Škoda Octavia Scout je nejlepší čtyřkolka

Škoda to zase vyhrála, Scout je nejlepší čtyřkolka, i když nemá ani „pořádný” pohon všech kol...
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě

13.8.2017 | Petr Miler | 25 příspěvků

Každý příběh má svůj začátek a svůj konec. Ten jménem „Škody s motorem vzadu” se uzavírá právě zde, u verzí se vstřikováním paliva místo karburátoru.

Málokdo ji u nás řekne jinak než „stodvacítka”, Škoda 120 byla ale ve skutečnosti jen jednou z verzí modelu s interním označením 742. Byla tím nejprodávanějším a tedy i nejrozšířenějším, její nabídka ale sahala od nejskromnější 105 po - od modelového roku 1985 - i nejsilnější 130. Ta už používala motor o objemu 1 289 cm3, pětistupňovou manuální převodovku a víceprvkové zavěšení zadní nápravy. S výkonem 43 kW (58 koní) nabízela na svou dobu slušnou dynamiku, ty pravé vrcholy ale měly teprve přijít.

Šlo o verze 135 a 136, které leckdo zaměňuje s pozdějším Favoritem. Vyráběly se totiž částečně i ve stejnou dobu a používaly i do značné míry totožný motor, šlo ale stále o staré škodovky s prapůvodem kdesi v eMBéčku a stovce, které měly motor za zadní nápravou a pohon zadních kol. Stejně jako dobový Rapid se stejným označením sázely na motor o výkonu až 46 kW (63 koní) a se stovkou dosahovanou za 14 sekund po startu byly skutečnými vrcholy evoluce. S jedním malým dodatkem - ani to nebylo úplně nejvíc.

Absolutní vrchol vývoje se totiž dostavil až v roce 1989, na samém sklonku existence komunistického Československa. Tehdy se AZNP, dnes Škoda Auto, naposledy pokusilo oslovit zákazníky na západě inovovaným provedením verzí 135 v provedení GLi. V plánu tedy byly i skromnější Li a Si, na jejich výrobu už ale nikdy nedošlo. Počínaje létem 1989 tak bylo po boku podobně výjimečné skvadry Rapidů RiC vyrobeno také 400 sedanů 135 GLi určených zejména pro Rakousko a Velkou Británii, ale také Finsko či Kanadu. A přesně na tuto verzi si dnes posvítíme.

Právě kvůli vývozu, striktnějším emisním normám a vyšším požadavkům zákazníků byl už tak neobvyklý typ 135 vybaven vstřikováním paliva značky Bendix a řízeným třícestným katalyzátorem S2 s lambda-sondou. Zůstala schopnost motoru spalovat bezolovnatý benzin a vůz byl rázem schopen plnit i relativně tvrdé americké exhalační předpisy EPA 75 resp. US 83. Kvůli použití katalyzátoru o něco klesl výkon a točivý moment (41 kW resp. 92 Nm při 5 000 resp. 3 500 ot./min) a trochu se zhoršila i dynamika, oficiální údaje ale dále hovořily o stovce za 15 sekund a maximální rychlosti 140 km/h.

Škoda s touto verzí vyrážela na západ se vší vážností. Jak můžete vidět níže, vznikly k ní návody k obsluze a údržbě, servisní manuály i propagační materiály v němčině či v angličtině. Rakouské zastoupení značky dokonce zapůjčoval vůz tamním novinářům a doufalo v dobrou odezvu. Dobový československý tisk psal, že se ji dočkalo. Vídeňský Kurier prý přes některé drobné námitky k citlivosti na boční vítr, hlučnosti a omezenému zavazadlovému prostoru konstatoval následující:

„Zkouška ukázala, že škodovka jede spolehlivě. Její modernizovaný motor je teď klidnější, temperamentnější, s dobrou akcelerací a nemá problémy se spouštěním. Pokud jde o vybavení, pak je tento vůz ve srovnání s předchůdci vybaven daleko komfortněji. Po stovkách kilometrů s ním jedete uvolněně a klidně, i když odhlučnění motoru brumlajícího vzadu by mohlo být o trochu lepší. Velmi dobře funguje topení a větrání. (...) Přes všechna příjemná vylepšení zůstává automobil věrný své tradici: je pevný, robustní, trochu slabší ve vedení.”

Nevíme, jak moc z toho v Rakousku skutečně někdo řekl a co byla dobová propaganda, že bylo auto s cenou 96 600 šilinků daleko nejlacinějším autem své třídy na rakouském trhu, je ale fakt. I na to Kurier prý narážel: „Cena vozu je mimořádně výhodná, je to plnohodnotná čtyřdvéřová limuzína s dobrými jízdními vlastnostmi v zimě, jednoduchým servisem a robustní konstrukcí,” uváděl dále vídeňský list.

Přes podobné ohlasy a připravenost Škody nabídnout v případě zájmu takových aut „na západě” se z verzí 135, 136, ani finální 135 GLi už hit nestal. A nepomohla ani britská kampaň odvolávající se na dobová slova Autocaru: „Co má jízdní projev jako Porsche, stojí jen 4 200 liber a je zábavnější než GTi?” s tím, že jde přece o novou Škodu GLi 1989 s elektronickým vstřikováním paliva. A tehdejší britská periodika skutečně označovala škodovky jako jedinou alternativu k Porsche 911 - jiné masověji rozšířené vozy už motor za zadní nápravou neměly.

Z oněch 400 kusů jistě nemalou část sešverkal zub času, některé ale přežívají dodnes. Kdysi jsme vás informovali o jedné (stále probíhající) renovaci 135 GLi, jiná, o něco méně důkladná ale byla dokončena. Na fotkách níže můžete vidět exemplář původně pro rakouský trh, který si Stanislav Hajšel z Náměšti nad Oslavou pořídil v roce 2007 v dost zuboženém stavu a postupně jej dal dohromady.

Z detailů je vidět, že Škoda byla opravdu připravena nabídnout víc, i štítek v kufru hovoří o verzích Si a Li. A také je z nich patrné, jak malé povědomí o existenci těchto aut v České republice panuje - na úřadě byl vůz registrován jako auto s motorem vpředu a pohonem předních kol. Však Škoda 135 přece musí být Favorit...

Dobové materiály ke Škodě 135 GLi pro Rakousko a Velkou Británii

Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 1 - Skoda 135 GLi historie 01Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 2 - Skoda 135 GLi historie 02Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 3 - Skoda 135 GLi historie 03Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 4 - Skoda 135 GLi historie 04Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 5 - Skoda 135 GLi historie 05Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 6 - Skoda 135 GLi historie 06Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 7 - Skoda 135 GLi historie 07Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 8 - Skoda 135 GLi historie 08Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 9 - Skoda 135 GLi historie 09Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 10 - Skoda 135 GLi historie 10

Zmínka českého tisku o rakouském testu Škody 135

Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 11 - Skoda 135 GLi historie 11

Detaily a renovace Škody 135 GLi Stanislava Hajšela

Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 12 - Skoda 135 GLi historie 12Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 13 - Skoda 135 GLi historie 13Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 14 - Skoda 135 GLi historie 14Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 15 - Skoda 135 GLi historie 15Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 16 - Skoda 135 GLi historie 16Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 17 - Skoda 135 GLi historie 17Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 18 - Skoda 135 GLi historie 18Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 19 - Skoda 135 GLi historie 19Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 20 - Skoda 135 GLi historie 20Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 21 - Skoda 135 GLi historie 21Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 22 - Skoda 135 GLi historie 22Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 23 - Skoda 135 GLi historie 23Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 24 - Skoda 135 GLi historie 24Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 25 - Skoda 135 GLi historie 25Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 26 - Skoda 135 GLi historie 26Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 27 - Skoda 135 GLi historie 27Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 28 - Skoda 135 GLi historie 28Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 29 - Skoda 135 GLi historie 29Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 30 - Skoda 135 GLi historie 30Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 31 - Skoda 135 GLi historie 31Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 32 - Skoda 135 GLi historie 32Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 33 - Skoda 135 GLi historie 33Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 34 - Skoda 135 GLi historie 34Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 35 - Skoda 135 GLi historie 35Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 36 - Skoda 135 GLi historie 36Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 37 - Skoda 135 GLi historie 37Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 38 - Skoda 135 GLi historie 38Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 39 - Skoda 135 GLi historie 39Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 40 - Skoda 135 GLi historie 40Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 41 - Skoda 135 GLi historie 41Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 42 - Skoda 135 GLi historie 42Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 43 - Skoda 135 GLi historie 43Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 44 - Skoda 135 GLi historie 44Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 45 - Skoda 135 GLi historie 45Škoda 135 GLi byla posledním pokusem prorazit s „českým Porsche” na západě - 46 - Skoda 135 GLi historie 46

Zdroje: Archiv Autoforum, Škoda Club

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 25 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama