Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě

Ze slov některých automobilek se může zdát, že diesely jsou prakticky mrtvé a čekáme hen na chvíli, kdy se za nimi definitivně zavře voda. Ne všude se ale vývoj míří tomto směrem.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě

17.8.2021 | Petr Miler

Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě

/

Foto: Hyundai

Ze slov některých automobilek se může zdát, že diesely jsou prakticky mrtvé a čekáme hen na chvíli, kdy se za nimi definitivně zavře voda. Ne všude se ale vývoj míří tomto směrem.

Doba dieselová se zdá být u konce a podle nás je to škoda. Jako nadšenci máme daleko k tomu preferovat naftové motory, současně ale jako lidé obdivující techniku nemůžeme nežasnout nad jejich efektivitou. Jak říká jeden z kolegů, s benzinovým motorem se musíte snažit, abyste jeli úsporně, s tím naftovým se musíte snažit, aby měl vysokou spotřebu. A když se zejména v poslední dekádě podařilo vyřešit prakticky všechny problémy s jejich emisemi škodlivými přímo i nepřímo, proč se jich zbavovat zrovna teď?

Nicméně EU se k nim postavila zády, Amerika pro ně nikdy nehořela a dalších bašt zájmu o ně není mnoho. Nepatří mezi ně ani Rusko, kde byly nafťáky dlouho téměř nepoužitelné kvůli nízkým zimním teplotám i kvalitě tamního paliva. Také v tomto ohledu se ale podařilo většinu potíží vyřešit a pokud natankujete včas správné palivo, ani ruská zima vás nepřekvapí.

Tak se stalo, že zatímco jinde ve světě zachází diesely na úbytě, v Rusku prosperují. Z téměř nulového podílu na trhu se posunuly až k současným 8 procentům, které si připsaly za první letošní pololetí. Na jednu stranu je to pořád velmi málo, na velkém ruském trhu, který se i v posledních letech drží na svých číslech, to ale představuje už zajímavých 65 tisíc aut. Hlavně ale jde o pozitivní trend (meziročně o 34,5 % více), který může dále pokračovat, neboť i přes neochotu dále nabízet tyto motory jinde se k nim v Rusku ani výrobci zády nestaví.

Vidět je to třeba na novém Renaultu Duster, který původně vůbec diesel dostat neměl a nakonec ho dostal. A Renault nemůže litovat - právě Duster je letos vládcem ruského trhu s nafťáky a ani celý Renault si nevede špatně. S 6 100 prodanými vozy na naftu a meziročním nárůstem o 141 % uzavírá top 5 naftových značek. Jen o kousek lépe je na tom Toyota, která ale meziročně s diesely o 5 % klesá, na třetím místě pak najdeme Hyundai s 6 200 prodanými diesely a meziročním nárůstem o 110 %. V jeho případě je zájem o naftový motor hlavně v Santa Fe (na hlavním snímku).

Absolutní králové jsou ale ještě jinde. Druhý v prodejích dieselů v Rusku je Mercedes-Benz, který tam jen letos prodal 10 200 naftových aut (+ 82 %) a první - možná překvapivě - BMW, které od ledna do června prodalo v Rusku 16 300 dieselů a roste s nimi o 30 % oproti roku 2020. Modely jako BMW 5, X5, X6 a X7 se skoro s ničím jiným než diesely neprodávají.

Je to pozoruhodný stav, který ilustruje i to, proč třeba BMW odmítá skončit s diesely a říká, že i po roce 2030 budou na řadě míst světa znamenat hodně. Rusko může být jedním z nich - pokud jej tak masivně preferují kupci větších bavoráků, proč by nad nimi měl ohrnovat nos kdokoli jiný? Jejich tržní podíl může snadno vystoupat i do desítek procent, ostatně už nárůst z prakticky ničeho na 8 procent a meziroční růst prodejů o více jak třetinu je pozoruhodný.


Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 1 - Renault Duster 2021 Evropa 05Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 2 - Renault Duster 2021 Evropa 10Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 3 - Renault Duster 2021 Evropa 11Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 4 - Renault Duster 2021 Evropa 14Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 5 - Renault Duster 2021 Evropa 13Diesely nemusí být mrtvé, na jednom z největších trhů i teď získávají na oblibě - 6 - Renault Duster 2021 Evropa 01
Nejprodávanějším dieselem v Rusku je Renault Duster. Ten už vůbec s naftou neměl být prodáván, Renault si to ale nakonec rozmyslel a zjevně dobře udělal. Máloco jiného je ale s motory dCi v Rusku k dispozici, a tak mezi značkami vládnou hlavně BMW a Mercedes-Benz, které s diesely nabízí naopak kde co. Foto: Renault

Zdroj: Avtostat

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.