Reklama

Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž?

Naftová Fabia RS byla kdysi autem snů svého druhu, rychlé, úsporné, vybavené a pořád praktické mini. Léta se její ceny držely velmi vysoko, teď už ji můžete koupit za desetitisíce. Ale měli byste?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž?

13.8.2018 | Mirek Mazal

Naftová Fabia RS byla kdysi autem snů svého druhu, rychlé, úsporné, vybavené a pořád praktické mini. Léta se její ceny držely velmi vysoko, teď už ji můžete koupit za desetitisíce. Ale měli byste?

Škoda Fabia označená písmenky RS byla ostřejší variantou odvozenou ze standardního hatchbacku. Světovou premiéru si odbyla v březnu 2003 na ženevském autosalonu, tedy skoro 4 roky po odhalení základního provedení. Vzhledově byla laděna do lehce sportovního tónu, například přední nárazník s integrovaným spoilerem byl z výroby kvůli homologačním kritériím vysunut dopředu a interiér s tvarovanými sedadly a výraznějším bočním vedením naznačoval akčnější svezení. Mnoho řidičů si optické vylepšení pletlo s výbavou vozu WRC a rádi se podle toho chovali.

Závodního ducha poněkud potlačoval přeplňovaný naftový motor 1,9 TDI PD s výkonem 96 kW (131 koní) a 310 Nm v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou. Na škodovkou značenou písmeny RS to nebylo mnoho ani svého času, vůz se ale vyznačoval dobrým poměrem výkonu a spotřeby paliva. I dnes by byla Fabia RS první generace dobrou volbou, bohužel je většina po náročné službě v rukou nevybouřených majitelů. Lepší výběr se najde v zahraničí.

Nejlépe pořídíte za Lamanšským průlivem, kde si místní Škodu oblíbili a jako ojetina si i RS drží sympaticky nízké ceny. Na území Britských ostrovů je možné najít udržovanou „FRS” za 995 liber (28 600 Kč) z rozmezí roků 2004 až 2007 s nájezdem zhruba od 260 000 do 282 000 kilometrů. Na něco takového u nás můžete zapomenout, ceny začínají v nejlepším případě na dvojnásobku, i tak jde ale o mnoho přijatelnější cifry než ještě před pár léty.

Zajímavé je, že Fabia RS má v cizině dobrou pověst - mnohem lepší než v tuzemsku, kde bývá často terčem posměšků. Britský odborník na opravy aut Richard Duncan říká: „Mám velkou úctu k dieselové Fabii RS. Nejenže je neuvěřitelně rychlá ve středním spektru, ale po více jak dekádě používání dovede být neuvěřitelně spolehlivá, dokonce i s nájezdem přes 320 000 kilometrů. Motor je bomba. Stejný agregát je v Octavii a pravidelně vídáme ty, kteří najedou více než 600 000 kilometrů,“ říká majitel autoservisu a poukazuje na nepřítomnost DPF filtru, který se stal později nepříjemnou samozřejmostí.

Před koupí je potřeba kontrolovat několik oblastí, aby se potenciální výběr časem neprodražil. Z hlediska motorového prostoru je potřeba zmínit jednoduché turbodmychadlo, které samo o sobě málokdy způsobuje potíže. Občas dochází k poklesu výkonu doprovázené rozsvícenou kontrolkou na palubní desce, což bývá nejčastěji způsobenou tzv. váhou vzduchu. Mohou se objevit úniky kapalin okolo vysokotlakého čerpadla. Hlučný projev dieselové jednotky a černý kouř z výfuku naznačuje opotřebovanou vačkovou hřídel, výměna se prodraží. Pozor na rozvody a vodní čerpadlo - měly by být měněné každé čtyři roky nebo 120 000 kilometrů.

V oblasti převodovky hrozí použitým Fabiím RS opotřebované spojky po nešikovném majiteli. Pokud se při zkušební jízdě nedá plynule řadit všechny rychlosti, přijde nutnost vyměnit součásti převodového ústrojí. Vyplatí se rovnou investovat do nového setrvačníku. Další díly, které není radno vynechat kontrole, jsou tlumiče, kde se vyplatí zkontrolovat netěsnosti. Trpí také zadní pouzdra předních ramen kvůli těžkému motoru před přední nápravou.

Doporučuje se nespěchat s prohlídkou. Je nutné pečlivě postupovat krok po kroku a nepodcenit ani rezavé fleky znamenající pravděpodobně neodbornou opravu. Něco o historii napoví vlhko pod předními koberci v interiéru, kam občas pronikala voda přes pylový filtr kvůli ucpaným ostřikovačům. Mokré louže vzadu pod nohama teoreticky odhalí netěsnosti dveří. Uvnitř kabiny stojí za to pomačkat postupně všechny ovladače a počkat na odezvu jednotlivých funkcí, nebylo by překvapením, kdyby nefungovalo foukání topení v pozici 1, 2, 3, ale jen na úrovni ovladače 4, takto se projevuje vadný rezistor.

Na evropském trhu je možné rozlišit několik kategorii Fabií z hlediska cenové nabídky. První kategorie od cca 50 do 80 tisíc Kč čítá vozy s vysokým nájezdem z let 2003 až 2004 mající doklady o částečné či úplné historii. Druhá kategorie mezi cca 80 a 110 tisíci Kč reprezentuje výběr vozů z let 2004 až 2007 s menšími nájezdy, často čerstvě vyměněnými rozvody a vodním čerpadlem. Třetí skupina za cca 110 až 140 tisíc Kč už jsou zřídka nabízené kusy s omezenými nájezdy a velmi dobrým stavem blízkým originálnímu. Výše už se pochopitelně pohybují jen ty nejméně ojeté nejlépe a nejlépe udržované modely.

Je to pořád dost peněz na vždy morálně a někdy i fakticky 15 let staré auto, ale jsou to konečně částky, za které si solidní kus může dovolit koupit i méně majetný řidič. Pokud byste po první Fabii RS TDI zatoužili, důležitý je vhodný výběr, inteligentní požadavky, ale hlavně pořádná prohlídka všech míst s důrazem na výše zmíněné typické problémy. I z první Fabie RS pak může být výhodně koupený, dlouhověký hbitý sluha s nízkou spotřebou.

Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 1 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 01Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 2 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 02Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 3 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 03Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 4 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 04Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 5 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 05Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 6 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 06Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 7 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 07Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 8 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 08Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 9 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 09Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 10 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 10Vyplatí se koupit mnohými dál vysněnou Fabii RS TDI, když ceny padly konečně níž? - 11 - Skoda Fabia RS 2004 prodej Nemecko 11
Stále vyhledávaná Fabia RS první generace může být levný a hbitý dopravní prostředek pro spořivého majitele. Na britské ceny bohužel můžeme v kontinentální Evropě zapomenout, tato nafocená červená z Německa ale vyjde na 2 500 Eur (64 000 Kč) sice s více jak 250 tisíci km na tachometru, ale očividně v udržovaném originálním stavu

Zdroj: Autocar

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše