Reklama

Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost

Motory jsou stále nejdůležitějšími, nejkomplikovanějšími a nejdražšími součástmi aut. Jejich kvalita je proto důležitá v mnoha ohledech a nový index spolehlivosti o ní leccos napoví.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost

13.7.2018 | Petr Miler

Motory jsou stále nejdůležitějšími, nejkomplikovanějšími a nejdražšími součástmi aut. Jejich kvalita je proto důležitá v mnoha ohledech a nový index spolehlivosti o ní leccos napoví.

„Důležitej je motor!” Tuhle větu nejčastěji zaslechnete někoho vynést jako trumfové eso v hospodských debatách o kvalitách či nekvalitách určitého vozu. A byť se nad ní můžeme pousmát, nelze říci, že by na ní nebylo zrnko pravdy. I když do hodnocení automobilu nepochybně promlouvá mnohem více faktorů, jen málokterý má takovou váhu jako právě pohonná jednotka. Je to jeho nejvýznamnější technická součást, která má zásadní vliv na dynamiku, spotřebu, komfort a v neposlední řadě na spolehlivost.

Sami výrobci konstatují, že v dnešních autech tvoří motor jasně největší část jeho ceny a jakékoli patálie s ním budou adekvátně drahé. Většina studií spolehlivosti se zabývá auty jako takovými, jak ale ukáže i dnešní článek, snadno se může stát, že obecně spolehlivá auta trpí na nespolehlivé motory a naopak. Sami si pak jistě odpovíte na otázku, jestli je lepší mít takový vůz, kterému pravidelně praskají žárovky, nebo ten, jemuž čas od čas praskne hlava válců. Obojí je nepochybně nepříjemné, to druhé ale bude podstatně nepříjemnější.

Spolehlivost jednotlivých součástí auta bohužel sleduje málokdo, britský Reliability Index (Index spolehlivosti) je ale jednou z výjimek. Vzniká na základě dat z pojištění proti poruchám ojetých vozů, což u nás to není příliš obvyklá služba, představte si pod tím ale něco jako prodlouženou záruku zajišťovanou jiným subjektem, než je automobilka. Vy tedy platíte stanovené pojistné a pokud se během doby jeho platnosti kdekoliv na voze vyskytne nějaká závada, pojišťovna hradí opravu.

Pojištěna jsou tedy obvykle spíše novější auta, obvykle ta po skončení tovární záruky. Takto pojistit lze vůz, který má najeto méně než 160 tisíc kilometrů, pojištění pak může trvat nanejvýš do najetí 209 tisíc km. Průměrný věk aut je kolem 6 let (je to ale jen průměr, pojištěná jsou někdy i auta z konce 90. let) a něco jako motor by se na nich nemělo příliš porouchávat. Jenže porouchává.

Spolehlivost motorů na základě dat z této studie sledujeme pravidelně a letošní aktualizace znamená, že si na ni posvítíme znovu. Podíváme se tentokrát nejen na celkové výsledky, ale i na to, kam se meziročně spolehlivost motorů té které značky posouvá, neboť pojišťovány jsou stále novější automobily a ty - jak víme - mají také stále komplikovanější motory.

Aktuální výsledky vám nejlépe shrnou tabulky níže. Ukazatel u motorů se jmenuje index poruchovosti, ne index spolehlivosti, a je uveden v procentech. Tedy, čím nižší procento, tím menší je pravděpodobnost, že se s motorem auta dané značky něco stane. Pochopitelně, auta různých značek najíždějí různé porce kilometrů, takže pokud si chcete udělat představu o tom, kolik mají pojištěné vozy té které značky najeto, uvádíme i tento údaj. A protože index sleduje také celkovou spolehlivost, přidáváme i zmínku o něm jako nejlepší důkaz, že spolehlivý vůz automaticky neznamená spolehlivý motor.

Značky aut s nejvíce a nejméně spolehlivými motory dle Realibiity Indexu

Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 1 - Poruchovost motoru aut 2018 index 01Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 2 - Poruchovost motoru aut 2018 index 02

Než se výsledkům podíváme na zoubek, je třeba dodat, že index hodnotí pouze mechanickou spolehlivost motorů. Pojištění jako takové pokrývá i jiné závady, tento výčet se ale správně soustředí pouze na díly jako jsou hlavy válců, olejové čerpadlo, klikové hřídele, ventily, písty, turba, mezichladiče, sací a výfuková potrubí, rozvodové řemeny či řetězy a další podobné komponenty. Jsou to tedy mechanicky nejspolehlivější motory, elektronikou jako takovou se zabývá jiný dílčí index.

Zvláště touto optikou výsledky docela překvapí. Na úplném vrcholu se ocitl nové zařazený Aston Martin, který platí za spolehlivou značku asi tak jako britská auta obecně - tedy vůbec. Druhé místo Renaultu, dlouhodobě velmi úspěšné značky v této studii, je na tom podobně a snad až Volvo, Lexus nebo Nissan v první desítce potvrzují to, co se obvykle traduje.

Docela vysoko je i Toyota nebo Mercedes-Benz, ten je ale pozoruhodně jedinou německou značkou v první dvacítce. Ani Porsche se nedostalo na lepší než 21. místo, Volkswagen, BMW a zejména pak Audi doslova třou bídu s nouzí. Důvodem jsou hlavně dále přetrvávající problémy se staršími motory TSI, ať už jde o spotřebu oleje, nebo jejich rozvody. Škoda na 27. místě je těmito potížemi stižena nejméně, ale žádný nádherný výsledek z toho není, třetí místo Seatu je pak další smutná vizitka pro motoráře koncernu VW.

Vidět také můžeme, že spolehlivost motorů většiny značek se postupem času zhoršuje, což s ohledem na trendy ve vývoji aut nepřekvapí. Z významných výrobců nejspolehlivějších motorů se zlepšují znovu pouze Renault, Volvo a Nissan - v případě Volva znovu překvapivě, uvážíme-li, co Švédové v posledních letech nabízí za pohonné jednotky.

Podívejte se ale sami na kompletní pořadí a najděte si v něm „tu svou” značku. Hodnocení vzniká na základě desítek tisíc platných pojistných smluv a vzhledem k dlouhodobé konzistenci výsledků některých značek nelze příliš očekávat, že by dobré nebo špatné výsledky byly dány jen několika černými ovcemi. A nebo bílými vránami...

Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 3 - Test Renault Captur 15 dCi EDC 2014 97Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 4 - Test Volvo S60 D4 Drive-E 2014 80Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 5 - Nissan Qashqai 16 33
Z u nás rozšířených značek dělá mechanicky nejspolehlivější motory Renault, Volvo a Nissan...

Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 6 - Test BMW 335i F30 64Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 7 - Test Seat Leon Cupra 280 2014 prvni 88Zde jsou auta s nejvíce a nejméně poruchovými motory v roce 2018. Překvapení je dost - 8 - Test Audi S3 Sedan 2014 rychly 099
...naopak BMW s Mini, Seat a Audi jsou na tom bezpečně nejhůře

Zdroj: Reliablity Index

Petr Miler

Další zajímavé články:

Reklama
Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše