Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité

30.5.2017 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Teprve trojspojkové převodovky mohou být připraveny bleskurychle reagovat, ať už řidič udělá cokoliv. Automobilky je chystají i s očekáváním nižší spotřeby.

Dvouspojkové převodovky jsou na trhu už nějaký ten pátek a oproti převodovkám s jedinou spojkou mají jednu výhodu. Na základě toho, co s autem děláte, předpovídají, jakou rychlost bude potřeba zařadit po té aktuálně zapojené a tu si pak připraví na druhou spojku. Samotné přeřazení je pak otázka jen rozpojení jedné spojky a sepnutí druhé, což pochopitelně trvá kratší dobu, než rozpojení spojky, zvolení jiného převodu a opětovné sepnutí spojky.

S touto výhodou se ovšem pojí i nevýhoda, a sice, že elektronika převodovky musí správně předpovídat další krok. To je leckdy dost nepřesné, zvláště při aktivnější jízdě, takže pokud například akcelerujete při předjíždění na čtyřku, ale najednou potřebujete intenzivněji zrychlit na trojku, zrychlujete do poslední chvíle před zatáčkou a pak jdete ostře na brzdy nebo cokoli podobného, převodovka má připraven jiný kvalt, než jaký požadujete. V tu chvíli naopak změna trvá dost dlouho, déle než u řazení s jednou spojkou či hydrodynamickým měničem. Právě to je největší slabinou dvouspojkových převodovek a těžko s ní lze něco dělat - je jim vrozená.

Řešení ale existuje a jakkoli bizarně zní, je míněno vážně - převodovka se třemi spojkami. Takovou slibuje Michiganská technologická univerzita ve spolupráci s koncernem General Motors. Ovocem této snahy má být jedenáctistupňová převodovka se třemi spojkami a dvěma zpětnými rychlostmi. V podobných snahách není GM osamoceno - už vloni o jedenácti kvaltech a třech spojkách svět zpravila Honda, když si nechala trojspojkový systém patentovat. Níže můžete vidět technický nákres jejího řešení a má skutečně tu moc vám zatočit hlavu.

Klíčovou výhodou je, že převodovka může mít vždycky připravené dvě další rychlosti kromě té, která je aktuálně zvolena. Když jedete na trojku, na druhé spojce je dvojka a na třetí čtyřka, takže ať budete chtít nečekaně (pro elektronický mozek převodovky) podřadit nebo odřadit, nesetkáte se s dlouhou prodlevou. Převodovka tak už prakticky nebude muset nic předvídat, bude připravena úplně na všechno.

Pozoruhodný je ovšem i počet převodových stupňů - 11. Darrell Robinette z Michiganské technologické univerzity se v tomto směru pustil do diskuze s tvrzením Fordu, který říká, že převodovky s více než deseti stupni se nevyplatí. „Souhlasil bych, že 10 převodů vypadá jako limit, ale vzpomeňte, že před pouhou dekádou bylo považováno šest rychlostí za dostatek. Když můžete přidat více převodů se schopností upravovat schéma řazení tak, že budete moci rychlosti i přeskakovat... proč ne?” uvažuje Robinette.

Trojspojkový jedenáctikvalt GM tedy bude přeskakovat jednotlivé rychlosti, čímž bude v určitých režimech jízdy dělat z převodovky „méněstupňovou” - i to tři spojky snadno dovolí. Pochopitelně, půjde-li třeba o nejlepší zrychlení a udržování motoru v pásmu nejvyššího výkonu, využije vůz všech 11 kvaltů. A když nikoli, může se efektivnějším stát menší počet přeřazení, třeba i kvůli opotřebení spojek.

Robinette neodpověděl na dotazy týkající se očekávané doby příchodu TCT, Triple Clutch Transmission, jak se trojspojce anglicky říká, na trh. Prozradil ovšem, že tento koncept má stejný dlouhodobý potenciál, jako dvouspojkové převodovky. Zlepšení spotřeby paliva máme prý očekávat zhruba pětiprocentní, což se jeví jako nepříliš velký benefit na takhle složité zařízení. Ale ve světě, kde vyšší spotřeba znamená nadlimitní emise CO2 a ty vysoké pokuty, je každé procento dobré...

Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 1 - gm-mtu tct 11st
Jedenáct rychlostí a tři spojky, to je prý budoucnost General Motors. Jeho idealizovaný obrázek ale ani zdaleka nenaznačuje, jak složitý trojspojkový systém je

Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 2 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 01Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 3 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 02Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 4 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 03Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 5 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 04Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 6 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 05Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 7 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 06Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 8 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 07Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 9 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 08Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 10 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 09Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 11 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 10Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 12 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 11Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 13 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 12Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 14 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 13Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 15 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 14Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 16 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 15Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 17 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 16Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 18 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 17Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 19 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 18Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 20 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 19Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 21 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 20Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 22 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 21Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 23 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 22Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 24 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 23Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 25 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 24Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 26 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 25Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 27 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 26Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 28 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 27Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 29 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 28Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 30 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 29Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 31 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 30Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 32 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 31Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 33 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 32Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 34 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 33Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 35 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 34Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 36 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 35Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 37 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 36Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 38 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 37Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 39 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 38Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 40 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 39Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 41 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 40Budoucností řazení jsou prý trojspojkové převodovky. Jsou neuvěřitelně složité - 42 - Honda prevodovka 11 stupnu 3 spojky 41
Patent Hondy řešení vykresluje v celé jeho bizarní složitosti

Zdroj: Car Magazine

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama