Reklama

Expert říká, že koupit nové auto je nejhorší finanční rozhodnutí. Na jedno ale zapomíná

Říká se, že koupit nové auto je velmi drahé, že hned po odjezdu od dealera přijde o 30 procent své hodnoty. David Bach na tom zakládá své myšlenky, zapomíná ale na rozdíl mezi ceníkovými a skutečnými cenami.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Expert říká, že koupit nové auto je nejhorší finanční rozhodnutí. Na jedno ale zapomíná

14.11.2018 | Petr Prokopec

Říká se, že koupit nové auto je velmi drahé, že hned po odjezdu od dealera přijde o 30 procent své hodnoty. David Bach na tom zakládá své myšlenky, zapomíná ale na rozdíl mezi ceníkovými a skutečnými cenami.

Pořízení automobilu je ve většině případů druhým největším výdajem domácnosti. Nicméně na rozdíl od koupě bytu či domu k němu dochází opakovaně a je tu ještě jeden podstatný rozdíl - když si koupíte dům nebo byt, na ceně obvykle stále roste, auta hodnotu většinou jen ztrácejí. Finančník David Bach, který se vypracoval na milionáře i díky sérii svých motivačních knih, proto koupi nového vozu považuje za „nejhorší finanční rozhodnutí, jaké mohou dnešní třicátníci učinit. V rámci svého života totiž nenarazí na jinou činnost, při které přijdou o více peněz, než při koupi nového auta.“

Bach přitom odkazuje na obecné povědomí, dle kterého nový vůz během prvního roku ztrácí 20 až 30 procent své původní hodnoty. A během pěti let může jít dokonce o dvojnásobek či ještě vyšší číslo. Pokud jste si tedy v roce 2013 koupili auto řekněme za milion korun, měli byste za něj dle amerického finančníka aktuálně dostat 400 000 Kč. A to samozřejmě jen za té nejlepší konstelace hvězd. Každý rok vlastnictví vás tak jen v rámci pořizovací ceny vyšel na 120 tisíc korun, jež dle Bacha nikdy nedostanete zpátky.

Dvaapadesátiletý milionář navíc dodává, že váš prodělek je ve skutečnosti ještě horší, neboť jen málokdo si kupuje nové auto v hotovosti. Většina lidí volí metodu postupného splácení, kdy se do hry vkládají také úroky. Náklady na pořízení tedy narůstají, zůstatková hodnota se ale nemění. Bach se proto logicky ptá, proč by si někdo měl půjčovat peníze na koupi produktu, který okamžitě po sepsání smlouvy ztratí 30 procent na hodnotě.

Řešení přitom dle něj existuje, a to v podobě koupě dva nebo tři roky starých aut, která se právě vrátila do majetku leasingových společností. V jejich případě stále ještě interiér voní novotou, onen úvodní drastický propad hodnoty však zaplatil někdo jiný. Na druhou stranu, první majitel díky tomu měl právo volby, zatímco vy jednoduše musíte brát to, co je v nabídce - a maximálně zvolit třeba přelakování či přečalounění.

Bachova slova dávají smysl, nicméně americký finančník zapomíná na jeden stěžejní faktor, a tím je rozdíl mezi oficiálním ceníkem a skutečnou cenou, již zaplatíme v showroomech. Právě ten se stará a onen zdánlivě masivní propad hodnoty hned po pořízení, jenže on není skutečný, je virtuální. Dealeři mají značný prostor na vyjednávání o ceně a záleží tedy jen na vás, jak moc tvrdí budete. U některých automobilek je možné domoci se i slevy mezi 20 a 30 procenty oproti ceníkové ceně i u aut zadaných do výroby (hovoříme z vlastních zkušeností, takže když auto prodáte po jednom roce s takovou „ztrátou hodnoty”, o nic jste nepřišli. Kupující ročního vozu pak má pocit, jaký skvělý obchod udělal, ale jen díky tomu, že se neorientuje na trhu nových aut.

Samozřejmě, nemusí to tak být vždy. Ne všechny značky dávají takové slevy, ne každá ojetina klesá na hodnotě podle shora popsaného vzoru, je třeba předem znát situaci na trhu nových aut a zajímat se o očekávaný pokles hodnoty vámi uvažovaných aut. Když ale vyberete dobře, může vás i několikaleté vlastnictví nového vozu přijít relativně levně.

Právě takovou radu bychom přitom od Bacha očekávali především. Jeho slova ovšem naznačují, že právě on je jeden z těch, kteří i díky své finanční situaci zaplatí v showroomech požadovanou sumu bez mrknutí a slůvka odporu. Tedy pokud nespadá do stejného tábora jako další expert Kevin O'Leary, který „auta nenávidí. Když se tedy potřebuji přemístit po městě, zavolám si Uber nebo Lyft. Ušetřím tak jmění.“

S názorem expertů kontrastuje skutečnost, že pro některé lidí se automobily naopak staly investičním nástrojem, který jejich majetek nemalou měrou zhodnocuje. Pravda, povětšinou se jedná o velmi drahé rarity, nicméně na cenách rostou či velmi pomalu klesají i relativně dostupné masovky. Chce to hlavně o koupi přemýšlet, sledovat všechny relevantní informace a neřídit se „babskými radami”. Máme pocit, že David Bach se o jednu takovou postaral.

Expert říká, že koupit nové auto je nejhorší finanční rozhodnutí. Na jedno ale zapomíná - 1 - David Bach 01Expert říká, že koupit nové auto je nejhorší finanční rozhodnutí. Na jedno ale zapomíná - 2 - David Bach 02
Americký expert David Bach považuje koupi nového vozu za nejhorší finanční rozhodnutí, jaké mohou lidé učinit. Zní to rozumně jeho pohled na věc je ale neúplný

Zdroj: CNBC

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše