Reklama

Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko

30 tun pojme tento megalomanský dopravní kolos a přesto dokáže z bažin vyskočit jako kamzík. Začal vznikat před 50 léty, přesto se vyrábí dodnes.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko

3.8.2018 | Mirek Mazal

30 tun pojme tento megalomanský dopravní kolos a přesto dokáže z bažin vyskočit jako kamzík. Začal vznikat před 50 léty, přesto se vyrábí dodnes.

V druhé polovině šedesátých let minulého století ekonomika Sovětského svazu stagnovala. Přesto bylo tehdejším vedením země zřízeno speciální vývojové oddělení nejlepších techniků, kteří dostali jasný úkol - v co nejkratším čase navrhnout a vyvinout nákladní terénní dopravník odolný všem přírodním nástrahám Sibiře, který by na rozdíl od jiných podobných strojů nezastavila ani hluboká voda či bažiny. Nestavilo by ho prakticky nic.

Vůz měl být schopen dopravit kamkoliv náklad o hmotnost nejméně pěti tun, hlavně vojáci potřebovali nezdolný transportér. Zvažováno bylo více koncepcí, přednost ale nakonec dostalo řešení formou pásového vozidla. Vývoj dostal rychle zelenou, a tak byla už na jaře roku 1971 byly vyrobeny první dvě pásová vozidla DT-LP a DT-L. Právě ta se stala základem toho, o čem bude řeč dnes - strojích DT-30P a DT-30, kde číslo typu uvádělo nosnost v tunách, takže původní „nosnostní záměr” byl postupně dalece překonán. Písmeno P označovalo dvoudílnou kloubovou stavbu a později vznikl ještě typ DT-30PM, kde M odkazovalo na schopnosti plavat bez speciální úpravy.

Předprodukční dvoujednotkové transportéry musely projít náročnými testy ve špatném počasí a v těžkém terénu, aby dokázaly, že mají všechny předpoklady pro efektivní využití k přepravě vojenského materiálu a nevojenského vybavení za složitých klimatických podmínek. Model DT-30P se dvěma spojenými podvozky obstál a nebudete se divit, až uvidíte, co dokáže. První přiložené video jej ukazuje v nespočtu skoro neřešitelných situací, tento stroj se ale dokáže i s nákladem na palubě vyhrabat z bažin, závějí i hlubokých vod. Je to skoro neuvěřitelné, uvážíme-li, jaký kolos a v jakých podmínkách vidíme před sebou.

Společně s dalšími souputníky tak pokračoval do sériové výroby pod jménem Vityaz (též Viťaz, pro nás prostě Vítěz) v Išimbajském závodu dopravního strojírenství nedaleko hranic s Kazachstánem. V roce 1982 byl tento pásový prostředek zaveden do služby v sovětské armádě. Vozidla ovšem postupně našla uplatnění také v civilním sektoru, kde se používala (a dodnes používají) k přepravě nákladu, osob či jako základové plošiny pro jeřáby, bagry, montážní či vrtné soupravy. A jak si za chvíli přiblížíme, jeden slouží i nedaleko.

Vytiaz DT-30P má na předním převisu posazenou pětimístnou kabinu. Za ní se nachází 12válcový dieselový motor pocházející ze sovětského tanku. Produkuje 529 kW (720 koní) a zásluhou předehřívání mu nevadí ani arktické mrazy. Měrná spotřeba paliva dosahuje 245g/kWh, což odpovídá dojezdu 500 km. Minimální teplota pro spolehlivý chod motoru je 5 °C, ale dovede fungovat v rozmezí od -40 °C do +50 °C. Na souši se pásový kolos rozhýbe na rychlost 40 km/h, ve vodě dovede plavat 4 km/h, přitom zvládne ponor do hloubky 1,8 metru.

Gumové pásy s ocelovými výztuhami si poradí s překážkou vysokou 1,5 metru, bez potíží přejedou příkop dlouhý čtyři metry. Na rovném úseku třicetitunové vozidlo vyvine menší tlak na půdu než člověk, konkrétně se hmotnost rozloží na 0,3 kg/m2. Boční náklon může být maximálně dvacet stupňů, aby se obr nepřevrátil. Dovoz nákladu na místo nezastaví ani stoupání s hodnotou 35 stupňů nebo klesání 45 stupňů.

Dvě části celého Viťazu jsou k sobě připojené kloubem. Oba segmenty se otáčí kinematickou metodou, která ve spojení s výkonným motorem, hydro-mechanickým řazením a pohyblivým spojem může vytvářet vzájemně nezávislé pohyby obou částí vozu. Obě jednotky mohou být navzájem otočeny ve svislé či vodorovné poloze pomocí hydraulických válců, nebo se mohou pevně uzamknout bez nežádoucích pohybů. Konstrukce podvozku a propojení obou podvozků dovoluje provoz v extrémně náročných podmínkách mimo silnici, jako jsou bažiny, písek a sníh.

I v současné době se tato vozidla vyrábí, ale během vývoje přišlo na řadu několik vylepšení. Modernější verze kloubových pásáků se hojně používají po celém Rusku, stejně jako v Arktidě a Antarktidě. Jsou stále neocenitelnou součástí infrastruktury těžařských společností. Primárně jsou určeny na dopravu obsluhy ropovodů a plynovodů, vozí geology a vědce po vzdálených a izolovaných oblastech. Vozidla tohoto druhu jsou poptávaná nejen v Rusku, ale i v zemích Blízkého východu a Asie, stejně jako v Severní a Jižní Americe.

Naší východní sousedé ze Slovenska znají kvality dvojdílného pásového transportéru původem ze Sovětského svazu osobně. Dobrovolný hasičský záchranný sbor z Trnavy získal jeden renovovaný Vytiaz DT-30PM a hasiči na prezentacích nejednou ukázali, co všechno tento nezastavitelný stroj vydrží. Na zkušebním polygonu se nenašlo místo, kde by se ex-sovětská mašina byť jen zadýchala. I to můžete vidět na videu níže.

Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 1 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 25Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 2 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 26Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 3 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 27Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 4 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 28Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 5 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 29Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 6 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 30Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 7 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 31Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 8 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 32Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 9 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 33Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 10 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 34
Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 11 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 01Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 12 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 02Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 13 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 03Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 14 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 04Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 15 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 05Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 16 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 06Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 17 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 07Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 18 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 08Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 19 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 09Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 20 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 10Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 21 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 11Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 22 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 12Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 23 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 13Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 24 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 14Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 25 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 15Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 26 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 16Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 27 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 17Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 28 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 18Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 29 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 19Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 30 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 20Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 31 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 21Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 32 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 22Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 33 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 23Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 34 - Vityaz DT 30 PM pasovy vuz SSSR 24Podívejte se, co vše zdolá tento extrémní náklaďák z SSSR. Jeden slouží nedaleko - 35 - DT 30 PM Vityaz pasovy vuz SSSR historie 01
Je opravdu jen pramálo situací, ze kterých tento stroj nevzejde jako... Vítěz

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše


Reklama