Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ceny „komunistických” škodovek se utrhly ze řetězu, i se 100 tkm stojí k půl milionu
1.11.2020 | Petr Miler
Po léta vysmívaná auta, která by někteří nebrali ani zadarmo, jsou stále více ceněným zbožím. A už zjevně ani nemusí jít o muzejní kusy zapomenuté v garážích našich prarodičů.
Pokud je vám alespoň 30 let, váš život zřejmě nemohly minout. Za komunismu šlo o jedny z mála automobilů, které šlo vůbec koupit, po sametové revoluci byly ještě dlouho dominantními typy na českých silnicích a pokud jste přišli k řidičáku někdy v 90. letech, šlo tak s 50% pravděpodobností o váš první vůz. I já jsem v jednom takovém jako řidič začínal.
Mluvíme o škodovkách typu 742, kterým málokdo řekne jinak než „stodvacítky”, i když šlo o řadu typů. Až moc obyčejná verze 105 a až moc nedostupné varianty 125, 130, 135 a 136 (natož pak Garde a Rapid) nedospěly takového rozšíření, jako střední cesta v podobě varianty 120 s motorem o objemu 1,2 litru o výkonu 36,7 kW (sic), tedy 50 koních. Možná opakujeme dobře známé, ale pro jistotu - pokud jste mladší, zahlédnout tato auta na silnici jste pořádně ani nemuseli.
Tak, jako kdysi československé české resp. české silnice ovládla, z nich totiž také rychle zmizela. I když šlo na zastaralé automobily východního bloku o relativně solidní stroje, najíždět s nimi stovky tisíc km jako dnes bylo obvykle nemožné. Technika ještě vydržet mohla, resp. bylo možné ji udržet fit postupnými opravami, koroze karoserie ale byla neúprosná, a z naprosté většiny těchto automobilů tak dnes zbylo jediné: nic.
Takže sbohem a šáteček? Svým způsobem ano, ale ne v každém ohldu. Tyto vozy lemovaly životní osudy milionů lidí nejen z „východu” a jako takové si s ubývajícím množství přežívajících kusů navyšují svou hodnotu. A tak zatímco v 90. letech jste si za velmi nízké desetitisíce Kč mohli koupit „stodvácu” ve skoro dokonalém stavu z dědečkovy stodoly a za 50 tisíc naprosto sotva jetý Rapid 136 z konce výroby (a stejně se vám mnozí lidé divili, proč to děláte), dnes si za tyto peníze nekoupíte prakticky nic. Tato auta jsou obvykle buď zničená a nebo zachovávaná pro příští generace. A ta druhá jsou nabývají na ceně neskutečným způsobem.
Před pár léty bylo třeba nějakého nálezu ve stodole, sotva jetého auta v muzejním stavu, aby stál alespoň 200 tisíc Kč. A znovu mnozí říkali, jak předražený nesmysl to je. Dnes zběžným pohledem do inzerce zjistíte, že za 200 tisíc skoro není co koupit a jakkoli zachovalé exempláře stojí více. Například v největším českém bazaru (viz jeden ze zdrojových odkazů) stojí „jen” pěkný Rapid 130 z roku 1986 se skoro 107 tisíc km za 430 tisíc Kč.
Dobře, Rapid, to je relativně vzácné kupé, navíc v ČR mohla snadno někomu s cenou ujet ruka. Pohled do Německa ale ukazuje, že toto dnes není žádná anomálie - ve Furth im Wald v Německu je například nabízena opět „jen” hezká Škoda 120 L znovu se 100 tisíci najetými km za 17 500 Eur, tedy za 478 tisíc Kč. Podobně vidí současné ceny „východoněmecký” Genex (461 tisíc Kč za znovu dost jetý Rapid 130 z roku 1987) a takto bychom mohli pokračovat ještě chvíli.
Koupit levně jakkoli zachovalou starou škodovku dnes v podstatě není možné a pokud vám ji někdo levně nabízí, dvakrát neotálejte. Už před léty, kdy byly ceny ještě zachovalejších aut oproti dnešku třetinové, je někteří označovali za nesmyslné. My jsme říkali, že jen porostou a nelze předpokládat, že by se tento trend do budoucna zastavil - z vzácnějších verzí jednou budou jednou auta za milion korun, stejně jako jsou jimi dnes o pár dekád starší předchůdci.



Škoda Rapid z 80. let... Foto: Škoda Auto
...nebo Škoda 120 jsou dnes stále více ceněnými auty. I notně jetá, pouze zachovalá, stojí k půl milionu korun kdekoli v Evropě. Foto: Škoda Auto
Zdroje: Mototechna, Mobile.de, Mobile.de
Bleskovky
- Válečný veterán si k 90. narozeninám koupil nové auto, k Fabii Junior má vážně daleko
včera - Někdo osadil Škodu Rapid samotažným zařízením, nabourané auto odveze „po svých”
12.1.2021 - Němec zkusil rozjet na dálnici na maximálku auto z dob, kdy u nás Škoda 130 byla luxus
10.1.2021 - Cena zakázkového laku na Bugatti za 131 milionů znovu posouvá meze absurdity
8.1.2021
Nejčtenější články
- Nové nejrychlejší auto světa je venku, s 1842 koňmi prý skutečně pokoří 500 km/h
16.12.2020 - Poslední ryzí sporťák Alfy Romeo končí bez nástupce, možná ani nevíte, že se pořád vyrábí
16.12.2020 - Číňané posílají do Evropy další nové SUV, začínají na trhu s největšími dotacemi
16.12.2020 - Muž provozující Teslu jako taxi se podělil o své zkušenosti, reálný dojezd je tragický
16.12.2020 - Clarkson trpí kvůli úřadům, auto, které si zamiloval, musí být sešrotováno
16.12.2020 - Němci otestovali dieselovou Octavii III s 200 tisíci km, zůstala jim jen hořkost v ústech
16.12.2020 - Firma, která i v ČR prodávala velmi levné, sportovní sedany, šla i proti Dacii, pak ale přišel krach
16.12.2020 - Dvojnásobný mistr světa F1 se tváří jako nováček, ten čtyřnásobný říká, že je to cirkus
16.12.2020 - Dacia Duster jako Renault pro Evropu ukázala interiér, vypadá o hodně líp než ta „naše”
17.12.2020 - Zklamání z nové generace japonské ikony je tak velké, že 1,5 milionu stojí i olítané kusy
17.12.2020
Živá témata na fóru
- BMW Divize 19:46 - Brus
- První auto - Focus mk2 18:48 - Rohllik28
- Chlubítko univerzální 18:16 - Lachende Bestien
- Auto pro radost 18:03 - Lachende Bestien
- Svíčky 16:02 - katana25
- Fabia 1.9 SDI 47kw r.v 12/2001 jakou rozvodovou sadu 15:51 - Baronkoo
- Lampárna (stěžovatelna) 14:17 - jerry
- Detektory policejních radarů 14:13 - AntiRadary.cz
- Další zajímavá autovidea 11:30 - honziss
- Politický koutek 21:25 - HondaMan