Reklama

K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu

V dokonalém stavu se do dnešních dnů dochoval svého času nejrychlejší sedan světa, který na první pohled vypadá jako podivně upravený Opel.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu

17.4.2018 | Mirek Mazal | 4 příspěvky

V dokonalém stavu se do dnešních dnů dochoval svého času nejrychlejší sedan světa, který na první pohled vypadá jako podivně upravený Opel.

Německý Opel na sklonku 80. let patřil pod křídla General Motors, stejně jako britský Lotus. Právě tehdy vznikl nápad postavit bezkonkurenční čtyřdveřový automobil, který by se ucházel o titul nejrychlejšího sedanu světa. Právě tak vznikl na bází Opelu Omega stroj, na který dodnes hledíme s otevřenou pusou.

Lotus v tomto případě který sehrál roli jakéhosi tovární úpravce. Angličané tehdy hranatou Omegu rozmontovali, vyměnili několik dílů, přidali potřebné komponenty, změnili logo a pod svojí značkou vrátili zpět na silnice. Celkový objem motoru vzrostl na 3,6 litru, snížená komprese a především dvě nová turbodmychadla Garett T25 kompletně změnila uspořádání pod kapotou, ale hlavně posunula výkonnostní parametry do sfér, kterým se neblížila ani do té doby nejrychlejší M5 generace E34 od BMW.

Papírový výkon se vyšplhal na 382 koní (285 kW) a točivý moment až k 568 Nm. Tyto parametry uměly 1,7 tun vážící vůz rozpohybovat na 100 km/h za 5,2 sekundy, maximální rychlost se zastavila na 283 km/h, která byla mezi sedany světově nejvyšší po mnoho let. Manuální šestirychlostní převodovka ZF byla totožná s provedením do Corvette ZR1, protože jako jediná v celém koncernu GM dokázala zvládnout tak ohromný nápor výkonu. Přenos výkonu na asfalt pomáhal zadní nápravě zvládnout samosvorný diferenciál.

V době uvedení byly takové dynamické schopnosti doménou placatých Ferrari a Lamborghini, nikoliv velkého čtyřdveřového sedanu s velkým kufrem. Troufalé jízdní vlastnosti měly za následek kritiku policie, jejíž výbava se Lotusu Omega (v Anglii Lotus Carlton) nemohla rovnat. Spolu se svou nenápadností se proto stal oblíbeným autem zločinců a na Youtube dodnes najdete pár videí s dobovými policejními honičkami, ve kterých se po desperátech v neobvyklém Lotusu ruka zákona sápe marně.

Automobilka plánovala vyrobit přes tisíc kusů, ale číslo se zastavilo na 945 exemplářích. Asi třetinu z toho tvořily Carltony s volantem vpravo a zbylé dvě třetiny byly Omegy s volantem vlevo. Byla to tedy velmi vzácná auta už ve své době, natož pak dnes. V nabídce se vyskytují zřídka a kousek, který vám ukážeme dnes, je i mezi několika málo prodávanými vozy raritou.

Prodejce inzeruje Lotus Omegu z prosince roku 1992 ve stavu nového auta a podle všeho moc nepřehání - není na něm vidět žádné podstatné opotřebení a najeto má pouhých 7 689 kilometrů. Britská M5 pro zločince v typicky zelené barvě Imperial Green (jiná nevznikla) se stříbrnými pětipaprskovými litými koly je sedmým kusem z celkové série. Celokožený tmavý interiér se světlými prvky a dřevěným dekorem moc zločinců nepovozil, spíše žádného. Nebouraný udržovaný Lotus může být tím úplně nejlepším, co z omezené produkce dodnes zůstalo.

Pokud vás zaujala „novota” a nedotčenost tohoto auta, jeho cena vás omráčí. Na koupi potřebujete 110 000 Eur (2,8 milionu Kč). Pravděpodobně se za ni i prodá, jen pak bohužel asi skončí někde v klimatizované garáži. Je to zkrátka legenda svého druhu...

K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 1 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 01K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 2 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 02K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 3 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 03K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 4 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 04K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 5 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 05K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 6 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 06K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 7 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 07K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 8 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 08K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 9 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 09K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 10 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 10K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 11 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 11K mání je kdysi nejoblíbenější auto zločinců, dnes rarita v úžasném stavu - 12 - Lotus Omega 1992 prodej Italie 12
Omega s několika spojlery navíc nevyvolávala moc velký rozruch, přitom uměla na silnici ujet všemu. A ani dnes se se svými parametry na silnici neztratí

Zdroj: Mobile.de

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 4 příspěvky

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše