jiná liga.

Jenže reálný svět není tak růžový a leccos naznačí už sledování aktivit marketingových oddělení automobilek. Každé nové auto je výrazně úspornější než to předchozí a kdyby to tak skutečně bylo, dnešní vozy by oproti těm 30 let starým nebraly skoro nic. Že to pravda není, víme všichni, ale katalogová čísla to ani nenaznačí. A co takhle reálná spotřeba starých aut? Změřená dnes na stejném okruhu stejným způsobem jako u mnoha nových? To už zní zajímavěji.

Přesně toto průběžně dělá německý Auto Bild, který měří skutečnou spotřebu nových na jednom okruhu a na tom samém zkouší i staré. Teď dal dohromady data celkem 62 starších automobilů z různých koutů světa, s různě velkými motory, které spalují různé palivo. Jsou různě staré a různě zaměřené. V podstatě tu až na MPV a SUV najdete úplně všechny kategorie osobních aut, které si lze vymyslet - od městských minivozů až po tzv. „personal luxury coupes”, americké dvoudveřové koráby nacpané výbavou, jejichž ekvivalentem bude dnes něco na způsob Mercedesu třídy S Coupé.

Čísla spotřeby, která níže uvidíte, tedy nejsou katalogová. Jsou to čísla, která byla skutečně nově naměřena na testovacím okruhu v reálném provozu. Ten měří 160 kilometrů a patří do něj 61 km okresky, 40 km městské jízdy a 54 km dálnice. Všude jsou dodržovány rychlostní limity a dvacet z 54 dálničních kilometrů, na kterých rychlost není omezena, jedou auta i na plný plyn. Spotřeba pak je v každém případě měřena dotankováním do plné nádrže.

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 1 - uspoldti mapa trasy
Takto vypadá měřící okruh, je pro stará i nová auta stejný

V seznamu najdete řadu zajímavých aut, které velice často mají současné následníky. Lze tak srovnat, kam se z hlediska spotřeby automobilový průmysl posunul. Díváte-li se tedy po novém Fiatu 500, můžete si porovnat, kolik spotřeboval jeho prapředek. Jezdíte-li v novém Chrysleru 300C, i jeho předchůdce, čtyřdveřový Chrysler New Yorker ze 70. let, tu objevíte. Pokud jste právě složili zálohu na Opel Cascada, může vás zajímat výsledek vzácného Opelu Rekord C Cabriolet. A pokud se díváte po nějaké lidové Škodovce, je tu duchovní předek, Škoda 120 L, kterou si můžete srovnat s Octavií nebo Rapidem.

Reálná spotřeba 62 starších aut přehledně

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 2 - Realna spotreba 62 starych aut tab1Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 3 - Realna spotreba 62 starych aut tab2Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 4 - Realna spotreba 62 starych aut tab3

Právě „stodváca” na tom byla v testu velmi dobře, je celkově čtvrtá nejúspornější a vidíme u ní číslo 5,2 litru na 100 km. Pokud si s tím srovnáme data nových aut ze stejného okruhu, vidíme jako srovnatelné hodnoty 5,1 litru u Škody Rapid 1,6 TDI a 5,4 litru u Škody Octavia 2,0 TDI. Níže se z testovaných verzí těchto modelů nedostal jediný a benziny jsou na tom pochopitelně hůře, se s reálnou spotřebou dostanou lehce nad 6litrovou hranici. Pochopitelně, není tomu tak vždy, u řady dalších běžnějších modelů aut ale situace není podstatně jiná. Jinými slovy: reálná spotřeba moderních ekvivalentů starých aut v úplně stejném měřícím cyklu je srovnatelná nebo vyšší, nikoli naopak.

Takže pokrok veškerý žádný? To ani zdaleka. V případě Škody 742 se za vybavení „de Luxe”, prezentované označením L, považovaly textilní koberečky, loketní opěrky na dveřích, opěradla předních sedadel s nastavitelným sklonem a stahovací okénka zadních dveří. Nějaká klimatizace, elektrické stahování oken nebo cokoliv jiného, co dnes považujeme za samozřejmost, tu nebylo.

Kromě komfortu jízdy byla na nesrovnatelně nižší úrovni také aktivní i pasivní bezpečnost. Ve „stodváce” nejenže nebyly airbagy, ABS ani ESP, ba ani posilovač řízení a některé verze neměly ani bezpečnostní pásy, zásadní rozdíl byl v konstrukci. Proto vidíme tak zásadní rozdíl v pohotovostní hmotnosti - Škoda 120 L vážila 875 kg, kdežto Octavia 1,4 TSI je s 1 255 kg o 380 kg těžší.

A nezapomínejme, že 120 L nabídla 50 koní a 82 Nm, na stovku zrychlovala 20 vteřin a rozparádila se jen na 140 km/h. Octavia 1,4 TSI má 150 koní a 250 Nm, na stovce je za 8,1 s a jako maximální rychlost uvádí katalog 219 km/h. Že je za takových okolností - třebaže ne za srovnatelné dynamiky, tam si pochopitelné 150 koní řekne o více - spotřeba stále srovnatelná, považujme za dobrý výsledek. A pokud bychom vzali v úvahu Rapid či Fabii, které by jako reálné ekvivalenty mohly posloužit lépe, bude situace pro moderní vozy ještě lepší.

Spotřeba nových aut tedy v absolutních číslech nemusí být a obvykle nebude nižší než u jejich dekády starých předchůdců. Jenže nová auta jsou téměř vždy silnější, rychlejší, bezpečnější a lépe vybavená. Relativně tedy spotřeba opravdu klesá, v absolutní rovině je to ale často jen marketingová pohádka...

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 5 - borgward hansa 1800 v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 6 - borgward hansa 1800 v2uspoldti 02
vítězný Borgward Hansa 1800 v sanitní verzi

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 7 - skoda 120 L v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 8 - skoda 120 L v2uspoldti 02Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 9 - skoda 120 L v2uspoldti 03
Škoda 120 na tom nebyla se spotřebou vůbec špatně. Zde ve verzi před faceliftem...

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 10 - skoda 120 L fl v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 11 - skoda 120 L fl v2uspoldti 02Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 12 - skoda 120 L fl v2uspoldti 03
...a po něm

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 13 - nsu ro80 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 14 - nsu ro80 02Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 15 - nsu ro80 05
NSU Ro80 nikdy nevynikalo nízkou spotřebou

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 16 - porsche 356 1500 continental coupe v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 17 - porsche 356 1500 continental coupe v2uspoldti 02Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 18 - porsche 356 1500 continental coupe v2uspoldti 03
Necelých devět litrů Porsche 356 1500 je zajímavé číslo

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 19 - citroen ds v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 20 - citroen ds v2uspoldti 02Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 21 - citroen ds v2uspoldti 03
Citroën DS měl být především komfortní, až pak možná úsporný...

Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 22 - chrysler new yorker 1973 v2uspoldti 01Reálná spotřeba 62 starých aut: vážně bere Škoda 120 L víc než Octavie? - 23 - chrysler new yorker 1973 v2uspoldti 02
...stejně jako Chrysler New Yorker

Zdroj: Auto Bild

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 124 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše