Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty

11.5.2017 | Petr Prokopec | 29 příspěvků

Na trhu je jich dnes spousta a blíží se další. Ukusují si stále větší kus koláče z prodejů té či oné značky a vypadá to, že jsou s námi věky. Není tomu tak.

I tento článek musíme otevřít větou, kterou v poslední době užíváme v rozličných variacích stále častěji. Tedy že SUV a s nimi související crossovery aktuálně vládnou světu aut. Chce je skoro každý, proto je ostatně skoro každý také nabízí a platí to tím více, čím výše na trhu zamíříme. Například nejprodávanějším Audi je už po několik let model Q5. U Volva vládne XC60. A je zřejmě jen otázkou času, než stále rostoucí prodeje ikskových BMW a géčkových Mercedesů zastíní u těchto značek zatím stále lépe prodávané modely konvenčního ražení.

Něco podobného platí už dlouho, až se člověku musí zdát, že SUV těchto a jim podobných značek jsou s námi snad věky. Jenže není to pravda, ani trochu - ještě před 20 léty neexistovalo jediné. Celé tohle šílenství má své kořeny až v roce 1997. Právě v té době Mercedes-Benz dostal do prodeje vůbec první generaci třídy M. Nešlo samozřejmě o první takový model třícípé hvězdy, legendární G-Wagen byl však před dvaceti lety považován spíše za „chasníka na tvrdou práci“ než za luxusní SUV.

Můžete namítnout, že Mercedes nebyl první, kdo takový vůz nabídl, však už léta před ním existoval Range Rover. Nicméně britský vůz se v té době zaměřoval pouze na specifickou klientelu, kromě toho kladl velký důraz na schopnosti v terénu a onen luxus byl jen jakýmsi bonusem. Až Mercedes M zamířil směrem, kterým dnes míří prakticky všechny vozy tohoto ražení - soustředit se na „terénní image” a v balení auta prémiové značky se všemi z toho plynoucím výhodami preferovat jízdní vlastnosti na silnici spojené s patřičným komfortem a luxusem.

S těmito základy zamířila třída M za cílem oslovit co nejširší klientelu a také toho dosáhla. Svědčí o tom prodeje, které rostly geometrickou řadou. Kupříkladu v onom roce 1997 bylo v Evropě prodáno pouze 6 exemplářů, o dvanáct měsíců později však M překročilo metu 10 tisíc vozů a v roce 2002 bylo prodáno takřka 50 tisíc aut. Hlavním těžištěm zájmu přitom byly zprvu Spojené státy - tam měl Mercedes u tohoto modelu již v roce 2000 zapsáno celkem 52 764 registrací.

Úspěch vozu nezbrzdil ani spor s BMW o označení modelu - původně měly konkrétní vozy nést označení jako M 320, po námitkách bavorského konkurenta ale musely přijmout jména s písmenem L navíc, tedy například ML 320. Označení třídy M ale zůstalo, jakkoli dodnes trochu mate - modely jsou ML, třída ale M. A je úsměvné, že několikrát v minulosti to spletl i sám Merecedes, když vůz v tiskových materiálech tituloval jako třídu ML. Něco takového ale nikdy neexistovalo.

Dnes se stejný vůz jmenuje GLE a je zajímavé, že tak vysokých prodejních čísel jako kdysi už nedosahuje. Důvodem je, která začala po příchodu SUV třícípé hvězdy růst rychleji než houby po dešti. Ještě v závěru roku 1997 vylezl na světlo světa Lexus RX, jen o málop později jsme si mohli představit i Lincoln Navigator. Na Cadillac Escalade či BMW X5 ale bylo třeba vyčkat až do roku 1999.

Až pět let po příchodu Mercedesu M vyrukovalo Porsche s modelem Cayenne, první generace Audi Q7 pak byla představena dokonce ještě o dva roky později, což zní s ohledem na dnešní skladbu modelů Audi skoro neuvěřitelně. Trh se nám tedy postupně zaplnil, pročež zákazníci dostali mnohem širší možnost volby. A během pár let pomalu nebudou vědět, kam sáhnout, neboť do daného teritoria míří dále ještě Rolls-Royce či Lamborghini.

Samotný Mercedes nám velmi pravděpodobně do dvou let představí novou, již čtvrtou generaci, ta však dostane stejně jako aktuální provedení označení GLE, čímž je naznačena příslušnost k třídě E. Spíše než budoucností se ale nyní budeme ještě chvíli zabývat kořeny vozu, které spadají do roku 1991, kdy Mercedes začal na vývoji pracovat s Mitsubishi.

Tato spolupráce ale v květnu 1992 zamířila k ledu kvůli „technickým problémům“. Němci projekt oprášili až v lednu 1993, přičemž vše již probíhalo pod vlastní střechou. Design byl schválen v únoru 1994, o pouhé tři měsíce později vyrazily na silnice první prototypy. V té době přitom již Mercedes věděl, že výroba bude probíhat v americké Alabamě v továrně Tuscaloosa.

Testovací várka předprodukčních exemplářů byla vyrobena ještě v roce 1996, vůbec první produkční vozy začaly z montážních linek sjíždět na jaře 1997, jak už jsme ale zmínili, prodeje se toho roku rozjížděly jen vlažně. Až do léta 2002 se ML vyrábělo také v rakouském Štýrském Hradci v továrně společnosti Magna Steyr, od konce roku 2012 byly pro změnu otevřeny nové továrny v Indii a Indonésii.

Tím můžeme naše ohlédnutí uzavřít a jen dodáme, že první generace Mercedesu ML byla k dispozici s celou plejádou motorů od 2,3litrového čtyřválce až po 5,4litrový osmiválec. Ten byl spojen s provedením ML55 AMG, pod jehož kapotou produkovat 367 koní a 530 Nm točivého momentu. Nabídka současného GLE není o nic méně květnatá...

Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 1 - Mercedes M ML historie 01Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 2 - Mercedes M ML historie 02Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 3 - Mercedes M ML historie 03Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 4 - Mercedes M ML historie 04Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 5 - Mercedes M ML historie 05Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 6 - Mercedes M ML historie 06Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 7 - Mercedes M ML historie 07Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 8 - Mercedes M ML historie 08Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 9 - Mercedes M ML historie 09Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 10 - Mercedes M ML historie 10Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 11 - Mercedes M ML historie 11Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 12 - Mercedes M ML historie 12Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 13 - Mercedes M ML historie 13Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 14 - Mercedes-Benz ML prvni generace 11Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 15 - Mercedes-Benz ML prvni generace 10Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 16 - Mercedes-Benz ML prvni generace 12Tohle auto rozpoutalo šílenství kolem prémiových SUV. Přišlo teprve před 20 léty - 17 - Mercedes M ML historie 13a
Před dvaceti lety vykoukl na svět první Mercedes ML. Tedy SUV, které de facto může za aktuální šílenství

Petr Prokopec

Další zajímavé články:

Diskuze 29 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama