6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant

22.10.2016 | Marek Bednář | 25 příspěvků

Moderní auta příliš údržby nevyžadují a majitele vedou ke zpohodlnění. Jistou péči ale potřebují stále - těchto 6 věcí by měl hlídat i ten největší lenoch.

Automobilových fanoušků je na světě jisté dost, jenže lidí, kteří auty prostě jen jezdí, je daleko více. Může to pro ně být pracovní nástroj, alternativa ke hromadné dopravě nebo jen prostředek přepravy v místech, kde lišky dávají dobrou noc. Je už jedno, proč a jak auto používá, otázku údržby musí řešit všichni.

První zmíněná skupina nad touto věcí ani příliš přemýšlet nemusí - nadšenci jsou zvyklí sledovat, co je třeba, a také to zařídit. V případě ostatních to tak jednoduché není. Dnešní auta jednak už tolik péče nevyžadují a také ji amatérům ani tolik nedovolují, a tak třeba spořivě smýšlející lidé nemají tendenci na auta pracovat samostatně. Obojí vede běžné uživatele k postupnému přesvědčení, že starat se o auto není třeba ani trochu nad rámec plánované návštěvy servisu, v tom lepším případě.

Jenže není to pravda - auta pořád vyžadují alespoň minimální péči, bez níž mohou přinášet nepříjemnosti vám i okolí. Proto přišel britský Car Throttle se souhrnem šesti bodů naprosto minimální údržby, kterou by měl provádět i ten nejlínější řidič či majitel auta, i ten největší ignorant.

Můžete se s nimi seznámit i s pomocí videa níže a pokud ovládáte angličtinu a jste obeznámeni s hlavním duem protagonistů, může vám přijít vtipné. Nám ovšem připadá až příliš groteskní a především nedůsledné. Rozebrali jsme ho tedy sice stručně, ale snad dostatečně v šesti bodech níže, ze kterých si může i ten největší lenoch vzít něco k tomu, aby jeho auto spokojeně fungovalo co nejdéle. Tady jsou.

1. Zkontrolujte pneumatiky

Pneumatiky se dostávají do debat nejen hospodských zejména v současné době, kdy je potřeba se rozhodnout pro správný moment přezutí na zimu. Uděláte-li to moc brzy, zbytečně budete opotřebovávat zimní obutí, uděláte-li to moc pozdě, riskujete nesnáze při nepřízni počasí.

Zde je ovšem řeč o kontrole stavu pneumatik, která se sama opravdu neprovede. Tedy dokud za vaším autem nezačnou létat jiskry od kovového kordu pneu. Je tedy třeba alespoň čas od času kontrolovat, jestli mají dostatečně hluboký dezén, jestli v nich nejsou trhliny, jestli jsou správně nahuštěné či jestli na bočnici nejsou boule, například. Připomínáme, že v ČR je minimální zákonná hloubka dezénu u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních 4 mm; za menší hloubku může policie člověka pokutovat.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 1 - kontrola pneu 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 2 - kontrola pneu 6minudrz 02

2. Zkontrolujte stav oleje

Olej je krví motoru a je klíčové, aby ho bylo správné množství a aby nebyl příliš starý. Zkontrolovat hladinu oleje je velmi snadné, stačí na to hadr a asi půl minuty času; minuta, pokud nevíte, kde máte v motoru měrku. Postup je jednoduchý - vytáhnout měrku, otřít, zastrčit zpátky a pak se podívat, kolik oleje je v motoru. A někdy je ještě jednodušší - obstará jej za vás elektronická měrka (např. v BMW), stačí měření pouze spustit.

Je-li ho málo, je potřeba dolít, ovšem opatrně - neměli byste se dostat nad horní rysku, protože přílišné množství oleje může motoru uškodit stejně jako nedostatečné. Také je vhodné se podívat na barvu oleje - máte-li benzínový motor, olej by neměl být úplně černý.

Pokud máte vůz s automatickou převodovkou, je nutné kontrolovat hladinu oleje i v ní. Jenže na rozdíl od motorového oleje, jehož hladina se kontroluje před nastartováním, se olej v automatu kontroluje za běhu motoru a při provozní teplotě. Olej tu nesmí být cítit spáleninou.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 3 - hladina oleje 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 4 - hladina oleje 6minudrz 02

3. Zkontrolujte brzdy

Základní kontrolu člověk provádí mimoděk už při jízdě - pokud při brzdění něco skřípe, vrže nebo drhne, je s brzdami něco v nepořádku. Stejně tak, když při brzdění pulzuje pedál brzdy či vibruje celé auto, kotouče budou pravděpodobně zvlněné a je potřeba je vyměnit.

Vhodné je také se ohnout a podívat se na kotouče, jestli jsou hladké a rovnoměrně ohlazené. Pro důslednější kontrolu brzdových destiček je většinou potřeba sundat kolo, takže to klidně svěřte servisu; v každém případě se nevyplatí brzdy zanedbávat, je to jedna z nejdůležitějších součástí z hlediska aktivní bezpečnosti auta při jízdě.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 5 - kontrola brzd 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 6 - kontrola brzd 6minudrz 02

4. Zkontrolujte světla

Jestli svítí obě přední světla, jak mají, člověk pozná v noci nebo na křižovatce, když stojí za jiným autem. Koncová a brzdová světla už tak snadno poznat nejsou, to je potřeba je rozsvítit a auto obejít, příp. si kvůli brzdám najít pomocníka. Výměnu žárovky by měl zvládnout snad každý, i když to u některých aut vyžaduje víc práce. Překvapivě velké množství lidí ovšem žárovky nehlídá, jak si jistě všimnete každý den v provozu.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 7 - kontrola zarovek 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 8 - kontrola zarovek 6minudrz 02

5. Zkontrolujte chladivo

Předpokládáme, že nemáte vůz se vzduchem chlazeným motorem. Pokud předpokládáme správně, ta větší nádržka pod kapotou je na chladicí kapalinu. Je na ní vyznačeno, kolik v ní má být chladiva. Pokud ho tam je málo, dolijte destilovanou vodu. Připomínáme, že je rozdíl mezi stavem za studeného motoru a za provozní teploty motoru; bývá to na nádržce vyznačeno.

Pokud ovšem máte vůz se vzduchem chlazeným motorem, ani ten není bezúdržbový. Chladicí žebra na bloku a hlavě motoru je nutné zkontrolovat, nejsou-li špinavá nebo polámaná, a příp. takový stav napravit.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 9 - kontrola chladiva 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 10 - kontrola chladiva 6minudrz 02

6. Zkontrolujte stav kapaliny ostřikovačů

S blížící se zimou bude na silnicích sůl, která umí rychle zašpinit čelní sklo, jede-li před vámi nějaké auto. Doplnit kapalinu ostřikovačů je jeden z nejjednodušších úkonů, které pod kapotou můžete udělat - stačí u benzinky koupit správnou směs a nalít ji do nádobky. Musíte ji také dolít včas, protože pokud jednou ostřikovače zamrznou, už bývá pozdě měnit letní náplň za zimní.

6 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 11 - kapalina ostrikovacu 6minudrz 016 věcí, které by na autě měl kontrolovat i ten největší ignorant - 12 - kapalina ostrikovacu 6minudrz 02

Inspirace/Zdroj: Car Throttle@Youtube

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše