Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek

(doplněno 6.3. 09:50) Nejdůležitější evropský autosalon roku je v plném proudu. Projděte si všechny novinky i informace o ženevské motor show.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek

6.3.2014 | Autoforum.cz | 7 příspěvků

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(doplněno 6.3. 09:50) Nejdůležitější evropský autosalon roku je v plném proudu. Projděte si všechny novinky i informace o ženevské motor show.

Bentley Continental GT Speed 2014 - facelift

Continental GT sice není úplně nejmladším vozem, ale pravidelně podstupuje modifikace, aby neztrácel krok s dobou. Pro ženevský autosalon si inženýři britské provenience přichystali posilovací kúru, díky které motor W12 s dvojicí turbodmychadel zvládá ze šesti litrů vykřesat až 635 koní a 820 Nm dostupných od 1 700 otáček, což se rovná nárůstu 10 koní a 20 Nm. O drobný kus (konkrétně jeden kilometr v hodině) v součinnosti s tím poskočila i hodnota maximální rychlosti, která dosahuje hodnoty 331 km/h, v případě kabrioletu jde o skromnějších 327 km/h.

Aby to také dobře vypadalo, přední lízátko dostalo nové lakování, což platí i pro boční prahy a zadní difuzor. Jedenadvacítky přitom vždycky ponesou tmavě šedou barvu, zatímco brzdové třmeny jsou vyvedeny v červené. Schválně se podívejte do fotogalerie na nové laky karoserie, protože například Convertible opravdu pěkně svítí do okolí.

V interiéru se objevují zajímavější barvy a jejich kombinace plusi nové kontrastní prošívání, které je ozdobeno emblémy Speed. Aby nezůstalo ale jen u barev, Bentley bude nabízet pro modernizovaný Continental sedm nových paketů, přičemž každý se bude odlišovat od ostatních konkrétní výbavou. Mezi moderními a zcela jistě vítanými luxusními prvky se objevují například vyhřívané nákrčníky integrované do sedadel, vyhřívaný volant, vrtané pedály z lehkých slitin nebo nový koberec na podlahu zavazadelníku. Dodávky modernizovaného modelu GT Speed prý odstartují už v létě.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 50 - Bentley Continental GT Speed 2014 prvni sada 07Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 51 - Bentley Continental GT Speed 2014 prvni sada 08Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 52 - Bentley Continental GT Speed 2014 prvni sada 09

Přečtěte si více: Podívejte se na další fotky nejrychlejšího Bentley, máme i dodatečné informace.

Bentley Flying Spur V8 - nová verze

Z německého Ingolstadtu se můžeme přesunout do britského Crewe, odkud pochází nový Bentley Flying Spur V8. Jak přitom naznačuje samotný název, největší změnu oproti dříve odhalenému dvanáctiválcovému sedanu lze očekávat pod kapotou. Zde trůní čtyřlitrový osmiválec twin-turbo, který posílá skrze osmistupňový automat na všechna čtyři kola 507 koní a 660 Nm točivého momentu. Tedy značnou sílu, která si snadno poradí i s hmotností dosahující 2 400 kilogramů.

Stovku tak vůz zvládne za 5,2 sekundy, zatímco jeho nejvyšší rychlost vrcholí hodnotou 295 km/h. To oproti dvanáctiválcové verzi představuje zhoršení o šest desetin, respektive 27 km/h. Na druhou stranu však můžete počítat s průměrnou spotřebou sníženou z 14,7 l/100 km na 10,7 l. Při 90litrové palivové nádrži tak má vůz na jeden zátah zvládnout 840 kilometrů.

Po stránce vizuální ovšem již takové rozdíly neočekávejte. Nové jsou prakticky jen znaky Bentley podbarvené červeně, což představuje zásadní rozpoznávací prvek - dvanáctiválec má totiž pozadí černé. Mimo to se vzadu objevují dvojité koncovky výfuku namísto rozměrných oválů a pár změn lze vysledovat také ve výpletu čelní masky.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 53 - Bentley Flying Spur V8 prvni foto 03Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 54 - Bentley Flying Spur V8 prvni foto 04Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 55 - Bentley Flying Spur V8 prvni foto 05

Přečtěte si více: Projděte si také seznam výbavy osmiválcového Flying Spur, hlavně ve verzi Mulliner.

Bentley Mulsanne Birkin Edition

Britská automobilka Bentley je se závodem 24 hodin v Le Mans spjata více než kterákoliv jiná značka, a to především díky úspěchům, již dosáhla ve 20. a 30. letech minulého století. V té době se dokonce zformovala skupina zvaná „The Bentley Boys“, kterou tvořila tehdejší společenská smetánka. Nejznámějším zástupcem se stal Woolf Barnato, část slávy však připadla také Siru Henrymu Ralphu Stanleymu Birkinovi, který dostal přezdívku Tim. A právě jemu skládá hold limitovaný model Mulsanne.

Limuzína, která je již ve standardu pojmenována podle nejdelší rovinky okruhu Le Sarthe, má být vyrobena ve 22 exemplářích. K dispozici přitom budou tři odstíny (bílá Ghost White, vínová Damson a dvoubarevná kombinace Fountain Blue a Dark Sapphire), s nimiž lze zvenčí spárovat 21palcová litá kola. Tím však rozdíly oproti standardu kupodivu končí.

O trochu více se Bentley rozparádilo v interiéru, kde najdeme číslované ozdobné dveřní prahy, logo vyšité na opěrkách nebo exkluzivní dřevěné obklady. Nechybí pak ani zábavní systém pro zadní pasažéry, který zahrnuje dva osmipalcové LCD displeje, DVD přehrávač, audio systém Naim, iPady integrované do dřevěných stolíků nebo připojení k internetu.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 56 - Bentley Mulsanne Birkin Edition 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 57 - Bentley Mulsanne Birkin Edition 05Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 58 - Bentley Mulsanne Birkin Edition 08

Přečtěte si více: Podívejte se také na další exkluzivní barevné odstíny „chlapce od Bentley“.

BMW 2 Active Tourer

Zemětřesení v zažitých tradicích je definitivně tady. Poté, co BMW začalo s výrobou SUV a co z jeho výrobních linek začaly sjíždět modely vybavené pohonem všech kol, automatickou převodovkou a dieselovým motorem, zde totiž máme první neelektrickou předokolku BMW. Ta bude nabízena ve třech liních, z nichž Sport Line přichází s černými doplňky, speciálními sacími otvory nebo 16- a 17palcovými koly. Uvnitř pak nechybí sportovní sedadla.

Vyjma toho je možné sáhnout po provedení Luxury Line, které sází na litá kola stejné velikosti. S nimi ovšem páruje chromové doplňky zvenčí i uvnitř, kůží obšitý volant nebo speciální čalounění. Vrchol pak představuje řada M Sport, která přihazuje aerodynamický bodykit, černou čelní masku, sportovní podvozek snížený o 10 milimetrů nebo 17- a 18palcová kola. Vevnitř pak najdete sportovní volant, sedadla, antracitové čalounění stropu či unikátní lišty dveřních prahů.

V rámci motorového prostoru budou od počátku k dispozici tři pohonné jednotky. První z nich je 1,5litrové tříválcové turbo, které se objeví ve verzi 218i a jež slibuje 136 koní, 220 Nm točivého momentu a průměrnou spotřebu 4,9 l/100 km. Mnohem potentnější je ovšem druhý benzinový motor. Ten v modelu 225i ze dvou litrů objemu a čtyř válců doluje 231 koní a 350 Nm, což stačí k 6,8sekundovému sprintu na stovku a 235kilometrové maximálce. Spotřeba pak byla vyčíslena na 6 l/100 km, což je o třetinu vyšší hodnota, než jaké by se vám mělo dostat v provedení 218d.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 59 - BMW 2 Active Tourer oficialni sada 03 Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 60 - BMW 2 Active Tourer oficialni sada 24 Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 61 - BMW 2 Active Tourer oficialni sada 42

Přečtěte si více: Nenechte si ujít komplexní představení prvního neelektrického předohrabu z Mnichova.

BMW 4 Gran Coupe

Německou novinku bychom mohli považovat za stylovější verzi řady 3. A to přesto, že oficiálně spadá o kategorii (myslíme tím číselnou) výše. Pod názvem Gran Coupe se přitom nepředstavil sedan, nýbrž liftback, který nabízí velmi podobné řešení jako verze GT, kterou též definuje výklopná záď. Pod ní ve standardu skrývá zavazadelník o objemu 480 litrů, pokud ale sklopíte opěradla zadních sedadel dělená v poměru 40:20:40, pak se může zvětšit až na rovných 1 300 litrů.

Automobilka se ve své tiskové chlubí i nízkou hmotností vozu, úchvatná ale není. Oproti kupé přidává Gran Coupe svými většími proporcemi vzadu a elektricky ovládaným víkem zavazadelníku přesně 50 kg navíc a s hmotností tak začíná na 1 480 kg (DIN) v případě verze 420i. To je, pro srovnání, o 80 kg více než u sedanu 320i. Tím se můžeme přesunout k prvotní nabídce motorizací a části technických dat, které automobilka hned dnes vypustila do světa.

Přidržíme-li se evropské nabídky, pak zde budou nejprve k mání benzinové verze 420i (standardních 184 koní z dvoulitrového turba), 428i (240 koní) a 435i. Ta přitom dostane přeplňovaný šestiválec, se kterým na stovku zrychlí během 5,2 sekundy. Z naftových motorů pak budou dostupné zprvu dva, a to 418d a 420d. První disponuje výkonem 143 koní a vůz dokáže zrychlit na stovku za 9,2 sekundy, druhý pak nabízí koní 184. Na jeho dynamiku ovšem musíme chvíli počkat.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 62 - BMW 4 Gran Coupe F36 2014 oficialni 033Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 63 - BMW 4 Gran Coupe F36 2014 oficialni 038Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 64 - BMW 4 Gran Coupe F36 2014 oficialni 093

Přečtěte si více: Projděte si veškerá videa, fotky a informace o posledním příspěvku do řady 4.

BMW X3 2014 - facelift

Povídání o modernizovaném BMW X3 můžeme začít exteriérem, kde nové jsou čelní světlomety, třídimenzionální ledvinky nebo nárazník. Ten byl vyměněn i vzadu, přičemž dle našeho včerejšího proroctví se skutečně dočkáte i nových barev karoserie a litých kol. Mimo to pak nechybí ještě nová zpětná zrcátka se zakomponovanými směrovkami, to je ale v rámci exteriéru skutečně vše.

Přesunout se můžeme do kabiny, kde zřejmě nejzásadnější změnou je přepracování držáku na nápoje, jež dostal posuvný kryt. Palubní deska se pak těší z několika nových chromových nebo leštěných černých aplikací, jimž společnost dělají čtyři nové barvy čalounění a čtyři nové dekorační sety. Modernizován pak byl i systém iDrive, přibyla linie výbavy xLine a k dispozici je také příplatkový systém Smart Opener otevírající záď automaticky.

Tím jsme ovšem vyčerpali také vnitřní změny, díky čemuž můžeme konečně zamířit pod kapotu, kde se toho v rámci modernizace odehrálo nejvíce. Především u dieselových motorů, které nově nabízí vyšší výkon a nižší spotřebu. To ostatně platí již o základní verzi X3 sDrive18d, která je standardně spjata s šestistupňovým manuálem a pohonem všech kol. Po faceliftu totiž nabízí 150 koní, přičemž jezdit má za 5 l/100 km.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 65 - BMW X3 2014 facelift oficialni 05Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 66 - BMW X3 2014 facelift oficialni 06Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 67 - BMW X3 2014 facelift oficialni 07

Přečtěte si více: Máme pro vás data o dalších pohonných jednotkách X3, stejně jako další fotky.

BMW X5 eDrive

Už je jasné, že BMW to s avizovanou ofenzivou hybridů a vývojem dalších nositelů elektromotorů myslí naprosto vážně. Brzy se tedy objeví více či méně vzdálení sourozenci modelů i3 a i8, po nichž se jako nejaktuálnější hybridní voják z Mnichova jeví SUV X5, který by přeci emise potřebovalo srazit snad ze všech bavorských modelů nejvíc (včetně X6, samozřejmě). Co naznačila nedávná studie X5 eDrive, teď už do puntíku potvrzuje testovací prototyp.

Nejnovější fotografie částečně maskovaného vozu s všeříkajícími nápisy Hybrid Test Vehicle prozrazují nejen sériovější podobu konceptu, ale také hybridní pohonné ústrojí se spalovacím motorem a elektromotorem, který je napojen na automatickou převodovku. Benzinová jednotka je podle očekávání čtyřválcová, a přestože výrobce neudává žádné konkrétní technické parametry, slibuje díky spolupráci svého elektrického pomocníka spotřebu jen 3,8 litru (respektive emise CO2 s hodnotou 90 g/km). Že bude taková leda na papíře, to už není dalším tématem pro diskuze.

Elektromotor o pravděpodobném výkonu 95 koní má navíc být schopen pracovat samostatně na trati dlouhé 30 kilometrů, čemuž se nedá věřit o nic více než proklamované spotřebě. Navíc řidič zřejmě nebude v hybridním režimu schopný cestovat rychleji než 120 km/h. Přestože půjde o plug-in hybrid napájený částečně z elektrické zásuvky, BMW o něm prohlašuje, že dostane pohon všech kol xDrive. Dostane ho na sto procent, jelikož nové fotografie jsou toho jasným důkazem. Z toho jsme také tipovali dřívější název xDrive40e. Věrohodné zdroje se však přiklánějí k označení X5 eDrive.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 68 - BMW X5 plug-in hybrid prototyp 2014 11Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 69 - BMW X5 plug-in hybrid prototyp 2014 10Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 70 - BMW X5 plug-in hybrid prototyp 2014 12

Přečtěte si více: Podívejte se rovněž do kabiny hybridního SUV z Mnichova.

Bugatti Veyron Legends Rembrandt Edition

Přestože se spekulovalo o tom, že po závodním jezdci Jeanu-Pierrovi Wimillovi, synovi zakladatele Jeanu Bugattim a několikanásobném vítězi Targa Florio Bartolomeu Costantinim bude další Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Legends pojmenován po Elišce Junkové, která na voze Bugatti dojela pátá v závodě Targa Florio v roce 1928, nebude tomu tak.

Čtvrtý Veyron Legends dostane jméno po Rembrandtovi, ale nikoliv po slavném nizozemském malíři 17. století, ale po Jeanově bratrovi a Ettoreho synovi, sochaři Rembrandtovi Bugattim. Rembrandt tvořil převážně sochy zvířat z bronzu a právě on stojí za vzpínajícím se slonem na víčku chladiče Bugatti Type 41 Royale.

Reliéf tohoto slona najdeme v nejnovějším Veyronu Legends mezi opěradly. Je vyveden také na několika dalších místech interiéru, spolu s podpisem Rembrandta Bugattiho, který najdeme i na karoserii. Podobně jako v případě předchozích tří speciálních edic, i tato se od „standardních” Veyronů Grand Sport Vitesse odlišuje kromě podpisů jen barvou - karoserie je vyrobena z hnědého karbonu a ve spodní části dostala bronzový lak. Stejnou barvu mají i kola, která všechna pohání šestnáctiválec o 1 200 koních a 1 500 Nm.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 71 - bugatti veyron vitesse legends rembrandt 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 72 - bugatti veyron vitesse legends rembrandt 02Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 73 - bugatti veyron vitesse legends rembrandt 03

Přečtěte si více: Jak Eliška Junková nakonec na buben přišla, alespoň prozatím.

Cadillac ATS Coupe - evropská verze

Cadillac je právě pár dnů před oficiálním uvedením nového ATS Coupe na evropském kontinentu, přičemž jako povzbuzení svých aktivit přidá také „tankistický“ model Escadale. Podle posledních zpráv se americká značka nechává slyšet, že ATS Coupe pošle do prodejů ke konci letošního roku, aby potrápila zaběhlou konkurenci v podobě Audi A5 a BMW řady 4 Coupé.

Na detailní specifikaci této novinky si sice ještě musíme počkat, jisté však je, že bude na evropských trzích ATS vybaveno informačně zábavním rozhraním CUE, adaptivním podvozkem s magnetickými tlumiči a přijede prý na osmnáctipalcových kolech. O ostré verzi ATS-V, která by s pomocí bi-turbového šestiválce měla servírovat až 425 koní, zatím další zmínky nejsou, samosvor v rámci volitelné výbavy zatím také zmíněn nebyl.

Hovoří se o přeplňovaném čtyřválcovém dvoulitru s výkonem 276 koní a točivým momentem 400 Nm, jenž bude roztáčet kola zadní nápravy, za příplatek ovšem Cadillac nabídne také pohon všech kol. O šestiválci 3,6 V6 jsme také nic nezaslechli, o šestistupňový automat Hydra-Matic 6L45 ale s největší pravděpodobností nepřijdeme. Zprávy však absolutně nezmiňují použití turbodieselových jednotek, což by znamenalo minimálně v našich končinách obrovské manko.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 74 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 75 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 02Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 76 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 03

Cadillac Escalade 2014 - evropská verze

Co se týče čtvrté generace mamutího modelu Escalade, ta se k nám opět podívá jen a pouze ve verzi s 6,2litrovým osmiválcem, který bude dávat za uši oběma nápravám. Oproti předchozímu modelu je uvnitř ještě prostornější a ke své posádce také ohleduplnější. V USA se nabízí také jako zadokolka a navíc i v prodloužené verzi ESV. Start prodejů na Starém kontinentu je taktéž plánován na konec letošního roku.

Konkrétní specifikaci k němu zatím nemáme, můžeme však usuzovat, že se evropská verze nebude od té americké takřka v ničem odchylovat. Motor tedy bude s největší pravděpodobností disponovat výkonem 426 koní a točivým momentem 623 Nm. Escalade se tedy opět stane dost možná největším osobním vozem na většině trhů v Evropě.

Ačkoliv ovšem venkovní vzhled a rozměry budou pro řadu kupců tím zásadním lákadlem, nejvíce změn oproti minulosti najdeme uvnitř. Cadillac chce totiž s novinkou zaujmout nejnáročnější publikum, nikoliv jej krátce po koupi hnát do náručí tuningových firem. Kabina tak profiluje z lánů kůže a hromady dřeva, jimž asistuje větší než malé množství hliníku a chromu.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 77 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 04Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 78 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 05Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 79 - Cadillac Escalade a ATS Coupe 2014 Zeneva 12

Přečtěte si více: Zvenčí vypadá Escalade jako skutečný mamut, uvnitř však cestující hýčká v naprostém luxusu.

Citroën C1 2014 - nová generace

V letošním roce se konečně dočkáme nové generace kolínského trojlístku. Dle abecedního pořadí začínáme modelem s logem Citroënu, který při délce 3,46 metru přesahuje předchůdce o dva centimetr (o stejnou hodnotu je i nižší, ovšem o centimetr také užší). Co se týče zavazadelníku nabízí 196 litrů v základu a až 750 litrů, jakmile se sklopí opěráky zadních sedadel.

Karoserie sama o sobě může být vyvedena ve dvoubarevném provedení. Bohužel, z prvních fotografií do interiéru zatím příliš vidět není, ale vsadit můžeme na pestré barvy a zábavnější pojetí přístrojové desky, jejíž dominantou bude dotykový sedmipalcový displej. Logicky se přes něj bude ovládat třeba rádio, palubní počítač či připojený mobilní telefon. Technologie Mirror Screen prý umožní telefonem brouzdat ve větší míře než je obvyklé. Kromě toho bude v ceníku C1 třeba hands-free ovládání bez nutnosti používat klíček, couvací kamera či asistent rozjezdu do kopce.

Velice nás potěšila hmotnost, která činí 840 kilo. K tomu C1 přidává vyhovující manévrovatelnost, neboť je schopna se otočit na kružnici s poloměrem 4,8 metru. Nabídku motorů pak bude tvořit tříválcový jednolitr e-VTi s výkonem 69 koní propojený s manuálem. Stejnou jednotku prý půjde kombinovat se systémem start/stop a robotizovanou převodovkou ETG, v záloze ovšem nechybí také nová verze 1,2 VTi PureTech se 83 koní, přičemž ta bude dostupná pouze s manuálem. Podle dostupných informací zvládne díky 118 Nm sprint na stovku za 11 sekund a přitom nežádá více než 4,3 litru na sto ujetých kilometrů.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 80 - Citroen C1 2014 oficialni sada 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 81 - Citroen C1 2014 oficialni sada 09

Přečtěte si více: Nový prcek z českého Kolína se hodlá zaměřit hlavně na individuální vzhled a výbavu.

Citroën C1 Swiss & Me

Koncept nazvaný Swiss & Me nemůže na švýcarském autosalonu chybět už jen kvůli svému názvu. Podle prvních snímků přitom naznačuje něco o dalších možných individualizací C1 pro klasický vůz. Nejde jen o barevné provedení evokující barvy švýcarské vlajky (v čele s bílou karoserií okořeněnou červenou střechou a kryty zrcátek), ale také o odolné plasty, které dodávají karoserii robustnější vzhled a trošku svalstva.

Off-roadové nebo spíše allroadové doplňky reprezentují už tradičně mohutnější nelakované lemy blatníků, agresivnější nárazníky a prahy. Vůz však dostal také centrální dvojitou koncovku výfuku a větší spoiler. Další informace už ale bohužel k dispozici nejsou. Proto ještě naposledy připomeňme, že interiér trojice vozů PSA zůstává nadále tabu. Neukázal nám ho Citroën, neukáže ho zřejmě ani Peugeot, Toyota u Ayga, které ještě neznáme ani zvenčí, s největší pravděpodobností také ne. Proto jen rekapitulujeme.

Interiér prý přinese zábavnější pojetí přístrojové desky, jejíž dominantou bude dotykový sedmipalcový displej. Logicky se přes něj bude ovládat třeba rádio, palubní počítač či připojený mobilní telefon. Technologie Mirror Screen prý umožní telefonem brouzdat ve větší míře než je obvyklé. Kromě toho bude v ceníku C1 třeba hands-free ovládání bez nutnosti používat klíček, couvací kamera či asistent rozjezdu do kopce. Zbytek se dozvíme v úterý.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 82 - Citroen C1 SwissMe 2014 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 83 - Citroen C1 SwissMe 2014 03

Přečtěte si více: Podívejte se na další fotky pseudo-terénního Citroënu C1.

Citroën C4 Cactus Adventure

Sotva pár dnů po odhalení základního francouzského „kaktusu“ se v zemi galského kouhouta rozhodli pro představení jeho ultimativnější verze, která se však sériové výroby s největší pravděpodobností nedočká. Přesto už pro ten robustnější vzhled rozhodně stojí za pozornost a pečlivější zkoumání.

Koncept s přídomkem Aventure je výrazný v celé řadě detailů. Nemáme teď na mysli jen ty polepy v kontrastní žluté barvě, ale spíše střešní box s LED reflektory a obrovské off-roadové pneumatiky BF Goodrich Mud-Terrain T/A. Ty by se samozřejmě na normální Cactus nevešly, a tak Citroën do tohoto drsoně nainstaloval zvýšený podvozek a řádně rozšířil i podběhy.

Pro toulky po safari, protože jiné nás teď nenapadají, by se mohly hodit i kovové ochranné rámy nebo novinka, kterou přivezl už konvenční kus. Na mysli máme samozřejmě vzduchové kapsle pojmenované Airbump, které ochrání vůz v malých rychlostech před venkovními nárazy. To se hodí třeba na parkovišti, snad kdyby někdo nepatřičně otevíral dveře vozu zaparkovaného vedle vás. Oproti běžnému Cactusu je Aventure příznačný i výrazněji tvarovanými nárazníky a celou řadou GoPro kamer pro záznam okolního dění.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 84 - Citroen C4 Cactus Aventure concept 2014 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 85 - Citroen C4 Cactus Aventure concept 201 02Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 86 - Citroen C4 Cactus Aventure concept 2014 03

Přečtěte si více: „Kaktus“ se vzduchovými kapslemi se představil i na dalších fotkách a detailech.

Citroën C5 Cross Tourer

Stárnoucí C5 potřebovala nějakou vzpruhu jako sůl. V roce 2008, tedy v době jejího uvedení na trh vypadala poměrně německy a slibovala notnou dávku pohodlí. Jenže nyní jsme v roce 2014 a máme tu vlastně pořád stejnou C5, jen s diodami pro denní svícení, které se objevily v rámci faceliftu před třemi lety. Na našem trhu je k dispozici jednak jako sedan a také jako praktičtější kombiverze Tourer, reprezentant starého stylu ale teď dostává novou krev do žil.

Nejde však ani tak o novou generaci, jako o speciální verzi CrossTour, která je jakousi alternativou k domácí Octavii Scout, avšak na rozdíl od ní se nedočká pohonu všech kol. Pro zdolávání luk a lesních cest se v útrobách Citroënu objeví adaptivní hydropneumatické pérování Hydractive s možností nastavení světlé výšky vozu. Stiskem tlačítka tedy půjde C5 od silnice oddalovat, ale naopak také přibližovat, přičemž už v základu je vůz o 15 milimetrů výše nad silnicí než „necrossové“ verze bez ohledu na vybavení podvozku (volbu zavěšení). Systém bude ovšem umožňovat volbu do maximální rychlosti 70 kilometrů za hodinu.

Podle prvních zpráv čítá nabídka CrossTour stejné pohonné jednotky jako celá řada C5, a sice s výkony od 115 do 200 koní. Pokud ale máte zálusk na Hydractive, pak bude zřejmě dostupné jen se silnějším motorem, a tedy tak jako u standardního modelu C5. Z hlediska výbavy očekávejme dva stupně, a sice Millenium a vrcholný Exclusive. Cena bude startovat na 31 950 Euro, v přepočtu zhruba na 875 tisících korunách. České ceny ale budou velmi pravděpodobně citelně nišší.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 87 - Citroen C5 CrossTour 2014 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 88 - Citroen C5 CrossTour 2014 02Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 89 - Citroen C5 CrossTour 2014 03

Přečtěte si více: Nový Citroën kromě vylepšeného vzhledu přichází také s lépe vybavenou kabinou.

Citroën DS3 Cabrio Racing 2014 - sériová verze

Tak nějak jsme si říkali, že v případě Citroënu DS3 Cabrio Racing nás francouzská automobilka může sotva překvapit. Přeci jen, ke slavnostnímu debutu došlo již loni v létě a přestože šlo oficiálně pouze o koncept, prosincové odhalení produkční verze potvrdilo, že sériová realita nebude jiná. Mezi původní a novou fotogalerií tak mnoho rozdílů nenajdete, tedy pokud odhlédnete od pozadí.

Novinky pak nehledejte ani pod kapotou, kde je opětovně přítomen 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec. Nejprve měl mít 207 koní, pak 209, nakonec má původních 207. Ty na přední kola přenáší šestistupňový manuál, přičemž dynamika by se ve srovnání se stejně vybaveným hatchbackem neměla výrazně zhoršit. S vyříznutím střešního panelu totiž dorazilo pouze 25 kilogramů výztuží.

Na oficiální potvrzení akcelerace či spotřeby si ovšem musíme počkat do Ženevy, kde má produkční verze debutovat. Momentálně tak můžeme posloužit jen krátkým výčtem standardní výbavy, jenž zahrnuje 18palcová litá kola Nemesis, matně šedý lak Moondark či pár doplňků a detailů vyvedených v odstínu Carmin Red.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 90 - Citroen DS3 Racing Cabrio produkcni verze 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 91 - Citroen DS3 Racing Cabrio produkcni verze 03Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 92 - Citroen DS3 Racing Cabrio produkcni verze 05

Přečtěte si více: DS3 Cabrio Racing se nakonec dočká velmi omezené produkce.

Dunlop - inteligentní pneumatika

Nebudeme vás tentokrát zatěžovat žádnou přípravou vozu na to či ono roční období, v souvislosti s pneumatikami zmíníme o novém inteligentním obutí, které vyvíjí společnost Goodyear Dunlop. Na ženevském autosalonu totiž právě představuje koncepční pneumatiku, která má být schopna komunikovat s automobilem.

K takovým přenosům informací využívá mikročipu bez baterie, který se nachází na vnitřní straně pláště. Tento čip odesílá řídicí jednotce automobilu informace o tlaku v pneumatikách, teplotě a také o parametrech nezbytných k identifikaci konkrétního typu pneumatiky. Myšlenka je celkem jednoduchá. Na základě zjištěných údajů bude centrální mozek vozu schopen lépe aplikovat řídicí algoritmy a automaticky přizpůsobit funkce jednotlivých komponentů automobilu.

Tímto způsobem může vylepšit funkčnost systémů jako například elektronické kontroly stability či zcela běžného ABS. Ve výsledku by tak mohlo být dosaženo například příhodnějšího stáčivého momentu, zabrzdění automobilu na ještě kratší dráze, a tedy lepšího chování vozu v rozličných situacích a podmínkách. To vše prý s pouhým přidáním parametrů zjištěných z pneumatik.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 93 - Dunlop intelligent pneu 2014 prvni info 01
Chystané obutí Dunlopu je zatím ve fázi vývoje. Společnost vyvíjí pneumatiky s čipem za účelem podpory elektronických systémů, máme z toho mít radost?

Přečtěte si více: Další detaily k „chytré” pneumatice od Dunlopu.

EDAG Genesis

Do Ženevy nám EDAG nepřipravil jen další „tuctovku“ na silnice, nýbrž něco, co má snad nejblíže k vesmírné lodi či vznášedlu. Cílem je nahlédnout do daleké budoucnosti dopravy, kterou známe pouze z sci-fi filmů. Nedá se čekat, že by po halách nadcházejícího ženevského autosalonu létal, ale o to zajímavější bude, o to větší pozornost dozajista přitáhne.

Cílem německého EDAGu je daleký výlet do zákoutí způsobů výroby automobilových konstrukcí s využitím nevídaných high-tech postupů. U Genesisu jde například o selektivní laserové spékání, selektivní laserové tavení, stereolitografii a tavené modelování depozice. Těmito postupy prý lze odstranit některá jinak běžná omezení, která určují velikost a tvar jednotlivých panelů běžných vozidel. V podstatě se jedná o podobnou techniku jako třeba u 3D tisku. Pomocí robotů lze podle EAGU do otevřeného prostoru nanášet termoplastické látky vrstvu po vrstvě a všechny panely zároveň zpevňovat karbonovými vlákny.

Schválně si prohledněte fotografii a posuďte, jak to může ve výsledku vypadat. Genesis se vyznačuje neobvyklým skeletem, který připomíná bionický vzor želvy. Vnější plášť, který je součástí celé struktury, se tímto tvorem očividně inspiruje také. Koncept se vyznačuje vysokou bezpečností posádky a vyniká i v dalších ohledech, přičemž ve většině z nich údajně předčí vozy vyráběné běžnými nástroji.

Tvůrci zároveň dodávají, že cesta k aplikaci těchto výrobních technik do průmyslové výroby ještě zdaleka není u konce, ale jako nápad se nám to líbí. Raději bychom sice zůstali při zemi, ale pokud by takové technologie dokázali aplikovat na běžná auta, svět na silnicích by rázem zase vypadal naprosto jinak než teď.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 94 - EDAG Genesis 2014 01

Ermini Seiottosei

Pokud jste o italské automobilce Ermini v životě neslyšeli, nevěšte hlavu - už padesát let nevyrobila jediné auto. Nyní se to však má změnit s modelem Seiottosei. Toto na první pohled nerozluštitelné jméno má velmi jednoduchý původ - znamená šest-osm-šest a odhaluje, kolik nový stroj váží. Ano, pouze 686 kg.

Na novém Seiottosei se pracuje zhruba od roku 2007. Před rokem a půl se objevily zprávy, že v útrobách bude dvoulitrový turbomotor Renault F4RT-RS, což nyní můžeme potvrdit. Jeho výkon má být u 320 koní a měl by 686 kg těžkou placku dostat na stokilometrovou rychlost za méně než 3,5 vteřiny, maximální rychlost má být elektronicky omezena na 270 km/h. Na zadní kola se síla motoru dostává přes šestistupňovou sekvenční převodovku.

Nízké hmotnosti se podařilo dosáhnout hojným použitím karbonu, jak jinak. Šasí se skládá z trubkového rámu s karbonovými panely a karoserie je také karbonová. Stroj je dlouhý 412 cm, široký 185 cm a rozvor činí 260 cm, takže zas až takový drobek to nebude. Na silnici jej budou držet kola OZ Racing s pneumatikami Toyo R888 o rozměru 215/45 R17 vepředu a 245/40 R17 vzadu, ta budou zavěšena systémem pushrod.

Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 95 - Ermini 686 2013 03Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 96 - Ermini 686 2013 01Autosalon Ženeva 2014: velký přehled všech novinek - 97 - Ermini 686 2013 02

Přečtěte si více: Známe detaily o designu nového Ermini i historii italské automobilky.

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše