Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly

Výroba aut může být skvělý byznys, špatné rozhodnutí ale může přinést i obrovské ztráty. Nejvíce zářezů má na svědomí koncern VW, ale není sám.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly

20.6.2017 | Petr Prokopec | 9 příspěvků

Výroba aut může být skvělý byznys, špatné rozhodnutí ale může přinést i obrovské ztráty. Nejvíce zářezů má na svědomí koncern VW, ale není sám.

Informace o prodejích nových automobilů vám přinášíme pravidelně, a to prakticky z celého světa. Situace na evropské půdě se v posledních letech jen lepší a krom několika menších nepříjemných období byla dobrá po mnoho dekád. Pozitivní vývoj celého trhu ale neznamená, že se daří každému a ani z odbytu jednotlivých modelů nebo meziročních trendů nelze bezpečně poznat, který model přináší automobilce zisk a který ztrátu. Většina modelů je pro výrobce pochopitelně zisková, některé typy ale znamenají pro ekonomickou situaci té které automobilky bolestivé rány. A občas je přinášejí i modely, do kterých bychom to na první pohled neřekli.

Podoba žebříčku poskládaného automobilovou analytickou společností Sanford C. Bernstein, který se zabývá modely, které automobilkám způsobily největší ztráty v dějinách automobilismu, vás tak možná překvapí. Že se na seznamu nejprodělečnějších vozů světa nachází takové Bugatti Veyron, neznalé překvapit může, však jde o nejdražší auto světe vyráběné v tak velkém počtu exemplářů. Jenže Veyron se rodil ve velkých bolestech a koncern VW už od začátku výroby počítal s tím, že výdělečný nebude žádný vůz z 450kusové série. Model z Molsheimu měl symbolizovat jeho technický náskok, zjevně za každou cenu.

Velmi „úspěšný” je ale ve smyslu celkových ztrát také Smart ForTwo. Projekt, který započal zakladatel hodinářské značky Smart Nicholas Hayeck a jenž do konce dotáhl koncern Daimler, se totiž pro německý koncern stal opravdovou noční můrou. Pro novou značku musela být vyvinuta a vyrobena platforma, motory i továrna v Hambachu. Prodeje však neodpovídaly očekáváním (i když celkový odbyt nebyl zrovna malý), kvůli čemuž nakonec celý projekt skončil v ohromné ztrátě atakující 100 miliard Kč.

Takto katastrofální ztráty jsou podle analytiků Sanford C. Bernstein ojedinělé, i když v posledních dvou dekádách k nim došlo hned několikrát a s ohledem na stále rostoucí náklady na vývoj překonaly ztráty spojené s těmito modely všechny dřívější neúspěchy automobilek. V mnoha případech je přitom na vině špatně odhadnutá poptávka - takový Peugeot chtěl původně prodávat o 88 procent více exemplářů modelu 1007, než kolik požadoval trh. Jaguar X-Type pak odbyt přestřelil o 74 %, zatímco Fiat Stilo o 70 procent.

Zájem či nezájem zákazníků je pochopitelně alfou a omegou ekonomického úspěchu většiny modelů, ve ztrátě ale nemusí skončit produkce určitého modelu jen z tohoto důvodu. V případě už zmíněného Veyronu šlo spíše o investici do image značky i mateřského koncernu, kterou byl Volkswagen předem připraven snést. A někdy automobilky samy kráčí problémům vstříc, i když vydělat chtějí. Typickým příkladem je snaha někdejšího šéfa koncernu VW Ferdinanda Piëcha dostat do prodeje luxusní limuzínu této značky. Byl to od začátku velmi umíněný plán a Volkswagen Phaeton se od začátku svých dnů musel potýkat s obrovskými ztrátami absolutně i na jedno vyrobené auto.

Níže si tedy můžete prohlédnout hned dva žebříčky analytické společnosti: první z nich bere v potaz ztrátu automobilky spojenou s prodejem každého exempláře toho kterého modelu, druhý pak celkový prodělek spojený s celým jeho životním cyklem. V obou případech však jde o stejnou desítku automobilů, jen jinak poskládanou. Je pochopitelně otázkou, jak moc lze výsledkům věřit, jsou to stále jen odhady analytické společnosti, třebaže zkušené - automobilky si do svých účetnictví nahlédnout nenechají a neúspěchy se chlubí ze všeho nejméně. Přítomnost všech aut v žebříčku ale lze ospravedlnit, vesměs jde o exotická auta s náročným vývojem a malým odbytem, nesmyslné nápady bez šance na větší úspěch na trhu nebo propadáky, o které trh stát mohl. Ale nestál.

Víme také o dalších vozech, které byly pro výrobce silně ztrátové. Vzpomenout můžeme třeba Ford Focus RS první generace, který automobilka vyrobila v omezeném počtu 4 500 exemplářů. I přes cenu přesahující milion korun modrý ovál na každém údajně exempláři tratil 4 000 GBP (120 000 Kč), čímž by místo v jedné tabulce zaujal. Autoři této studie ale braly v potaz vždy jen ztráty spojené s modelem jako takovým, ne jeho jednotlivými verzemi. Nezdržujme dále, tady jsou obě desítky. Výsledky jsou zajímavé více než dost...

Mejvíce prodělečná auta dle relativních ztrát na jedno prodané auto

10. Mercedes-Benz třídy A 1. generace

Ve výrobě v letech: 1997-2004
Ztráta na kus: 1 214 GBP (cca 36 200 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 1 - Mercedes-Benz trida A 02

9. Fiat Stilo

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 2 297 GBP (cca 68 500 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 2 - Fiat Stilo 02

8. Renault Laguna 3. generace

Ve výrobě v letech: 2007-2015
Ztráta na kus: 2 986 GBP (cca 88 500 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 3 - Renault Laguna 2011 facelift 01

7. Smart ForTwo 1. generace

Ve výrobě v letech: 1997-2006
Ztráta na kus: 3 762 GBP (cca 112 100 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 4 - Smart_electric15

6. Jaguar X-Type

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 3 945 GBP (cca 117 600 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 5 - Jaguar X-type kombi 03

5. Audi A2

Ve výrobě v letech: 2000-2005
Ztráta na kus: 6 340 GBP (cca 189 000 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 6 - Audi A2 02

4. Peugeot 1007

Ve výrobě v letech: 2004-2009
Ztráta na kus: 12 947 GBP (cca 386 000 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 7 - Peugeot 1007 02

3. Renault Vel Satis

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Ztráta na kus: 15 751 GBP (cca 469 500 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 8 - Renault Vel Satis 02

2. Volkswagen Phaeton

Ve výrobě v letech: 2001-2015
Ztráta na kus: 23 655 GBP (cca 705 100 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 9 - VW_Phaeton_3

1. Bugatti Veyron

Ve výrobě v letech: 2001-2015
Ztráta na kus: 3 887 051 GBP (cca 115 874 500 Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 10 - Bugatti Veyron Grand Sport Venet 01


Nejvíce prodělečná auta dle celkových ztrát na model jako takový

10. Renault Vel Satis

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,0 mld GBP (cca 29,8 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 11 - Renault Vel Satis 01

9. Audi A2

Ve výrobě v letech: 2000-2005
Celková ztráta: 1,2 mld GBP (cca 35,8 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 12 - Audi A2 01

8. Renault Laguna 3. generace

Ve výrobě v letech: 2007-2015
Celková ztráta: 1,3 mld GBP (cca 38,8 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 13 - Renault_Laguna_Coupe_03

7. Jaguar X-Type

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,43 mld GBP (cca 42,6 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 14 - Jaguar X-type kombi 01

6. Bugatti Veyron

Ve výrobě v letech: 2005-2015
Celková ztráta: 1,43 mld GBP (cca 42,6 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 15 - Bugatti Legends Jean-Pierre Wimille 02

5. Mercedes-Benz třídy A 1. generace

Ve výrobě v letech: 1997-2004
Celková ztráta: 1,44 mld GBP (cca 42,9 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 16 - Mercedes-Benz trida A 01

4. Peugeot 1007

Ve výrobě v letech: 2004-2009
Celková ztráta: 1,59 mld GBP (cca 47,4 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 17 - Peugeot 1007 01

3. Volkswagen Phaeton

Ve výrobě v letech: 2001-2015
Celková ztráta: 1,68 mld GBP (cca 50,1 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 18 - VW_Phaeton_2

2. Fiat Stilo

Ve výrobě v letech: 2001-2009
Celková ztráta: 1,77 mld GBP (cca 52,8 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 19 - Fiat Stilo 01

1. Smart ForTwo

Ve výrobě v letech: 1997-2006
Celková ztráta: 2,82 mld GBP (cca 84,1 mld. Kč)

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 20 - Smart_electric02

Grafický přehled celkových ztrát na jeden model

Nejvíce prodělečná auta všech dob: exoti, propadáky i drahé nesmysly - 21 - 10 nejvice prodelecnych aut vsech dob dalsi 01 tab

Zdroj: Sanford C. Bernstein

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 9 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše