Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Autosalon Frankfurt 2011: velký přehled všech novinek
20.9.2011 | Autoforum.cz | Přidat příspěvek
(Doplněno 20.9.) Autosalon IAA 2011 ve Frankfurtu je tady. Máme pro vás přehled všech novinek i informace o samotném autosalonu.
Přehled kapitol
- Úvod, Praktické info, Abarth, Alfa Romeo, Alpina, Aston Martin, Audi
- Bentley, BMW, Brabus, Cadillac, Citroën, Eterniti, Ë-Auto, Ferrari, Fiat, Fisker, Ford
- Honda, Hyundai, Chevrolet, Infiniti, Jaguar, Jeep, Kia, KTM
- Lamborghini, Land Rover, Lexus, Lotus, Maserati, Mazda
- Mercedes-Benz, Mini, Opel, Peugeot, Porsche, Renault, Rimac
- Seat, SsangYong, Smart, Subaru, Suzuki, Škoda, Toyota, Volkswagen, Volvo
Seat Exeo 2012 - facelift
Přeznačkovaná minulá generace Audi A4 (verze B7) stojící na platformě PL46 žije od roku 2008 dál jako sedan Seat Exeo a kombi Exeo ST. A minimálně pár let ještě bude. Pomoci by tomu měla průběžná modernizace, která přináší drobné vizuální i technické změny.
Paradoxem je, že Exeo bude po lehkém faceliftu vypadá spíše více jako Audi než více jako Seat. Na přídi tomu pomohla hlavně denní LED světla kroutící se bi-xenonovými reflektory ve stylu pověstných ingolstadtských „hadovek”. Však kdybyste viděli samotné inovované přední světlo, hádali byste mu původ třeba v nějakém novém Audi spíše než v inovovaném Seatu. Nejde ale o jedinou vzhledovou změnu - občerstvit Exeo má také voštinová výplň masky chladiče nebo nový design 17 a 18" kol.
Novinky uvnitř jsou ještě decentnější, když se omezují pouze na nová čalounění a mírně upravený volant s koženým potahem. Ve zbytku interiéru se vůz stále jeví být tou starou dobrou... A4 B7. A ještě méně nápadné změny proběhly pod kapotou.
Přečtěte si více: Podrobnější představí inovací, které postihly Seat Exeo.
Seat IBL
Seat IBL naplňuje rčení, že v jednoduchosti je krása. Základní tvary karoserie jsou jednoduché, jen několik výrazných linií a prvků jim dodává na výrazu. Příď je na dnešní dobu nezvykle nedramatická, vyniknou hlavně LED světlomety, na které navazují výrazné prolisy na kapotě. Z boku zaujmou vyvážené převisy a velmi elegantní přechod kabiny do zádě. Podélný prolis, v němž jsou ukryty kliky, opticky snižuje vysoké boky a současně propojuje příď ze zádí. Přestože je IBL prezentován jako ekvivalent VW Passat CC, na rozdíl od něj nemá tolik zkosenou střechu a cestující na zadní lavici tak budou mít kam dát hlavu. Záď hraje na poněkud jinou notu, pod ostrou hranou ukončeným víkem kufru je agresivně ztvárněný nárazník s naznačeným difuzorem. Velká kola jen doplňují vyvážený celek, kterému sám za sebe dávám výbornou.
Minimalistický je i interiér. Dominantou palubní desky jsou dva displeje, které jsou plně konfigurovatelné. Je jen na řidiči co a v jaké formě na nich chce mít zobrazeno. Klasické přístroje? Digitální údaje doplněné 3D zobrazením navigačních údajů? Nic není problém. Povšimněte si absence výdechů vzduchu. To není opomenutí, celá horní strana palubní desky je koncipována jako jeden velký výdech. Už žádný průvan, jen pozvolné proudění velkého objemu vzduchu.
Přečtěte si více: Další informace a řada studiových i živých fotek Seatu IBL.
SsangYong SUT-1
Ještě v březnu v Ženevě to byl vyšněrovaný stroj pro pódium a reflektory. Nyní po půl roce může z frankfurtského výstaviště rovnou na silnice. Anebo do horšího terénu, podle toho, jestli dáte přednost verzi s pohonem zadních nebo všech kol.
O obou případech budete mít možnost vybrat si mezi manuálem a automatickou převodovkou a pokaždé dostanete šest kvaltů. S rozmanitostí je to ale horší, pokud jde o techniku pod kapotou. Nic jiného než dvoulitrový diesel nedostanete, přesto 155 koní při 3 400 až 4 000 otáčkách a 360 newtonmetrů od 2 500 do 2 800 ot./min. zní docela konkurenceschopně. Podle použité převodovky a systému pohonu vůz dosáhne maximální rychlost 170 nebo 171 km/h a průměrně spotřebuje 7,1 až 8,0 litru nafty na 100 km.
Už od pohledu SsangYong SUT-1 nevypadá jako metrosexuální hračka k nákupnímu centru a tento dojem dokáže podpořit i svými rozměry - bez jednoho centimetru měří na délku rovných pět metrů a rozvor činí až 3 060 mm. Šířka vozu je 1 910 mm a výška 1 790 mm.
Přečtěte si více: Další podrobnosti a snímky nového SUT-1 od SsangYongu.
SsangYong XIV 1
Automobilka byla při odhalování tohoto vozu docela skoupá na informace. Pokud vás zajímají exaktní hodnoty, k mání jsou pouze rozměry (4 140 x 1 830 x 1590 mm) a předpokládané motory - zážehový čtyřválec a přeplňovaný naftový agregát, oba o stejném objemu 1,6 litru.
Pohonné jednotky budou standardně spárované se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativně pak se šestistupňovým automatem. O pohonu všech kol se mluví také, oficiálně to ale potvrzeno nemáme.
Kompaktní crossover by si měl vzít na mušku vozy jako Mini Countryman, Škoda Yeti, Nissan Juke, ale svými rozměry příliš nezaostává ani za Range Roverem Evoque. Pokud se XIV-1 dostane do sériové výroby, pak asi nedostane „autosalonové, sebevražedné“ dveře otevírané proti sobě a rovněž lze jen těžko předpokládat, že by se tam dostalo pouťové osvětlení palubní desky celou baterií LED.
Úspěšně můžeme pochybovat také o obrovském tabletu nahrazujícím středový tunel nebo předních sedadlech schopných otáčet se o 360 stupňů. Nicméně design automobilu, vzdáleně připomínající další korejský crossover Kia Soul, vypadá velmi reálně a evropsky.
Přečtěte si více: Další informace a snímky SsangYongu XIV-1.
Smart Forvision
Ačkoli způsob ztvárnění koncepční studie musí být takový, aby „lovil“ pohledy návštěvníků výstavy (všimněte si hexagonálních okének na střeše, sedadel jak z Vesmírné Odysey nebo volantu ve stylu seriálu Knight Rider), ve skutečnosti je mnohem zajímavější to, co vidět nelze. A to jsou různé struktury a moderní materiály. Spoluautorem malého Smartu se stala společnost BASF, což je podle tvrzení Daimleru „největší světový dodavatel chemických látek a materiálů pro automobilový průmysl“. A co společně vymysleli?
Tak třeba plastová kola vyztužená vlákny z nespecifikovaného materiálu. Smart říká, že jsou již v této chvíli připravena pro sériovou výrobu, a tudíž musí mít trvalé provozní vlastnosti jako dynamickou pevnost, houževnatost, ale též chemickou odolnost vůči vnějším vlivům. Pokud by mělo jít o alternativu se stejnými charakteristikami jako dnešní kola z hliníku, asi by byla jejich vhodnost a výhodnost diskutabilní, ale Smart dodává, že na každém z nich ušetří tři kilogramy neodpružené hmoty.
Hmotnost se ale nesnižovala pouze tam. Například k tuhé schránce zajišťující bezpečnost posádky při srážce nazvané opět Tridion jsou připevněny dveře vyrobené z uhlíkových vláken a vyztužené epoxidovou pryskyřicí, přičemž každé jsou o 50 procent lehčí než srovnatelné ocelové nebo o 30 procent oproti hliníkovým. V normální řeči takovému kompozitu říkáme karbon, obvykle má černou barvu (což nemusí) a automobilky se jím s oblibou chlubí. Tady ale není moc vidět.
Přečtěte si více: Podrobné představení Smartu Forvision.
Subaru BRZ - opět jen koncept
Toyota se rozhodla sériovou verzi sporťáku společně vyvíjeného se Subaru ve Frankfurtu neukázat a pro druhou japonskou automobilku a její verzi nazvanou BRZ to jistě znamená, že se musí podřídit rozhodnutí silnějšího partnera, i když jejich neustálé prezentování průhledné „karoserie“ už též začíná být malinko únavné. Abychom vás nenudili i my, můžeme si alespoň bleskově zrekapitulovat, co víme a nevíme z oficiálních zdrojů a veřejné šeptandy.
Co Toyota potvrdila už dříve, jsou rozměry FT-86. Délka, šířka a výška činí 4 235, 1 795 a 1 270 mm. Karoserie byla navržena podle stylistického směru nazvaného „Functional Beauty“ (funkční krása) a její aerodynamiku nechali prověřit zkušenostmi a technologiemi používanými při vývoji F1.
Plochý atmosférický čtyřválec o objemu 2,0 litru dodalo Subaru, přímé vstřikování D-4S Toyota a společně tvrdí, že jde o produkt jejich úzké vzájemné kooperace. Jednotka se bude kombinovat se šestistupňovou manuální i automatickou převodovkou s možností řadit pádly pod volantem. Výkon bude přenášen na zadní kola přes samosvorný diferenciál.
Přečtěte si více: Další informace o současnosti i budoucnosti Subaru BRZ a snímky jeho konceptu z frankfurtského autosalonu.
Subaru XV
Koncern FHI netrpí přebytkem prostředků, aby si mohl dovolit vyvíjet nepřeberné množství modelových řad. Takže si k dalším „samostatným“ automobilům pomůže podobným způsobem, jako to dělá Porsche při rozčleňování jednotlivých typů devětsetjedenáctky. Od Imprezy směrem dolů, blíže k asfaltu, se vydá STi, nahoru zase půjde XV a to doslovně - minimální světlá výška činí 220 mm, takže to robustnější oplastování nebude vypadat tolik tristně, jako u některých osobních automobilů německé provenience vybavených pouze pohonem předních kol.
Když jsme při těch číslech, rozměry XV činí 4 450 x 1 780 x 1 570 mm, což jsou podle standardního vzorce hodnoty pro délku, šířku a výšku. Zbývá nám rozvor (2 645 mm) a máme též rozchody obou náprav - vpředu i vzadu to dělá stejných 1 525 mm.
Vůz dostane na začátku tři pohonné jednotky. Základem se stane zážehová šestnáctistovka typu boxer s dosud neznámými parametry, nad ní bude další plochý čtyřválec 2,0 litru, známý též z modelu Forester. Atmosférický motor má výkon 150 koní při 6 200 ot./min a maximální točivý moment 196 newtonmetrů při 4 200 ot./min.
Prohlédněte si více: Podrobné představení nové Imprezy XV včetně řady živých snímků.
Suzuki Swift Sport - produkční verze
Suzuki jako kdyby ukazovalo, že downsizing s přeplňováním není nutnost, ale spíše ústupek evropských značek vůči EU nad rámec povinností. Dá se nějak lépe vysvětlit jejich záměr pokračovat v instalaci atmosférické šestnáctistovky do nové generace Swiftu Sport vycházející ze studie Swift S-Concept?
Čtyřválec M16A vychází z motoru, jímž byl poháněný také předchůdce. Aby Suzuki vylepšilo jeho parametry ve všech směrech, konstruktéři použili proměnné nasávání, pozměnili variabilní časování sacích ventilů a zvětšili jejich zdvih. Výsledkem je zvýšení výkonu ze 125 koní při 6 800 otáčkách na 136 koní při 6 900 ot./min. Stoupl rovněž maximální točivý moment ze 148 na 160 newtonmetrů a o skvělé práci vývojářů svědčí fakt, že toho dosáhli při nižších otáčkách (4 800 vs. 4 400 ot./min).
Chválit nepřestaneme, ani pokud jde o spotřebu. Ta spadla z průměrných 7,1 na 6,4 l/100 km, což odpovídá snížení emisí ze 165 na 147 g/km. O zlepšení apetitu se ale nezasloužila pouze modifikovaná pohonná jednotka, ale rovněž nová šestistupňová manuální převodovka s posílenou synchronizací na prvním a druhém stupni, která vystřídala původní pětikvalt.
Přečtěte si více: Další fotky a specifikace nového Suzuki Swift Sport.
Škoda MissionL
Automobilka nezklamala a obdařila nás sadou nových snímků, které její nedávno avizovaný koncept MissionL pořádně odhalují, doufali jsme ale v přece jen trochu více informací, než které nyní máme k dispozici. Pojďme se ale přesto podívat na vše, co vám o tomto vozu zatím můžeme sdělit.
Nejhodnotnějším materiálem jsou skutečně nové snímky, které zachycují staronový přístup škodovky k řešení designu svých modelů. Starý proto, že ve své podstatě jde stále o to samé, nový proto, že používá alespoň ostřeji řezané linie, které jsme mohli vidět na letošní ženevské studii Vision D. Ať už ale hodnotíme přístup automobilky jakkoli, výsledku nelze upřít jednoduchou eleganci, která by se neměla okoukat tak jako mnohé jiné, odvážnější designové koncepce konkurenčních značek. Vzhledem k tomu, že Škoda vzhled vozu označuje za „blízký sériovému stavu” a ostatně je i těžké na něm najít něco, co by nešlo vyrobit, si můžeme být prakticky jisti, že nový model značky nebude vypadat výrazně odlišně. Zda to hodnotíte jako zprávu dobrou, nebo špatnou, to už necháváme na vás.
A jaký že model to bude? Ačkoli na první pohled může vzhled MissionL (ten název je opravdu podivný a docela by nás zajímalo, co má symbolizovat) připomenout Octavii, automobilka od začátku ujišťuje, že jde o zcela nový kompaktní model. Vzhledem k tomu, že nemá nahradit ani Octavii, ani Fabii, ale stanout někde mezi nimi a oslovit hlavně klientelu toužící po maximálně dobrém poměru výkonu a ceny, nepochybujeme o tom, že půjde minimálně o ideového nástupce u nás notoricky známé Felicie z devadesátých let minulého století. Po jejím odchodu zůstala v nabídce Škody díra, kterou se později pokusila zaplácnout Octavií Tour, tu ale nebylo možné považovat za plnohodnotného nástupce. Teprve v podobě sériového vozu vzniklého ze studie MissionL (a on se klidně může jmenovat opět Felicia) se tak zákazníci dočkají té pravé „racionální škodovky”, kterou v posledních letech mohli postrádat.
Zástupci firmy k MissionL zatím prozradili jen tolik, že je symbolem začátku modelové ofenzívy škodovky pro příští léta, která má z dnešního, stále docela malého výrobce udělat opravdu velkou světovou automobilku. Jinak o cíli prodat 1,5 milionu aut v roce 2018 nelze hovořit. Pomoci k tomu má nejen tento nový model, ale i řada dalších - však Škoda nyní chce představovat dvě novinky každý rok, což je ve srovnání s dosavadním stavem opravdu pořádný nástup.
Přečtěte si více: První skutečné snímky a další informace o konceptu nové dostupné škodovky, nepřehlédněte ani desítky živých snímků exteriéru a interiéru přímo z frankfurtského výstaviště. Nyní snad i víme, jak se bude jmenovat sériový vůz vzniklý na základech tohoto konceptu.
Škoda bez klonu Volkswagenu up!
Pro některé možná překvapení, pro nás ale jen potvrzení očekávaného. Již před časem po představení Volkswagen up! nám bylo jasné, že německý koncern udělá vše proto, aby světla reflektorů ve Frankfurtu patřila mezi novinkami na poli malých vozů právě dílu s VW ve znaku a klony na jeho základech stvořené nechá zazářit později. Nyní je to jisté, zdroje v automobilce nám potvrdily, že nová malá škodovka, o které s zatím hovoří hlavně jako o modelu City, se na německé půdě v sériové podobě určitě neukáže.
Přesto o české novinky nebude nouze. Tou hlavní bude výše zmíněná předprodukuční studie MissionL, která naváže na koncept Vision D představený na letošním ženevském autosalonu. Zda se po jejím boku objeví i nějaký předobraz sériového klonu modelu VW up!, údajně nazvaný Škoda City, je zatím nejasné. Vývoj škodovácké alternativy nejmenšího Volkswagenu je ale prý prakticky hotov, a tak by bylo zvláštní pózovat v Německu s jakýmsi předobrazem. Pravděpodobně se tedy ve Frankfurtu uvidíme pouze s konceptem Mission L a odhalení dalšího modelu si automobilka nechá na později.
I když sériové City (nebo jak se nakonec bude tento vůz jmenovat) ve Frankfurtu neuvidíme, spekuluje se o tom, že se dostane na trh ještě před koncem letošního roku. Tomu ale příliš nevěříme, málokterá evropská automobilka si dovolí s novým modelem zcela obejít jeden z největších autosalonů na starém kontinentu, a tak předpokládáme, že prodeje vozu začnou spíše po začátku nového roku a alespoň jakousi formální světovou premiéru si novinka s okřídleným šípem ve znaku užije v březnu 2012 v Ženevě. Ale počkejme si na Frankfurt, vše může být nakonec docela jinak.
VW up! se prý svého bratříčka ve Frankfurtu nedočká
Toyota Avensis 2012 - facelift
Úprava designu faceliftované Toyoty Avensis dopadla podle očekávání v duchu stylistického směru nastíněného novým Yarisem, ale hlavně pro nás nepředstavuje žádnou novinku díky neplánovaně pořízeným špionážním fotkám z počátku srpna.
Avensis po plastice využívá více hran, rozmáchlejší křivky a podle nepsaných pravidel „chirurgických“ zákroků prováděných na autech v polovině modelového cyklu dostal nové nárazníky, poupravenou masku chladiče a jiný tvar předních světel obsahujících nyní LED pro denní svícení. V zadních světlech pro změnu přibyly horizontální lamely ve stylu posledních mnichovských produktů.
Podobně decentní evoluce proběhla v kabině. Obvyklé a notoricky známé „vylepšení kvality, použití nového čalounění a možnosti volby nových barev“, tu máme ještě utlumenější palubní desku, koberečky lépe pohlcující hluk, tři nové barvy kůže, revidované tvary výdechů, „nejpokročilejší a cenově dostupný dotykový displej navigace Toyota Touch & Go“ a pozměněný layout centrální konzoly. Tudíž nic zásadního.
Další změny proběhly podle Toyoty na podvozku využívajícím vzpěry MacPherson vpředu a víceprvkové zavěšení vzadu. Avensis má teď být při jízdě komfortnější, nabídnout větší agilitu a „více jízdních zážitků“. Japonská značka se ale jaksi zapomněla zmínit, o jaké konkrétní úpravy jde.
Přečtěte si více: Podrobné představení inovovaného Avensisu včetně živých snímků z Frankfurtu.
Toyota FT-86 - opět jen koncept
Na osvětlené podium opět napochodovala verze s názvem FT-86 II Concept, akorát s jiným lakem. Na obranu Toyoty se ovšem sluší říci, že její nekonečná „hra na slepou bábu“ je vcelku pochopitelná. Tak významnou novinku branou v Japonsku jako nástupkyni absolutně kultovního modelu AE-86 snad ani nemůže odhalit jinde, než na domácím tokijském autosalonu. A tak odvoláváme, co jsme odvolali a slibujeme, co jsme slíbili.
Pro Subaru a jejich verzi nazvanou BRZ to jistě znamená, že se musí podřídit rozhodnutí silnějšího partnera, i když jejich neustálé prezentování průhledné „karoserie“ už též začíná být malinko únavné. Abychom vás nenudili i my, můžeme si alespoň bleskově zrekapitulovat, co víme a nevíme z oficiálních zdrojů a veřejné šeptandy.
Co Toyota potvrdila už dříve, jsou rozměry FT-86. Délka, šířka a výška činí 4 235, 1 795 a 1 270 mm. Karoserie byla navržena podle stylistického směru nazvaného „Functional Beauty“ (funkční krása) a její aerodynamiku nechali prověřit zkušenostmi a technologiemi používanými při vývoji F1.
Přečtěte si více: Další fotky frankfurtské verze Toyoty FT-86.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota avizovala pro frankfurtský autosalon odhalení sériového Priusu Plug-in Hybrid. Avizuje ji spolu s uvedením hvězdné spotřeby paliva ve výši 2,2 litru benzinu na 100 km jízdy, která je právě z výše uvedených důvodů dlouhodobě nereálná. Vůz ji dosahuje jen díky přítomnosti větších akumulátorů o přibližné kapacitě (přesnou neznáme, počítáme ji ze zveřejněné dobry potřebné na nabití - 90 minut v běžné zásuvce) 3,5 kWh, která mu dovolí ujet po vyjetí z domu až 21 kilometrů rychlostí 100 km/h. Co pak? Pak se vůz začne chovat jako normální Prius.
I z toho je zjevné, že něco podobného nemůže vést ke snížení spotřeby energie a ani samotného benzinu na jakkoli delší, třebaže jen stokilometrové trati o polovinu. Přesně to ale Toyota tvrdí - vždyť jak zmíněný údaj o spotřebě, tak odpovídající emise CO2 ve výši 49 g/km jsou téměř polovinou toho, co vykazuje „nedobíjecí” model.
Co tu tedy máme, nebo spíše budeme mít? Prius s větší „baterkou”, který skutečnou efektivitu vozu neposouvá téměř nikam a ani se spotřebou paliva na delší trati zrovna nezamává. Na papíře ale vypadá jako malý poklad.
Přečtěte si více: Podrobnější informace o Priusu Plug-in hybrid a jeho do značné míry vylhané spotřebě.
Toyota Yaris 2012 - nová generace pro Evropu
Nový Yaris není tou nejtypičtější autosalonovou novinkou - v Japonsku se představil již loni a nyní je již součástí českých ceníků Toyoty, ale ve Frankfurtu bude k vidění pro mnohé dost možná poprvé, a tak se zmiňme i o něm.
Z nového Yarisu na vás dýchá designový směr Toyoty, který lze vysledovat skrze podstatně hranatější tvary, než jsme byli doposud u tohoto vozu zvyklí. Změnami prošly přední partie s světlomety, které se více podobají modelu Prius. Plastičtěji vypadají také boky auta, které malému vozidlu ubírají něco z dřívějšího, pro některé poněkud „levně“ vyhlížejícího vzhledu.
Interiér je ovšem jiná kapitola. V Toyotě konečně pochopili, že přístrojová deska respektive ukazatel rychlosti patří před řidiče a digitální ukazatele (ty starší byly občas jen velmi těžko čitelné z pozice řidiče) nahradili klasickými, což Yaris dělá podstatně sympatičtějším. Na druhou stranu interiér přišel o nějaké ty odkládací prostory, což by ovšem nemělo představovat zásadní problém.
Japonská mini patří hlavně do měst a podle toho jsou koncipovány nejen rozměry tohoto vozu ale také volba pohonných jednotek. Základní možností pohonu bude u nového Yarisu tříválec o objemu 1,0 litru a výkonu 68 koní (51 kW). Točivý moment má svůj vrchol na 93 Nm. Malá Toyota s tímto agregátem nebude žádným sprinterem a na stovku se dostane za 15,3 sekundy, maximální rychlost je akceptovatelných 155 km/h. Kombinovaná spotřeba činí 4,8 l benzinu na 100 km.
Přečtěte si více: Podrobnější představení evropské verze Toyoty Yaris.
Volkswagen Beetle R
Prakticky již od představení nového Volkswagenu Beetle se spekuluje o tom, že automobilka přispěchá i s jeho ostrou verzí. Nejprve měla mít 240 koní, později se světem začaly šířit spekulace o tom, že hřebců dostane rovných 270. Jaká je skutečnost? To zatím nevíme, neboť VW tuto novinku zatím nepředstavil, naši pohotoví fotografové ji ale již stihli „cvaknout” na stánku Volkswagenu.
Jisté zatím je jen to, že tento vůz si říká koncept a hned po autosalonu ve Frankfurtu se tedy do prodeje jistě nedostane. Na druhou stranu ale je třeba říci, že by se v této podobě mohl začít vyrábět klidně zítra, a tak neočekáváme, že by výrobce vůbec váhal nad tím, zda jej uvést do výroby. Jde nejspíše o věrný předobraz vozu, který se za nějaký ten měsíc představí v produkční podobě, pouze z jeho označení zmizí slůvko „Concept”.
Na přiložených obrázcích můžete sami vidět, že od výchozího Beetlu se „eRko” liší masivními 20" chromovanými koly z lehkých slitin, odlišnými nárazníky, vnějšími prahy, výrazným přítlačným křídlem na zádi a čtyřmi nepřehlédnutelnými koncovkami výfuku zasazenými do náznaku difuzoru tamtéž. Do interiéru nám zatím nebylo dovoleno pořádně nahlédnout, i přes sklo je ale patrný odlišný volant, hlavice řadící páky a přední sedadla, vše samozřejmě ve sportovním provedení.
Prohlédněte si více: Další živé snímky konceptu Volkswagenu Beetle R.
Volkswagen up!
Volkswagen tedy představil automobil s délkou 3,54 m, který by měl zajistit mobilitu pro čtyři cestující. Nezní to moc důvěryhodně, ale možné to je. Vzpomeňte si na původní Renault Twingo. Ten dokázal na ještě menším půdorysu vytvořit docela obyvatelný prostor pro čtyři i díky posuvné zadní lavici. Jak si v tomto směru pomáhá up!, tp ještě nevíme, Volkswagen dosud nezveřejnil fotky zadní části kabiny, ale do města, kam primárně patří, by to stačit mohlo. Uvádí pouze objem zavazadlového prostoru - 251 litrů v základní konfiguraci a zajímavých 951 litrů po sklopení zadních sedadel.
Docela skoupé zůstává tiskové oddělení také, pokud jde o konstrukci. Původní prototyp představený před čtyřmi lety ve Frankfurtu měl motor umístěný vzadu a pohon zadních kol. K novince bylo zveřejněno pouze to, že má zážehový tříválec o objemu 1,0 litru a bude nabízený ve dvou výkonových variantách. Jako BlueMotion bude mít 60 koní a se systémem stop-start normovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Silnější model nabídne 75 koní a průměrná spotřeba má být o deci vyšší. V reálu by to tedy mohlo jezdit kolem pěti až pěti a půl litru, což pořád není špatné. Na stejném základu se o něco později objeví vůz upravený pro spalování zemního plynu s výkonem 68 koní (3,2 kg CNG na 100 km) a roce 2013 elektromobil.
Ke koncepci ovšem nezaznělo ani slovo. Můžeme tedy pouze předpokládat, že pro Volkswagen bylo mnohem levnější využít stávající technická řešení a up! bude tradiční předokolka.
Přečtěte si více: Podrobné představení nového VW up!.
Volkswagen buggy up!, GT up!, cross up!, azzurra sailing team up!, eco up! a e-up!
VW buggy up!
Dvousedadlová buggyna od VW jezdí na 18" kolech a pneumatikách 205/40 R18, a protože přišla o střechu, konstruktéři dodatečně vyztužili podlahovou plošinu. Karoserie již není z laminátu jako původní dílo, ale využívá ocelové panely. Buggy up! měří na délku 3 584 mm a je tedy o 44 mm delší než výchozí hatchback. Narostlo rovněž do šířky - 1 672 mm je o 31 mm více než výchozí typ. Naopak výška byla značně redukována, konkrétně o 190 mm na celkových 1 288 mm.
Ačkoli je možné nad otevřenou kabinou natáhnout nepromokavé plátno, není to vysloveně nutné. Interiér odolává vodě a třeba sedadla jsou potažena neoprenem. Karoserie byla nalakována odstínem Hot Orange, který byl oblíbený zejména v 60. letech u tohoto typu aut. Volkswagen slibuje nezapomenutelné jízdní zážitky blízké motokárám, což je ovšem značně ošidná informace zejména proto, že šanci svézt se asi nedostane moc lidí.
Přečtěte si více: Více informací o VW buggy up! a představení dalších pěti konceptů na bázi modelu up!.
Volkswagen Nils
Budoucnost městské automobilové dopravy podle Volkwagenu by měla být pořád individuální. Na rozdíl od jiných značek to VW bere doslovně. Automobilka přitom vychází z předpokladu podloženého záznamy německého statistického úřadu o tom, že téměř 74 procent všech tamních řidičů sedí ráno ve svých vozech bez spolujezdců a průměrná délka jejich cesty do práce činí 25 kilometrů.
Hoďte to do kalkulačky a vyjde vám... Nils. Jednomístní stroj s koly mimo karoserie a připomínající bionické vajíčko. Tento miniaturní automobil je o půl metru kratší než v současnosti nejmenší typ Volkswagenu, čerstvě představený up!. Na délku měří 3,04 metru, šířka dělá 1,39 metru a výšku má pouze 1,2 metru.
Protože zaklad vozu tvoří hliníkový prostorový rám, Nils váží pouze 460 kg. Nízká hmotnost a tenká 17" kola s nízkým valivým odporem (o rozměru 115/80 vpředu a 120/80 vzadu) umožnily Volkswagenu vypustit posilovač řízení a tedy alespoň co do odezvy ve volantu by to mohl být zajímavý vůz.
S rychlostí to ovšem tak horké nebude. Za kokpitem se nachází elektromotor s výkonem (15 kW) 20 koní, který v režimu overboost vydoluje ještě 8,5 kW (14 koní) navíc. Při akceleraci na stovku to stačí na ještě docela přijatelný čas pod 11 sekund a na město bezpochyby nadstandardní maximální rychlost 130 km/h. Jenže balíček lithium-iontových akumulátorů uložených tamtéž má kapacitu velmi skromných 5,3 kWh, což stačí na dojezd pouhých 65 kilometrů a to podle propočtů Volkswagenu. Vzhledem k tomu, že jde o ekvivalent asi 1,3 litru nafty, to i v takto lehkém autě může být při „nestandardním” zacházení o poznání horší.
Přečtěte si více: Podrobné představení konceptu VW Nils.
Volvo - motorová dieta
Švédské Volvo pochopitelně musí mít radost, že se netopí v problémech jako druhá tamní značka, a zároveň si můžou poblahopřát, že jim Číňané kromě posílení účtů ponechávají značně velký manévrovací prostor. Bohužel ten je ale vymezen značně vysokými mantinely evropských i amerických regulátorů, kteří se „větším” spalovacím motorům rozhodli podepsat rozsudek smrti. A Volvo evidentně hodlá přidat svou parafu.
To není úplně nejlepší zpráva pro ty, kteří měli pozitivní vztah k pěti-, šesti nebo osmiválcovým motorům. Švédové totiž oficiálně oznámili, že „je čas zastavit počítání válců“. Ve Frankfurtu se pak objeví koncepční studie, která bude ztělesněním této nepříliš šťastné myšlenky. „Dokážeme, že downsizing motorů může jít ruku v ruce s očekáváním našich zákazníků zvyklých na luxus a požitek z jízdy,“ hrdě prohlásil Peter Mertens, senior viceprezident pro vývoj a výzkum Volva.
Což o to, vše záleží jen na tom, jak definujeme očekávání klientů Volva. Jenže i Švédové se tím stávají smutným příkladem podřízenosti nesmyslným příkazům, které neřeší spotřebu v reálném světě a ohání se emisemi neškodného plynu měřeného v laboratorních podmínkách. A zapomínají též, že některé věci se za peníze opravdu nedají koupit.
Volvo tedy nahradí všechny své jednotky novou generací motorů nazvaných VEA (Volvo Environmental Architecture). Mají to být výlučně čtyřválce s přímým vstřikováním jak v benzínovém tak i naftovém provedení, které zvýší podíl unifikovaných součástek na šedesát procent.
Přečtěte si více: Další podrobnosti o motorové perestrojce Volva.
Volvo You - koncept
Někdo říká, že studie se zvláštním jménem You má na Volvo příliš moc oblin. Další tvrdí, že jde o prachsprostou kopii designu Audi A7. Pravda je ale taková, že frankfurtský koncept ve skutečnosti skládá hlubokou poklonu původnímu Volvu PV444 a jeho pozdějšímu nástupci PV544 ze čtyřicátých respektive padesátých let minulého století. Stačí trochu zagooglovat a i největšímu cynikovi snad bude zřejmé, že Švédové v tomto případě opravdu neměli zapotřebí opisovat od ingolstadtské značky.
Zajímavě je, že historické modely mají s frankfurtským konceptem i další pojítka. Kupříkladu PV444 bylo prvním Volvem, které po dlouhé době dostal čtyřválcový motor (konkrétně to byla čtrnáctistovka a později 1,6 l). Kde je ta paralela? Už minule jsme psali, že při konstrukci nové studie se uplatní zcela nová platforma SPA (Scalable Platform Architecture), která ke smůle příznivců větších motorů pojme výlučně čtyřválcové agregáty.
Co přesně má být pod kapotou Volva You, navazujícího svými tvary na předchozí ženevskou studii Univese, není známo. Podle některých fotek vozu v pohybu se zdá, že to není jen mrtvá maketa (a na photoshop to nevypadá, i když, kdoví...), nicméně Volvo zůstává v tomto směru němé. Jeho zástupci pouze připouští, že You není obyčejný demonstrátor nového šasi a náznak vývoje designu automobilky, ale skutečná narážka na příští limuzínu. Nebo spíše liftback?
Přečtěte si více: Podrobné představení konceptu Volvo You.
< Předchozí6 / 6
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes - Číňané rozjíždí novou levnou značku aut s cílem zaútočit s ní na Evropu. Se zvoleným jménem v Česku nemají šanci
8.5.2024 - Moderní Ferrari ukázalo svou maximální rychlost v běžném provozu, ani 350 km/h neznamenalo konec
7.5.2024
Nejnovější články
- Cybertruck působí jako šmejd šitý horkou jehlou. Majiteli selhal po ujetí 56 km, rozborka ukázala pravdu
před 8 hodinami - VW znovu mění plány. Spalovací Polo nekončí a koupíte ho i v roce 2030, tolik jako dnes ale už nikdy stát nebude
před 9 hodinami - Nezničitelný Mercedes E může být váš zánovní za míň než nová Fabie, je to levný tip na parádní a pohodlné auto navěky
před 11 hodinami - Sexy Cadillac, který měl konečně prorazit v Evropě, dorazil. Zdražil ale tak moc, že to bude jen další propadák
dnes - Je těžké, je ošklivé, je drahé, ale pořád je rychlé a aspoň trochu pravověrné. M4 CS je druhé nejrychlejší BMW na Ringu
dnes
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.10. 21:27 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 05.10. 15:29 - pavproch
- Auto pro kapelu za cca. 100k Kč 05.10. 10:56 - volfi
- S větrem ve vlasech.... 05.10. 10:52 - pavproch
- Koupě lakované Octavie 05.10. 10:31 - HondaMan
- Elektromobily a vse kolem nich 05.10. 08:53 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 05.09. 18:41 - bojler
- BMW Divize 05.09. 11:32 - jerry