Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h

Škoda hned začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla sama vyvinout zcela nový motor moderní konstrukce.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h

7.7.2017 | Marek Bednář | 58 příspěvků

Škoda hned začátkem 90. let padla do lůna koncernu Volkswagen, i pod jeho křídly ale stihla sama vyvinout zcela nový motor moderní konstrukce.

Škoda Favorit a Forman, tedy kombi-verze Favoritu, se vždy prodávala s třináctistovkou pod kapotou, čtyřválce o zdvihovém objemu 1 289 cm3 ale postupně dorazily v několika verzích. Nejprve šlo o typy 135 o výkonu 43 kW (58 koní) a 136 disponující 46 kW (63 koní), později se objevily také slabší a silnější varianty v závislosti na použití katalyzátoru či nepřímého vstřikování paliva. Výkon se ale vždy pohyboval mezi 40 kW (54 koní) a 50 kW (68 koní), to bylo všechno, alespoň po stránce produkčních verzí.

Měla existovat ještě jedenáctistovka o 52 koních, ta ale spadla ze stolu hned zkraje existence Favoritu. A pak ještě vznikl Forman 1,6. Stojí v depozitáři muzea škodovky v Mladé Boleslavi a motor, který má pod kapotou, neměl být montován do Favoritu a Formanu, nýbrž do Felicie. Psal se rok 1993 a Škoda, tehdy už pod křídly Volkswagenu, pilně pracovala na velkém faceliftu Favoritu, který se začal prodávat v roce 1994 se jménem Felicia.

Ta, jak víme, byla v nabídce se dvěma benzínovými motory, třináctistovkou a šestnáctistovkou. Motor 1,3 pocházel z Favoritu a také tu byl v několika verzích s různým výkonem a různým systémem vstřikování paliva. Šestnáctistovka ale pocházela od Volkswagenu, byl to motor s kódovým označením AEE, měl litinový blok a dával 55 kW (75 koní) výkonu. Montoval se také do Golfu a Pola ve třetích generacích a v dalších evolucích také do mnoha jiných modelů většiny značek koncernu VW.

Vývoj Felicie ale započal s jiným úmyslem. Pod kapotou verzí 1,6 se původně měl nacházet motor s označením Škoda 790.16 a právě ten se nachází v útrobách tohoto fialového Formanu. Je celohliníkový, má rozvod OHC a pětkrát uloženou klikovou hřídel. Má objem 1 596 ccm, vrtání 78 mm a zdvih 83,5 mm. Hlava je dvouventilová a je tu vícebodové vstřikování paliva.

A také asi dost velký kompresní poměr, protože tento motor měl výkon 100 koní a 140 Nm, a to bez přeplňování. Připomeňme, že jsme stále v České republice pouhé čtyři roky po konci komunistické totality a že tenhle motor vyvíjela škodovka sama, není to žádná „koncernová skládačka”. Takový výkon znamenal, že 950 kg těžký Forman zrychlil na stovku za 10 vteřin a s manuálním pětikvaltem dosáhl maximálky 200 km/h. Felicia s ním měla zvládat nejméně totéž - aerodynamicky na tom byla ještě lépe.

Jak ovšem známo z vývoje dějin, Felicia tenhle motor nedostala. Jeho vývoj byl ukončen a do vozu se nastěhoval již popsaný motor AEE, který byl sice slabší a těžší, ale bylo to pro Škodu levnější řešení. V té době také pracovala na vývoji modelu Octavia, který byl pro její budoucnost klíčový; je možné, že zvolila pro Felicii levnější variantu, aby neohrozila práce na Octavii. To ale berte jen jako spekulaci.

Fialový Forman na snímcích ovšem také není bez zajímavosti. Jistě jste si všimli odlišných předních světel; nejsou to jediné změny na tomto voze. Oddělené paraboly potkávacích a dálkových světel jistě prospěly tomu, jak tohle auto v noci svítilo. Také přední blinkry se musely přestěhovat do nárazníků. Design tohoto provedení je ovšem diskutabilní, vypadá poněkud pouťově.

V interiéru vidíme kožené čalounění, což pro Favority a Formany byla hodně nestandardní věc. Víme také, že má palubní počítač a nezávislé topení. A údajně ho používal Dr. Ing. Gerald Weber, člen představenstva Škody Auto; zda jen jako osobní auto, nebo jeho používání bylo v rámci testování v běžném provozu, nám není známo.

Na každý pád jde o pozoruhodnou, byť nakonec slepou větev vývoje české automobilky, která je zároveň tečkou za samostatným vývojem nových motorů české automobilky. Ta sice i později přišla s novými evolucemi starší třináctistovky, přispěla do „koncernové mozaiky” motorem 1,2 HTP a mohla se podílet i na vývoji dalších motorů, zcela samostatně s cílem použít nový agregát ve svém vlastním autě se už ale do vývoje nového motoru nikdy nepustila...

Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 1 - skoda forman 16 100ps prototyp 01Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 2 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 01Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 3 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 02Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 4 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 03Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 5 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 04Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 6 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 05Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 7 - skoda forman 16 100ps prototyp 03Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 8 - skoda forman 16 100ps prototyp 02Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 9 - skoda forman 16 100ps prototyp 04Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 10 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 06Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 11 - skoda forman 16 100ps prototyp 05Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 12 - skoda forman 16 100ps prototyp 05aToto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 13 - skoda forman 16 100ps prototyp 06
Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 14 - skoda forman 16 100ps prototyp 08Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 15 - skoda forman 16 100ps prototyp 09Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 16 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 07Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 17 - Skoda Forman 1 6 OHC 100 koni dalsi 08Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 18 - skoda forman 16 100ps prototyp 10Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 19 - skoda forman 16 100ps prototyp 07Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 20 - skoda forman 16 100ps prototyp 11Toto byl poslední nový motor Škody vyvinutý bez VW, měl stačit na 200 km/h - 21 - skoda forman 16 100ps prototyp 12
Motor v tomhle nestandardním Formanu měl 100 koní a měl být na trhu ve Felicii, nestalo se to

Zdroje: SkodaNews.cz@Facebook, Auta5p, Archiv Autoforum

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 58 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše