Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek

(doplněno 12.9. 22:30) IAA 2013 ve Frankfurtu je tady. Projděte si přehled všech známých novinek i informace o samotném autosalonu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek

12.9.2013 | Autoforum.cz | 8 příspěvků

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek

/

(doplněno 12.9. 22:30) IAA 2013 ve Frankfurtu je tady. Projděte si přehled všech známých novinek i informace o samotném autosalonu.

Mercedes-Benz CLA 45 AMG Racing Series - koncept

Vizuálně zřejmě nejzběsilejší koncept třícípé hvězdy pro frankfurtský autosalon je závodní verzí Mercedesu CLA, která sice ještě nedostala oficiální požehnání, ale zřejmě k němu mnoho nechybí. K dispozici by tento stroj měl být přitom již v příští sezóně soukromým týmům, které s ním budou moci nastoupit prakticky k jakémukoliv závodu v jakékoliv kategorii.

Jak je to možné? Z jednoho prostého důvodu. Technické parametry daného vozu se totiž mají již předem podrobit pravidlům. Nejistý je tak nyní jak výkon motoru, tak i volba převodovky. Přičemž možný je jak pohon předních kol, tak i zapojení systému 4Matic. Což samozřejmě naznačuje, že sáhnout budete moci třeba po verzi s benzinovým dvoulitrem o výkonu 211 koní, který jsme otestovali za volantem třídy A, nebo po verzi CLA 45 AMG nabízející koní 360.

Tuto sílu by při volbě jakéhokoliv provedení měly krotit brzdy AMG s chlazenými kotouči ve všech rozích. Divize z Affalterbachu pak navíc dodá i kovaná 18palcová kola se závodním obutím o rozměru 265/660, která vyvinula společně s Dunlopem.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 149 - Mercedes-Benz CLA 45 AMG Racing Series 05Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 150 - Mercedes-Benz CLA 45 AMG Racing Series 09Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 151 - Mercedes-Benz CLA 45 AMG Racing Series 11

Přečtěte si více: Máme pro vás další fotografie závodního CLA 45 AMG.

Mercedes-Benz GLA 2014 - sériová verze

Oproti výše zmíněnému Lexusu je Mercedes-Benz GLA vozem, na kterém známe prakticky každičký šroubek. Začít můžeme platformou MFA, na které již sedí třída A, třída B a nové CLA. Rozvor 2 699 mm zůstal zachován, ve všech ostatních dimenzích je však již GLA díky svému zaměření naprostým unikátem. S délkou 4 417 mm tak přesahuje oba hatchbacky, na CLA mu však pár milimetrů chybí. V rámci šířky 1 805 mm však již hraje prim, což platí také o výšce 1 494 mm. Ještě větší rozdíl lze vysledovat v zavazadlovém prostoru, který standardně nabízí 421 litrů, sklopením zadních sedadel však může být navýšen na 836 l.

V rámci podvozku nabídne GLA pohon předních kol, ke kterému se standardně vážou šestistupňové manuální převodovky, a systém 4Matic, který je spárován se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem (ten je pro předokolky za příplatek). Nabídka motorů je přitom pro obě konfigurace identická, jedinou výjimku tvoří základní verze GLA 200. Její 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec totiž výkon 156 koní přenáší pouze na přední kola.

U modelů GLA 250 (přeplňovaný dvoulitr o výkonu 211 koní), GLA 200 CDI (2,1litrový turbodiesel, 136 koní) a GLA 220 CDI (2,1litrový turbodiesel, 170 koní) již můžete mezi pohonem volit, podle toho se ovšem bude lišit vaše spotřeba i jízdní parametry. Dle očekávání je nejrychlejší GLA 250 4Matic (stovku dá za 6,5 sekundy), zatímco nejnižší žíznivost slibuje GLA 200 CDI (díky standardnímu systému start/stop má činit 4,3 l/100 km).

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 152 - Mercedes-Benz GLA oficialni prvni sada 38Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 153 - Mercedes-Benz GLA oficialni prvni sada 43Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 154 - Mercedes-Benz GLA oficialni prvni sada 51

Přečtěte si více: Představení sériového GLA s kompletní sadou fotek, podívejte se na přerostlé Áčko hned na čtyřech videích.

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid 2014

S novým Mercedesem třídy S jsme vás seznámili již opravdu důkladně. O nejúspornější variantě jsme se však až dosud příliš nezmiňovali. Ovšem i v případě modelu S 500 Plug-In Hybrid zvládla německá značka představení ještě před samotným autosalonem. Oficiálně tak lze potvrdit, že papírová spotřeba má opravdu činit jen 3 litry na 100 kilometrů. A že třída S doopravdy zvládne až 30 km čistě na elektřinu - tedy alespoň při soukromém economy runu, spotřeba paliva či její ekvivalent v podobě odebrané elektrické energie bude ve skutečném světě poněkud odlišný.

O tento dojezd se stará elektromotor o výkonu 109 koní a točivém momentu 340 Nm, který je spřažen s lithium-iontovými bateriemi a benzinovým šestiválcem produkujícím 333 koní a 480 Nm. Hnací ústrojí přitom funguje ve čtyřech režimech, kdy mód Hybrid umožňuje akceleraci z klidu na stovku za 5,5 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h. V režimu E-Mode pak jedete jen na elektřinu, zatímco mód E-Save vám umožňuje schovat energii na později. Při přepnutí na Charge pak Mercedes-Benz během jízdy zmíněné baterie dobíjí regenerativním brzděním.

Více se zřejmě dozvíme na autosalonu ve Frankfurtu, kde má hybridní třída S debutovat. Tamtéž se Mercedes-Benz zřejmě rozpovídá i o nové superrychlé extérní dobíjecí stanici, stejně jako oznámí i dobu potřebou k naplnění baterií pomocí domácí zásuvky. Do prodeje pak model S 500 Plug-In Hybrid dorazí někdy na počátku příštího roku, přičemž po stránce cenové zamíří někam mezi třídu S poháněnou benzinovým osmiválcem a slabší hybridní provedení S 400.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 155 - Mercedes-Benz S500 Plug-In Hybrid oficialni sada 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 156 - Mercedes-Benz S500 Plug-In Hybrid oficialni sada 02

Přečtěte si více: Všechny specifikace a další fotografie hybridního „eSka“.

Mercedes-Benz S Coupe 2015 - koncept nové generace

Již dopředu přitom bylo zřejmé, že po stránce designové nás velký šok asi čekat nebude. Kupé totiž i přes veškeré snahy potvrzuje svůj příbuzenský poměr s novou třídou S. Zároveň však na jeho přídi zřetelně vidíme odkazy menších modelů, především čtyřdveřového kupé CLS. Tento model pak zjevně stál inspirací také pro zadní partie, kde se ovšem designéři značky nechali ovlivnit také supersportem SLS. Výsledkem je tak výrazně dynamický, ale přesto elegantní styl.

Z tohoto důvodu byla ostatně kabina posunuta lehce dozadu, přičemž stojí na zkráceném rozvoru třídy S (2 945 mm versus 3 035 mm). Kratší je pak i celková délka (5 050 mm versus 5 116 mm) a snížena samozřejmě byla i vzdálenost střechy od země (1 409 mm versus 1 496 mm). V rámci šířky ale již kupé oproti sedanu hraje prim (1 958 mm versus 1 899 mm), což má za následek dynamický postoj. Ten jen dotváří jednadvacetipalcová litá kola s pneumatikami o rozměru 265/35 vpředu a 295/35 vzadu.

Kabina Mercedesu S Coupe je ovšem trochu jiná káva než exteriér. Právě zde totiž designéři nechali svou fantazii pracovat na plné obrátky, díky čemuž zde máme zajímavě tvarované výdechy klimatizace, 12,3palcový digitální přístrojový štít nebo obklady středové konzole přecházející do dotykového displeje. Zajímavé jsou pak i použité materiály - kupříkladu na dveřích třícípá hvězda použila vyfrézovaný hliník, jehož struktura má připomínat „formace skalisek v Utahu“.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 157 - Mercedes-Benz S Coupe oficial sada 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 158 - Mercedes-Benz S Coupe oficial sada 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 159 - Mercedes-Benz S Coupe oficial sada 16

Přečtěte si více: Kompletní představení studie nástupce současné třídy CL.

Mercedes-Benz S 63 AMG 2014 - nová generace

Ve srovnání se standardní verzí eSka se design verze AMG měnil překvapivě jen nepatrně. Jiné jsou nárazníky nebo boční prahy, zbytek proměn se ale skrývá hlavně pod kapotou. Prioritou při vývoji přitom bylo odlehčování. Výkonné „eSko“ tak dostalo lithium-iontovou baterii o kapacitě 78 Ah, která proti běžnému provedení šetří 20 kg. Prohlubeň pro rezervní kolo pak byla vyrobena z karbonu, zatímco samotné ráfky jsou vyrobené metodou kování.

Vyjma toho můžete za příplatek u třídy S poprvé sáhnout po karbon-keramických kotoučích o průměru 420 mm, které dále snižují neodpruženou hmotnost o 20 %. I bez nich je ovšem S63 o podstatných 100 kilogramů lehčí než předchůdce, neboť s krátkým rozvorem a pohonem zadních kol váží 1 970 kg. Delší rozvor pak váží o 25 kilo více, což je i případ čtyřkolky, a to díky implementaci rozvodové skříně přímo do automatické převodovky.

Zajímavý je přitom mezi těmito modely rozdíl v podvozku. Zadokolka totiž využívá vzduchového pérování, jež spolupracuje se systémem Magic Body Control. Ten zaměstnává kameru za čelním oknem ke skenování silnice před vozem, díky čemuž podvozek může reagovat na povrch vozovky dříve, než na ni najede. Verze se systémem 4Matic oproti tomu vsadila na konvenční ocelové pružiny, s nimiž jsou spřaženy adaptivní tlumiče.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 160 - Mercedes-Benz S63 AMG 2014 prvni sada 17Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 161 - Mercedes-Benz S63 AMG 2014 prvni sada 21Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 162 - Mercedes-Benz S63 AMG 2014 prvni sada 23

Přečtěte si více: Představení zatím nejsilnějšího provedení nové generace třídy S.

Mercedes-Benz Viano 2014 - nová generace

Prostorné MPV třícípé hvězdy možná nemá hluboko zasazené kořeny, přesto od roku 1996 (tehdy ještě jako speciální verze Mercedesu Vito) stihlo v nabídce zdomácnět. A nejen to, za ta léta se Viano dočkalo hned několika extrémních variant, které se kupříkladu brodily pískem Dakaru nebo naopak zaskakovaly za luxusní Maybach. I přes facelift v roce 2010 však již na voze začíná být patrné, že je zastaralý - ostatně, současná generace je na trhu již devět let. Asi by nás proto nemělo překvapit, že německá automobilka připravuje nástupce.

Ten se má představit s poněkud ostřeji řezaný vzhled, než jaké Viano nabízelo dosud. Souběžně s touto vizuální změnou se ale chystá i jedna ne zrovna související pod kapotou. Podle stávajících informací by totiž nová generace měla profitovat pouze ze čtyřválcových motorů. Minulostí se tak stanou třílitrové, 3,5litrové a 3,7litrové šestiválce a jedinou nadějí pro rychlé tatíky bude Brabus, který již v minulosti nacpal pod kapotu šestilitrový osmiválec o výkonu až 426 koní.

Pokud by vás přitom napadlo, že objemnější motory musely udělat prostor alternativnímu pohonu, zklameme vás dnes podruhé. Jak ryze elektrická, tak i hybridní verze jsou momentálně ve „fázi hibernace“. Podle Volkera Mornhinwega, šéfa třícípé hvězdy v oblasti víceúčelových vozidel, totiž po daných modelech s nižší emisní stopou není poptávka.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 163 - Mercedes-Benz Viano 2014 ilustrace 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 164 - Mercedes-Benz Viano 2014 ilustrace 02

Přečtěte si více: Nový Mercedes-Benz Viano prý nahradí i špatně prodávanou třídu R.

Mini Vision - koncept

Třetí generace Mini již nějaký ten pátek není tajemstvím. Nový koncept britsko-německé značky bychom tak mohli považovat za naprosto zbytečný, zvláště, když představen nebyl jako reálný vůz, nýbrž jako počítačová retuše promítnutá na obří plátno. Jenže Vision nemá vést pouze k novému hatchbacku, ale bude částečným předobrazem budoucích modelů. LEDkový prstenec okolo hlavních světlometů je u nich prý jistotou, jen lehkých úprav pak má doznat čelní nárazník.

Zmizí ovšem šedivé lemy, které tak trochu maskují nárůst obou převisů. „Máme je rádi, ale nejsem si jist, v jaké formě nakonec skončí na produkčním voze,“ říká ke kontrastním prvkům šéfdesignér koncernu BMW Adrian Van Hooydonk. Zcela určitě se pak nedočkáme ani obřích zadních diodových světel nebo futuristického interiéru, který vsadil na hodně odlehčenou architekturu a digitální displeje.

Maska nového konceptu pro změnu vrací Mini k originálu vytvořenému Sirem Alecem Issigonisem. Dostala totiž lichoběžníkový tvar se zasazenými světly. Kapota motoru je ale o poznání svalnatější než dříve. I nadále ovšem disponuje vstupem vzduchu, který zůstane vyhrazen silnějším modelům Cooper S a JCW. Slabší verze by pak měly dostat jen hladký plech kvůli nízkému odporu vzduchu.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 165 - Mini Vision Concept 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 166 - Mini Vision Concept 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 167 - Mini Vision Concept 04

Přečtěte si více: Úplné představení konceptu Mini Vision.

Nissan Micra 2013 - facelift

Není facelift jako facelift. Nedávno jsme vám představili inovovaný Chevrolet Malibu, který od svého předchůdce pomalu není k rozeznání, při pohledu na inovovanou verzi Nissanu Micra ale nic podobného nehrozí. A to přesto, že silueta vozu i veškeré jeho rozměry zůstávají i nadále identické. Stačil však nový přední nárazník, kapota a světla či trojúhelníkové mlhovky a rázem se díváte na podstatně dravější supermini než kdy předtím.

Pouze novou přídí ale japonské inovace zdaleka nekončí. Nový je tak zvenčí i zadní nárazník nebo LEDkové světlomety, v rámci příplatků pak nabídku obohatí 16palcová litá kola - doposud totiž výběr ve standardu počítal s plechovými čtrnáctkami a patnáctkami nebo 15palcovými litými ráfky u vyšších výbav Micra Elle a Tekna. Druhé zmíněné bude přitom i nadále vyhrazena panoramatická střecha, mnohem dostupnější napříč úrovněmi ale mají být parkovací senzory.

Než se k detailnímu popisu jednotlivých výbav dostaneme, měli bychom zmínit modernizace, které Micra dostala. Týkají se totiž jak látkového čalounění nabízeného napříč celým spektrem, tak i většího displeje (z pěti na 5,8 palce) multimediálního systému Nissan Connect s aplikacemi Google. Ten je standardně k mání s nejvyšší úrovní Tekna, stejně jako zmíněné senzory by jej ale mělo být možné dokoupit k vícero verzím.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 168 - Nissan Micra 2013 facelift oficial nova sada 08Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 169 - Nissan Micra 2013 facelift oficial nova sada 09Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 170 - Nissan Micra 2013 facelift oficial nova sada 27

Přečtěte si více: Všechny známé detaily k výrazně inovoané Micře se spoustou dalších fotek.

Nissan Nismo Smartwatch

Celá záležitost je nyní ještě v plenkách a bude na frankfurtském autosalonu představena pouze ve formě konceptu. Je ovšem jasné, že japonská automobilka nechá tohle dítko vyspět velmi rychle. Segment chytrých hodinek (smartwatches) je totiž momentálně na vzestupu, jak naznačují příspěvky od Samsungu (Galaxy Gear) nebo Sony (Smartwatch 2).

Tyto hodinky jsou však daleko za Nissanem, neboť se nesoustředí na propojení s automobily. To ale prý v brzké době získá na významu, neboť na základě elektrických kardiogramů a encefalogramů budou moci monitorovat únavu řidiče, míru jeho koncentrace, emoce i míru hydratace. Na základě výsledků pak nabídnou třeba pauzu na kávu.

Laboratoř Nismo při vývoji vycházelo z telemetrických dat, která běžně získává od svých závodních jezdců. Nyní ovšem dané programy zjednodušilo a umístilo na zápěstí. K jejich ovládání slouží dvě tlačítka na displeji, přičemž zakomponovaná baterie vydrží přibližně týden, než bude potřeba hodinky připojit ke zdroji energie.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 171 - Nissan Nismo smartwatch 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 172 - Nissan Nismo smartwatch 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 173 - Nissan Nismo smartwatch 03

Přečtěte si více: Kompletní představení chytrých hodinek od Nissanu.

Nissan X-Trail 2014 - nová generace

Velmi dlouho nebylo jasné, jaký crossover značky Nissan bude na frankfurtském autosalonu debutovat. Japonská značka totiž měla v záloze hned dva modely, z nichž v úvahu připadal jak nový Qashqai, tak X-Trail. Již od včerejška ovšem tušíme, že vyvoleným je vůz číslo dvě. Při dnešním odhalení jsme tak nečekali žádné překvapení, jedno však přišlo. A ne ovšem zrovna příjemné.

Za danou situací rozhodně nehledejte naši averzi k japonskému modelu, jeho vzhledu či výbavě. Rozčarováni jsme spíše rozměrnou tiskovou zprávou Nissanu, ve které ale není uveden jediný rozměr či pohonná jednotka. Automobilka se místo toho spíše rozepisuje o tom, nakolik je pro ni nový globální model důležitý. Aby také ne, když prodávat se bude ve více než 190 zemích světa (v Americe to bude pod názvem Rogue).

S chybějícími parametry by se ovšem mohlo zdát, že Nissan hodlá nabízet maximálně zajíce v pytli, důvod je ale prostší. Do zahájení prodeje, které má proběhnout až příští rok v červenci (vážně), se ještě mnohé může změnit. Japonci nám tajením údajů o spotřebě i jízdní dynamice trochu ztrpčují život, neboť kromě velké fotogalerie nemáme pomalu co nabídnout. S křišťálovou koulí v ruce se nám ovšem pár faktů dát dohromady podařilo.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 174 - Nissan X-Trail 2014 oficial sada 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 175 - Nissan X-Trail 2014 oficial sada 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 176 - Nissan X-Trail 2014 oficial sada 41

Přečtěte si více: Slušná sada informací o novém Qashqai+2, který se začne prodávat až v roce 2014.

Opel 1,0 SIDI Turbo - nový motor

Nových motorů se ve Frankfurtu ukáže celá řada, ve většině případů však půjde o jejich upgrade. Přeplňovaný tříválec Opelu je však není žádnou modernizací, nýbrž první vlaštovkou v nové rodině maloobjemových agregátů. Pro značku je přitom nadmíru důležitý už jen kvůli tomu, že jí napomůže snížit celkovou emisní stopu, kterou bere v potaz Evropská unie. Politikaření si ale nechme na jindy, místo toho se budeme věnovat faktům. Začít můžeme u Adama, tedy prvního modelu Opelu, u kterého se tříválec příští rok objeví.

Přeplňovaná jednotka se bude pyšnit výkonem 115 koní a točivým momentem 166 Nm, který bude dostupný v pásmu 1 800 až 4 700 otáček. S ohledem na celohliníkovou konstrukci asi nepřekvapí, že váží jen 37 kilo - tedy o nějakých 30 procent méně než atmosférická jedna-šestka, kterou by měl v nabídce Opelu nahradit. Ve srovnání s ní je ostatně také úspornější. Podle Opelu by totiž průměrný normovaný apetit měl činit jen 4,1 l/100 km.

Německá automobilka dále prohlašuje, že speciálním krytem pohonné jednotky by mělo dojít k utlumení vibrací. Nechybí pak ani dnes již standardní záležitosti jako přímé vstřikování paliva a variabilní časování ventilů, zatímco vyvažování má na starosti řemen namontovaný na spodku klikové skříně. Technické parametry jsou tedy opravdu působivé, klady nám ale potvrdí až budoucí test.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 177 - Opel SIDI trivalec 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 178 - Opel SIDI trivalec 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 179 - Opel SIDI trivalec 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 180 - Opel SIDI trivalec 04

Přečtěte si více: Vše známé o novém tříválci, u Opelu jsme vyzkoušeli také nové motory 1,6 CDTI a 1,6 SIDI Turbo.

Opel Adam LPG

Po 115koňovém litrovém tříválci s turbem se pod kapotu Opelu Adam dostala čtrnáctistovka ecoFlex, schopná jezdit i na LPG. Cílem tohoto kroku je pochopitelně snížení nákladů na kilometr jízdy a také emisí, tedy totéž, s čím nedávno přišla u velmi podobně zaměřeného auta i korejská Kia - ta nabízí se dvěma nádržemi Picanto s přídomkem LPG.

Zatímco Picanto si musí vystačit se skromným litrem s výkonem ani ne 70 koní, Adam míři výš. Jeho motor 1,4 LPG ecoFlex totiž dává výkon až 87 koní a na 100 km spotřebuje 6,9 litru LPG. Nádrž na plyn má 35 litrů, takže by neměl být problém jen na plyn ujet 500 kilometrů. Přidáme-li k tomu benzínovou nádrž, dojezd 1 200 km předčí i leckteré naftové vozy, i když spotřeba bude vyšší. Přesto jsou u plynového Adama bonusem i náklady na ujetý kilometr - LPG stojí asi polovinu toho, co benzin nebo nafta.

Nepřátele oxidu uhličitého by pak mohlo zajímat, že při provozu na propan-butan motor vypouští zhruba o 15 % méně emisí CO2, než při spalování benzínu - přesněji 112 g/km. Z hlediska škodlivin ve výfukových plynech jsou však důležitější oxidy dusíku, kterých dle tiskové zprávy Opelu nová čtrnáctistovka při jízdě na plyn vypouští o celých 80 % méně, než ze spáleného benzínu.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 181 - opel adam lpg 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 182 - opel adam lpg 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 183 - opel adam lpg 04

Přečtěte si více: Více informací a fotek k plynovému Adamovi.

Opel Cascada 1,6 Turbo - nová motorizace

Přítomnost Opelu Cascada na frankfurtském autosalonu je jen potvrzením výše zmíněného. Tedy, že v hesenské metropoli najdeme celou řadu evolučních verzí již představených agregátů. I 1,6litrový přeplňovaný čtyřválec značka ve svém portfoliu již nějaký ten pátek nabízí, jeho výkon 170 koní ale není v kombinaci s vyššími hmotnostmi něčím, co by vás přivedlo do varu. Ostatně, stačí se kabrioletu Cascada podívat na jízdní dynamiku - z akcelerace na stovku za 9,6 sekundy asi nikdo na ústa nepadne.

Z tohoto důvodu německá automobilka hodlá pod kapotou kabria představit novou verzi 1,6litrové pohonné jednotky, která nabídne rovných 200 koní a 300 Nm točivého momentu. Sprint sice aktuálně zůstává záhadou, stejně jako spotřeba, v rámci nejvyšší rychlosti ovšem Cascada dosáhne 235 km/h namísto 222 km/h, na něž se rozjela slabší verze agregátu.

Cascada je ovšem prozatím jen jednou z prvních vlaštovek, která bude profitovat z vyšší síly. V příštích pěti letech totiž Opel chystá třiadvacet nových modelů, z nichž valná většina novou pohonnou jednotku dostane rovněž. Jsme přitom zvědavi, zda se stane skutečným vrcholem nabídky, či zda ji i nadále v akceleraci předčí turbodiesel 2,0 BiTurbo CDTI Ecotec o výkonu 195 koní, s nímž Cascada stovku pokoří za 9,4 sekundy.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 184 - Opel Cascada 1,6 Turbo prvni sada 04Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 185 - Opel Cascada 1,6 Turbo prvni sada 05Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 186 - Opel Cascada 1,6 Turbo prvni sada 06

Přečtěte si více: Další informace a fotky dvousetkoňové Cascady.

Opel Insignia 2014 - facelift

Tak tu máme již čtvrtý letošní facelift Opelu Insignia. Ty první tři se sice týkaly verzí známých jako Buick LaCrosse, Buick Regal a Chevroletu Malibu, teprve ten čtvrtý ale můžeme označit za především evropskou záležitost. Technici v německém Rüsselsheimu se přitom opravdu činili, ačkoliv na první pohled tolik změn nezaznamenáte. Zvenčí totiž vůz získal jen širší čelní masku a nové nárazníky a světlomety vpředu i vzadu. Tím ale práce na exteriéru skončily, neboť mnohem více se upravovalo pod povrchem.

V rámci interiéru se největších změn dočkala středová konzole, z níž zmizelo několik tlačítek. Místo toho může středový tunel hostit nové ovládání ve stylu MMI, jež nabízí Audi. A to včetně touchpadu, na který lze kreslit znaky. Kromě toho byly na vyšší úroveň pozvednuty materiály, za příplatek je možné sáhnout po osmipalcovém dotykovém displeji a přepracován byl i volant, který nyní nabízí více funkcí.

Kromě těchto kosmetických změn doznala úprav také mechanika, kdy posilovač řízení dostal nový software a podvozek se těší z revidovaných tlumičů a stabilizátorů. Cílem prý byla hlavně větší kultivovanost jízdního projevu a rychlejší odezvy šasí.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 187 - Opel Insignia 2014 facelift 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 188 - Opel Insignia 2014 facelift 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 189 - Opel Insignia 2014 facelift 04

Přečtěte si více: Kompletní představení inovované Insignie.

Opel Insignia Country Tourer

O verzi Opelu Insignia s terénními ambicemi se spekuluje již dlouho. V jednu chvíli se dokonce zdálo, že premiéra vozu je na spadnutí, ale nakonec se ze všech spekulací vyklubal tuningový paket firmy Irmscher nazvaný Sports Tourer Cross4. V továrně samotné automobilky však až dosud bylo i nadále ticho po pěšině. Podle kolegů z britského Autocaru se ale ledy pohnuly a oficiálního modelu Country Tourer bychom se měli dočkat již v září ve Frankfurtu.

Německá novinka by kromě tradičních plastových lemů karoserie měla dorazit již s novou přídí a zádí, které nedávno dostala standardní Insignia. Očekávat lze stejné benzinové a dieselové motory, přičemž základem bude pohon předních kol. Za příplatek samozřejmě bude systém 4x4, obdobná filozofie bude uplatněna také u převodovek. Jistotou je pak vyšší světlá výška než u standardu.

V kabině by ale již kromě několika tlačítek a ovladačů mělo zůstat vše na svém místě, s ohledem na plánovanou konkurenci by ale Country Tourer mohl být k mání jen s vyššími úrovněmi výbavy. Opel jej totiž nechce postavit jen proti Volkswagenu Passat Alltrack, ale rovnou proti Audi A6 Allroad. To se zdá být velkým cílem. Za tři měsíce uvidíme, jestli „terení” Insignia opravdu míří tak vysoko.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 190 - Opel Insignia Sports Tourer Cross Four 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 191 - Opel Insignia Sports Tourer Cross Four 02

Opel Insignia OPC 2014 - facelift

Ani u vrcholného provedení řady Insignia nečekejte designovou revoluci, zvláště ne zvenčí. Na karoserii jsou viditelné prakticky jen nové nárazníky na obou koncích, pozornější si všimnou i přepracovaných světel. Německá automobilka však mnohem více úřadovala na technice, zvláště v oblasti zadní nápravy. Nových je zde prý na 60 procent komponentů, přičemž důraz při ladění byl kladen hlavně na potlačení hluků a vibrací. Modifikovaná stabilizační kontrola má pak pro změnu redukovat tendence vozu k nedotáčivosti.

Vyjma těchto změn se odlišného naladění dočkaly tlumiče FlexRide, zbytek mechaniky ale již zůstává při starém. O pohon vozu se tak nadále stará 2,8litrový šestiválec, který produkuje 325 koní a 435 Nm točivého momentu. S touto silou zabere sedanu stovka 6 sekund, zatímco kombi Sports Tourer je o tři desetinky pomalejší. Standardní nejvyšší rychlost pak zůstává nadále omezena na 250 km/h, při koupi sady OPC Unlimited ovšem vzroste na 270 km/h, respektive 265 km/h.

V takové chvíli přijdou vhod brzdy Brembo, i ty jsme však v nabídce Opelu Insignia OPC evidovali již před faceliftem, stejně jako pohon všech kol nebo sedadla Recaro uvnitř. Přepracován byl ovšem přístrojový štít i středová konzole, kterou lze vybavit osmipalcovým displejem. Na tom lze přitom vyčíst info o teplotách, tlaku či dokonce o bočním přetížení. I ten jsme však viděli dříve.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 192 - Opel Insignia OPC 2014 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 193 - Opel Insignia OPC 2014 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 194 - Opel Insignia OPC 2014 04

Přečtěte si více: Podívejte se na další fotografie, jež mapují modernizaci Insignie OPC.

Opel Monza 2013 - koncept

Po nedávném odhalení konceptu Monza jej těsně před zahájením frankfurtského autosalonu představil šéf konceptů Opelu Frank Leopold spolu s generálním ředitelem Opelu Karl-Thomasem Neumannem. Vystoupili v rámci konference „Future Summit”, kterou hostil německý list Zeit.

Karl-Thomas Neumann hovořil o úskalích, která bude automobilový trh muset v budoucnosti překonávat. Koncept Opelu Monza představoval jednu z cest: „Koncept Opelu Monza je vůz, který bude mít dopad na naši dlouhodobou budoucnost. Efektivita a konektivita jsou na prvních místech v našem žebříčku priorit.” To potvrzuje i již jezdící model Adam, který je v komunikaci se smartphony přeborník.

Frank Leopold byl konkrétnější, ale zároveň z jeho slov cítíme, že se Monza v této podobě do výroby pravděpodobně nedostane. Uvedl, že Monza představuje vizi, co je možné technologicky zvládnout do roku 2020. „Řekl bych, že příští Insignia bude tímto vozem dost inspirována. Vybrali jsme kombinaci kupé a kombíku, aby si to lidé nespojovali příliš s nějakým již existujícím modelem. Je to totiž začátek něčeho nového.”

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 195 - Opel Monza concept 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 196 - Opel Monza concept 04Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 197 - Opel Monza concept 05

Přečtěte si více: Úplné podrobnosti podrobnosti o konceptu Opelu, jenž křísí kdysi slavné jméno.

Peugeot 208 Hybrid FE

Nestává se často, abychom hybridní modely obdivovali, Peugeot 208 Hybrid FE si to ale zaslouží. A to především díky hmotnosti, která má vůči dárcovskému modelu (základní Peugeot 208 1,0 VTI) poklesnout o 20 procent. Namísto 975 kg tedy budeme mít co do činění se 780 kilogramy, přičemž značnou část diety mají na svědomí kompozitní panely. Ty kromě karoserie byly použity i na podlaze a kostře, jejíž hmotnost nově činí 227 kg namísto 295 kg.

Po stránce aerodynamické pak Peugeot pozměnil prakticky vše, co se dalo, ačkoliv základní silueta vypadá stále stejně. Čelní maska je tak oproti základu menší, i když vzduch propouští daleko více. Rozchod zadních kol pak byl na každé straně zmenšen o 20 mm, čímž došlo opět k vylepšení obtékání, samotná 19palcová kola pak dostala unikátní design, jež má rovněž pomoci s redukcí spotřeby.

Podle informací Peugeotu bychom se tak měli dočkat průměru pouhých 2,1 l/100 km, o které si řekne pohonné ústrojí založené na standardním litrovém tříválci. Zde byl ovšem jeho objem navýšen na 1,2 l. Výkon zůstal na standardních 70 koních, točivý moment ovšem poskočil na 120 Nm. Plynový pedál tak není třeba v laboratorních podmínkách tisknout tak vehementně. Tato síla je navíc podpořena elektromotorem, zrychlení z klidu na stovku by tak mělo proběhnout za pouhých 8 sekund, což oproti základním 14 sekundám představuje značnou rezervu.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 198 - Peugeot 208 FE oficialni sada 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 199 - Peugeot 208 FE oficialni sada 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 200 - Peugeot 208 FE oficialni sada 03

Přečtěte si více: Víme, jak Peugeot 208 Hybrid FE k nízké hmotnosti i spotřebě přišel.

Peugeot 308 2014 - nová generace

Přesně v souladu s dosavadními očekáváními se auto vzdalo ambicí stavět na platformě kompaktního hatchbacku „něco víc”. Novinka nedělá vlny a po vzoru Volkswagenu Golf chce být znovu klasičtěji střiženým hatchbackem docela obyčejných tvarů. Tedy alespoň v případě základní siluety a zejména pak výšky, v detailech se pokouší inspirovat designovými prvky představenými konceptem Onyx a být na jednu stranu konvenčnější, ale přesto líbivější a modernější - na přídi i na zádi nyní najdeme světla se skutečnými LED.

Jak moc se zevnějšku daří zaujmout, posuďte sami, to samé ostatně budete muset udělat i v případě interiéru. Ten svým základním uspořádáním kráčí ve šlépějích menší 208, přidává ale více designové i ergonomické jednoduchosti. Bohužel se tedy podržel kontroverzního řešení přístrojové desky, na kterou se řidič dívá přes volant a nikoli skrz něj, jinak ale sází na prostší tvary a až podezřele jednoduché ovládání - tak málo tlačítek už jsme v žádném Peugeotu dlouho neviděli. Veškeré detaily zatím chybí, Peugeot se ale otevřeně chlubí novým palubním systémem s dotykovým displejem o úhlopříčce 9,7 palce, head-up displejem nebo standardně dodávaným bezklíčovým startováním pomocí tlačítka a elektronickou parkovací brzdou.

Vůz by celkem pochopitelně měl nabídnout více místa uvnitř, tady ale konkrétně známe jen 470litrový zavazadelník. Když jsme u rozměrů, sluší se dodat, že auto měří na délku 4,25 metru a na výšku 1,46 metru, oproti jinému vizuálnímu dojmu se tedy rozměrově mezigeneračně až tak nezměnil (jakkoli je o něco kratší i nižší), automobilka ale slibuje zásadní snížení hmotnosti. Jistě se bude lišit v závislosti na verzi, v krajním případě má ale hlavně díky použití nové platformy EMP2 dosáhnout až 140 kilogramů. A to by bylo opravdu hodně, však ani současná 308 není vyloženě těžká.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 201 - Peugeot 308 2014 oficialni prvni 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 202 - Peugeot 308 2014 oficialni prvni 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 203 - Peugeot 308 2014 oficialni prvni 04

Přečtěte si více: Podrobné představení nového Peugeotu 308, máme pro vás i řadu dalších materiálů včetně zkušeností továrních testerů.

Peugeot 308 R - koncept

Víte co se stane, když to výše zmíněné modely 308 a RCZ R dají dohromady? Na výsledek nemusíte čekat devět měsíců, stačí zajet do Frankfurtu, kde se ukáže koncepční Peugeot 308 R. I o jeho pohon se stará 1,6litrový přeplňovaný motor o výkonu 270 koní, který by si v normovaném režimu neměl říci o více než 6 litrů benzinu na 100 kilometrů. Spotřeba je ale zřejmě to poslední, nač budete v ostrém hatchbacku pomýšlet - údaje o jízdní dynamice ovšem Peugeot bohužel nezveřejnil.

Víme ovšem, že jeho dvoubarevná karoserie byla ve srovnání se standardem rozšířena o 30 mm a také že klesla o 26 mm blíže k zemi. Vyjma toho pak Peugeot 308 R dostal 19palcová litá kola, výraznější střešní spoiler a boční prahy nebo agresivnější nárazníky. Na difuzor se ale kupodivu nedostalo, koncovky výfuku tak doplňuje jen menší žebrování.

Dále můžeme dodat, že zmíněná 19" kola obouvají pneumatiky o rozměru 235/35 R19 a skrývají výkonné brzy Alcon s 380mm kotouči vpředu a 330mm vzadu, jejich tloušťka je 32 resp 22 mm. Tím ale stávající přísun informací končí, do interiéru a na pořádnou prohlídku motorového prostoru nás tak Peugeot zřejmě pustí až ve Frankfurtu.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 204 - Peugeot 308 R unik 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 205 - Peugeot 308 R unik 03Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 206 - Peugeot 308 R unik 04

Přečtěte si více: Všechny informace a fotky ke konceptu ostré 308.

Peugeot 3008 2014 - facelift

Vizáž omlazeného MPV není nepodobná čínské verzi po faceliftu, u které jsme spekulovali, zda ji potkáme i v Evropě. Ukazuje se, že částečně ano, s téměř ročním zpožděním, úplně stejné ale modernizované provedení pro náš kontinent není. Nová tvář poměrně úspěšný crossover 3008 přibližuje stávajícímu designovému jazyku značky, zejména tvarem masky chladiče s nápisem Peugeot na stříbrném podkladu na jejím horním okraji a větším množstvím chromu v přídi auta. Nová jsou také přední i zadní světla, denní svícení a zadní obrysová světla obstarává technologie LED. Motiv trojitého „drápu” v zadních světlech, který Peugeot začal nově používat, najdeme i zde.

Interiér byl pozměněn v duchu modelu 5008, zejména u ovládání rádia a navigace. Hlavní novinkou však je couvací kamera, cestující na zadních místech mohou sledovat DVD na obrazovkách v opěrkách předních sedadel. Zvnějšku si budou zákazníci moci vybrat z devíti barev oproti současným osmi a novinkou jsou i kola, která vidíme na obrázcích.

V nabídce pohonných jednotek pak kromě tradičních benzinových a dieselových Jedna-šestek nebude chybět ani verze Hybrid4, jehož elektromotor o výkonu 37 koní pohání zadní kola. Ta přední budou poháněna nejspíše nejsilnějším naftovým motorem. Spolu s robotizovaným manuálem ETG6 by tato verze měla být schopna dosáhnout spotřeby 3,8 l/100 km.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 207 - peugeot 3008 2014 facelift 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 208 - peugeot 3008 2014 facelift 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 209 - peugeot 3008 2014 facelift 10

Přečtěte si více: Francouzské MPV představilo svá nová zadní světla opravdu důkladně.

Peugeot 5008 2014 - facelift

Modernizaci se podrobilo také větší francouzské MPV, v jeho případě jich ale neevidujeme tolik. Nový je nárazník, maska i světlomety, které rovněž dostaly diody pro denní svícení. Zadní LEDky ale již zůstávají ve starém složení, což se týče i zadního nárazníku nebo dveří zavazadlového prostoru. Jedinou novinkou je zde tak nápis Peugeot doplňující logo pod oknem, tím ale přestavba zádě končí. Boků se pak Francouzi ani nedotkli, i když počítat můžeme s párem nových barev a několika dalšími designy litých kol.

Uvnitř najdete změn ještě méně, základní architektura totiž zůstává na svém místě. Nové jsou tak jen některé dekory. Žel bohu Peugeot nevyužil příležitosti modernizace a nenadělil modelu 5008 finesy, jaké jsme mohli evidovat u menšího MPV 3008. Na parkovacího asistenta tak můžete zapomenout, jakkoliv by s ohledem na větší rozměry přišel vhod. Nekoná se pak nakonec ani plnohodnotný head-up-displej, místo něj Peugeot i nadále užívá výsuvného plexiskla.

Po stránce mechanické pak můžeme opětovně odkázat na model 3008, s nímž větší MPV sdílí většinu pohonných jednotek. Tedy až na hybrid, který v tomto případě chybí. Na výběr jsou tak tři dieselové a tři benzinové agregáty, z nichž jedinou opravdu výraznou novinkou je nová verze motoru 1,6 THP produkující 163 koní. Na přední nápravu je ovšem může přenést pouze šestistupňový automat.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 210 - Peugeot 5008 2014 nova sada 06Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 211 - Peugeot 5008 2014 nova sada 07Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 212 - Peugeot 5008 2014 nova sada 09

Přečtěte si více: Máme pro vás údaje o výkonech a spotřebě všech motorizací Peugeotu 5008.

Peugeot RCZ R 2014 - sériová verze

Brzy uběhne již rok od chvíle, kdy Peugeot na domácím autosalonu v Paříži ukázal spolu s faceliftem modelu RCZ koncept jeho vrcholné verze R. Tehdy jsme sice nemohli vědět, jestli tento vůz zůstane jen studií, nebo se podívá do sériové výroby, sázeli jsme ale na to druhé. Však RCZ má už od začátku svých časů hlavně v dvousetkoňovém provedení dobré renomé. Tato síla je produkována čtyřválcem 1,6 THP, který je i základem verze RCZ R. Zde však i při využití jednoho turbodmychadla vzrostl na 270 koní

Vůz totiž navzdory zvýšenému výkonu a dalším úpravám neztěžkl, právě naopak. Váží jen 1 280 kg, tedy o 17 kg méně než THP 200, a to díky rozsáhlejšímu, blíže nespecifikovanému použití odlehčených materiálů. Dynamika výslednému poměru výkonu a hmotnosti každopádně odpovídá - auto zrychluje na stovku za 5,9 sekundy a o maximálku 250 km/h se stará jen omezovač rychlosti. Nebyl by to Peugeot, aby se nepochlubil nízkou papírovou spotřebou (6,3 litru benzinu na 100 km v kombinaci), my ale víme, že při zacházení s RCZ R adekvátním způsobem bude násobně vyšší.

Celé auto pochopitelně nestojí jen kolem motoru, to by asi bylo málo. Upraven tak byl i podvozek a přenos výkonu na silnici, který nyní obstarává samosvorný mechanický diferenciál Torsen. To je osvědčené řešení a mělo by fungovat i v RCZ R - u něj automobilka slibuje schopnost efektivně nakládat s výkonem motoru od 1 900 ot./min. Nové jsou též brzdy, které na přední ose tvoří mj. kotouče s průměrem 380 mm. Peugeot říká, že vůz zabrzdí ze 130 km/h na 0 během 61 metrů - asi je to dobrá hodnota, když se tím chlubí, mnohem lepší srovnání by nám ale poskytlo číslo dokladující deceleraci ze 100 na 0 km/h. To ale zatím k dispozici není.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 213 - Peugeot RCZ R 2013 seriovy oficialni 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 214 - Peugeot RCZ R 2013 seriovy oficialni 05Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 215 - Peugeot RCZ R 2013 seriovy oficialni 06

Přečtěte si více: Představení sériového Peugeotu RCZ, podívejte se také, jak ostré RCZ řádilo v Goodwoodu a jak si vede na okruhu na novém promosnímku výrobce.

Porsche 911 50th Anniversary

O tom, nakolik je pro sportovní automobilky letošní rok významný, se nezmiňujeme poprvé. A dá se počítat s tím, že rozhodně ne naposledy, neboť kulatiny slaví Aston Martin, Lamborghini, Caterham i takové Porsche 911. Již šestý měsíc v řadě tak informujeme o příchodu toho či onoho speciálního modelu nebo limitované edice a nejinak tomu bude i dnes. Na světlo světa se totiž dostaly první informace a fotky speciální Carrery S, která pět křížků na krku hodlá oslavit společně s 1 963 fanoušky. Právě v tolika kusech totiž omezená série vznikne, přičemž daný počet pochopitelně odkazuje na rok, kdy se legendární kupé ze Zuffenhausenu poprvé objevilo.

Překvapit by v těchto souvislostech nemělo ani místo premiéry limitované edice. Debutovat totiž bude na autosalonu ve Frankfurtu stejně jako originál. Jen s tím rozdílem, že nyní již budete moci všude odezírat číslice 911, zatímco v roce 1963 přišlo Porsche s typem 901. Ten musel být později kvůli rozporu s Peugeotem změněn, o tom ale dnes řeč rozhodně nebude. Místo popisu historie modelu se totiž hodláme věnovat spíše moderně, která se minulosti pouze klaní.

Tím nejzásadnějším rozdílem proti standardu je kombinace pohonu zadních kol a rozšířené karoserie, která je běžně určena jen čtyřkolkám. Rozšířen proto musel být i rozchod kol, stejně se přemapování dočkal systém PASM. Obě nápravy navíc zakončují 20palcové ráfky, jejichž design staví na originálních kolech Fuchs (ta ale byla jen 15palcová). Tím ovšem ryzí unikáty víceméně končí a začíná jen specifikování konkrétní výbavy z programu Porsche Exclusive.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 216 - Porsche 911 50th anniversary 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 217 - Porsche 911 50th anniversary 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 218 - Porsche 911 50th anniversary 10

Přečtěte si více: Kompletní představení výroční Carrery.

Porsche 911 Turbo a Turbo S 2013 - nová generace

Je libo ohnout časoprostor hodně anebo ještě o kousek více? Porsche má odpověď na obě varianty, když dnes, překvapivě v jeden den, odhalilo novou generaci modelu 911 Turbo a zároveň i posílenou variantu Turbo S. Abychom zbytečně nezkoušeli vaši trpělivost, začneme hned tím nejdůležitějším.

Aktuálně nejvýkonnější typ 911 991 má za zadní nápravou podélně posazený plochý šestiválec o objemu 3,8 litru, který s pomocí dvou turbodmychadel s variabilní geometrií rozváděcích lopatek vyprodukuje 520 koní a v provedení S odevzdá sedmistupňové dvouspojkové převodovce PDK až 560 koní. Pokud teď čekáte následnou informaci o manuálu, jednu máme, zastáncům spojkového pedálu se však asi líbit nebude - po vzoru 991 GT3 zřejmě nedostane manuál ani Turbo. Tisková zpráva sice nic takového neuvádí, přímému řazení se však vyhýbá, čímž bylo sděleno totéž.

Společně s novou generací Turba automobilka Porsche rovněž představuje nový systém pohonu všech kol. Tovární sdělení je příliš stručné, abychom jej mohli popsat detailněji, nicméně víme, že se jedná o techniku využívající k přenosu výkonu na přední kola vícelamelovou spojku, systém je chlazený vodou a podle Porsche „umí v případě potřeby přenést na přední nápravu více výkonu“.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 219 - Porsche 911 991 Turbo a Turbo S 2013 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 220 - Porsche 911 991 Turbo a Turbo S 2013 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 221 - Porsche 911 991 Turbo a Turbo S 2013 03

Přečtěte si více: Úplné představení obou nových Turb od Porsche.

Porsche 918 Spyder 2014 - sériová verze

Tak tu konečně máme oficiálně Porsche 918 Spyder. Odhaleno bylo v rámci tzv. VW Group Night, což je akce, kterou německý koncern pořádá pravidelně před velkými autosalony, ten frankfurtský nevyjímaje. Po stránce designové přitom novinka ze Zuffenhausenu překvapí jen stěží, po stránce dynamické tu však máme pro potenciální zájemce jednu nepříjemnou zprávu. Německý vůz je totiž i navzdory dodatečnému navýšení výkonu pomalejší než konkurenční Ferrari LaFerrari.

Akceleraci z klidu na stovku ještě německý hybridní supersport zvládne za 2,8 sekundy, což jej zřejmě bude stavět na roveň italského plnokrevníka, pak však očividně začíná ztrácet dech. Jakkoliv to zní při tak oslnivých výkonech podivně. Jenže dvoustovku budete mít na tachometru za 7,7 sekundy, což je o nějakých sedm desetin pomaleji, metu 300 km/h pak Porsche 918 Spyder protne „až“ za 22 sekund. Tedy o podstatných sedm sekund později než Ital.

Pravda, u LaFerrari stále nemáme k dispozici finální parametry, přeci jen vůz je ještě ve finální fázi vývoje. Dá se ale předpokládat, že k nějaké zásadní změně již nedojde. Díky čemuž Porsche dost možná svůj souboj prohrálo na plné čáře dříve, než došlo k nastartování motorů. Na vině je přitom stoprocentně hmotnost - zatímco Ferrari váží nějakých 1 255 kg, u Spyderu se ručičky vah zastavily až na hodnotě 1 634 kg. To je váhová definice slova „propast”.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 222 - Porsche 918 Spyder oficialni sada 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 223 - Porsche 918 Spyder oficialni sada 02Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 224 - Porsche 918 Spyder oficialni sada 03

Přečtěte si více: Již úplná sada detailů k produkčnímu provedení Porsche 918 Spyder, prohlédněte si také jeho celé rekordní kolo z Nürburgring Nordschleife.

Porsche - konec atmosféricky plněných motorů

Již zmíněvané Porsche 960 by mělo dostat přeplňovaný pětilitrový osmiválcový boxer, který by měl dávat 750 koní, a to bez pomoci elektromotorů. Bude to tak to nejvýkonnější, co ze zuffenhausenské továrny kdy vyjelo. O přenos této síly na asfalt se postará převodovka PDK a všechna čtyři kola, za to se, tedy až na onen automat, asi na Porsche bude zlobit jen málkdo.

Osmiválec je dokonce již ve fázi testování. Vychází z šestiválce 3,8 litru a se stejným vrtáním a zdvihem dávají dva válce navíc 5 067 ccm. Ventily mají variabilní časování VarioCam Plus a měl by dostat dvě turbodmychadla s proměnnou geometrií lopatek. 750 koní má přitom být jen začátek - nebude údajně problém se dostat přes osm stovek koní, což zní velmi hezky. Porsche 960 by se tak mělo dostat přes 360 km/h.

Co však už tak skvělé není, je informace, že i další motory dostanou turba. O čtyřválci se ví už delší dobu, včetně předpokladu, že bude pohánět i některé verze 911. Obecný trend downsizingu a přeplňování se bohužel nevyhne ani německé legendě, která se zatím držela atmosférického plnění. Turba sice přinesou větší výkon - budoucí třílitrový šestiválec se dvěma turby s proměnnou geometrií lopatek a proměnným časováním ventilů by měl podávat okolo 420 koní - dnešní charakter si ale zachovají jen stěží. Rozdílné výkony různých verzí budou patrně zásluhou různého nastavení řídící jednotky a pochopitelně i dílčích modifikací mechaniky.

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 225 - porsche novy trilitr turboAutosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 226 - Porsche Boxster 981 2012 oficialni dalsi 11Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 227 - Porsche Cayman 981 2013 oficialni nove 07

Přečtěte si více: Vše známé o motorové budoucnosti Porsche.

Porsche Panamera Diesel 2014 - facelift

Nestává se často, aby některá automobilka přišla hned s dvojím faceliftem jednoho modelu během jediného roku. Porsche se však odjakživa vymykalo z pravidel, díky čemuž nás modernizace ohlášená pro autosalon ve Frankfurtu vlastně ani tolik nezaskočila. A to přesto, že se dotýká modelu Panamera, který jsme si v jeho omlazeném provedení představili již v dubnu u příležitosti autosalonu v Šanghaji. Hned v úvodu je nutné zmínit, že obě modernizace nejdou proti sobě. Ta novější vlastně jen přihazuje systém vektorování točivého momentu (tedy formy elektronického diferenciálu zadní nápravy), který se u dieselového provedení objevuje poprvé, a navíc jako součást standardní výbavy.

Vyjma toho se zlepšení dočkala předchozí automatická převodovka ZF, jejíž nová verze dokáže mnohem lépe využívat potenciál motoru. Tím je sice i nadále třílitrový šestiválec od Audi, jeho výkon však oproti předchozímu provedení narostl o 50 na 300 koní. O 100 Nm pak byl navýšen i točivý moment, celkových 650 Nm a z nich pramenící výkon máte nyní k dispozici v pásmu 1 750 až 2 500 otáček.

Tyto změny vedly ke zlepšení akcelerace i nejvyšší rychlosti, přičemž stovku dieselová Panamera pokoří za rovných šest sekund. Tedy o podstatných osm desetin rychleji. Nejvyšší rychlost pak již takový skok nedoprovází, místo 244 km/h totiž můžete jet maximálně 259 km/h. Zvětšena ovšem byla schopnost tahu, kdy připojit můžete nově až 2,6tunový přívěs (+ 100 kg).

Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 228 - Porsche Panamera Diesel 2014 01Autosalon Frankfurt 2013: velký přehled všech novinek - 229 - Porsche Panamera Diesel 2014 02

Přečtěte si více: Navýšení výkonu se kupodivu nelichotivě projevilo na spotřebě Panamery.

Diskuze 8 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše